یزد - محمد خادمی: شهر یزد یکی از شهرهای تاریخی جهان است که در دل خود تعدادی از ابنیه قدیمی و تاریخی کشور را جا داده است.

آثار تاریخی - یزد

یکی از این بنا‌ها عمارت نواب مربوط به دوره پهلوی اول است و ۱۶ دی۱۳۸۷ با شماره ۲۴۴۳۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. مصالح به کار رفته در این عمارت را انواع آجر، گل، گچ، سنگ، چوب، خشت‌خام و ساروج تشکیل می‌دهد و گچبری‌های خاصی که در گوشه و کنار این عمارت به‌کار برده شده زبانزد معماران و استادان تجسمی است.

مدیریت ضعیف میراث

جمشیدی مدیر روابط عمومی میراث فرهنگی استان یزد می‌گوید: این ملک ثبت ملی شده، اما مالکیت آن خصوصی است و میراث فرهنگی هیچ‌گونه دخل و تصرفی در این زمینه ندارد.

حمیدرضا کوچک‌زاده رئیس کمیسیون عمران شورای شهر یزد در این باره می‌گوید: متأسفانه مدیریت سازمان میراث فرهنگی استان یزد بسیار ضعیف عمل می‌کند، چرا که ثبت‌کردن یک اثر تاریخی در فهرست آثار ملی کاری ندارد و مهم نگهداری و مرمت آن است که متأسفانه برای تعداد زیادی از بناهای ثبت ملی شده این شهر این اتفاق نیفتاده است.

وی می‌افزاید: سازمان میراث فرهنگی استان باید برنامه‌ریزی کند تا در زمانی که یک ملک را ثبت ملی می‌کند برای نگهداری و مرمت آن تلاش کند نه اینکه آن را به حال خود رها کند، همچنین اگر ملک ثبتی متعلق به شخص است باید مالک را موظف به نگهداری از آن کنند.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا شورای شهر یزد تاکنون در این زمینه اقدامی انجام داده است یا نه می‌گوید: نامه‌نگاری‌های زیادی را در باره بناهای فراموش شده تاریخی شهر با میراث‌فرهنگی انجام داده‌ایم و در جلسات شورا هم بار‌ها تذکراتی داده شد که تا‌کنون بی‌فایده بوده است.

سخنگوی شورای شهر یزد نیز می‌گوید: اگر قرار باشد یک بنای تاریخی تخریب شود، باید در کمیسیونی که استاندار، مدیرکل میراث‌فرهنگی و شهرداری در آن حضور دارند، به تصویب برسد.

سیده حمیده وزیری می‌افزاید: میراث فرهنگی باید اقداماتی جدی برای حفظ و نگهداری عمارت نواب انجام دهد اما متأسفانه مدیر سازمان میراث فرهنگی استان یزد از شمال کشور برای اداره این سازمان آمده است و به همین دلیل آنطور که باید به نگهداری اماکن تاریخی شهر توجه نمی‌کند و تسلط کامل بر شهر یزد ندارد.

کد خبر 161986

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز