همشهری آنلاین: یکی از مسئولان امنتیی استان ننگرهار در شرق افغانستان ، اعلام کرد: تلفات حمله انتحاری روز دوشنبه در پایگاه سازمان پیمان آتلانتیک شمالی( ناتو) در شهر جلال آباد که با استفاده از یکدستگاه خودروی بمب گذاری شده صورت گرفت 9 نفر کشته و 12 نفر هم زخمی شدند.

تلفات حمله انتحاری در پایگاه نظامی ناتو در افغانستان به 9 نفر رسید

در گزارش های اولیه تعداد کشته ها هفت نفر اعلام شده بود.

به گزارش ایرنا، 'عبیدالله تلوار' در گفت و گو با رسانه های افغانستان افزود: در این انفجار که در مقابل در ورودی فرودگاه جلال آباد بوقوع پیوست دو سرباز ارتش افغانستان ، دو محافظ فرودگاه و نیز پنج غیرنظامی کشته شدند.

ذبیح الله مجاهد که خود را یکی سخنگوی گروه شورشی طالبان معرفی می کند در تماس با رسانه ها ضمن تایید حمله مذکور در پایگاه نیروهای ناتو در جلال آباد مسوولیت این حمله را بر عهده گرفت و ادعا کردکه در این حمله تلفات زیادی به نظامیان خارجی وارد شده است.

به گزاش رویترز وزارت کشور افغانستان در بیانیه ای اعلام کرد که قربانیان حمله انتحاری امروز غیرنظامیان و سربازان افغان بودند که حفاظت از فرودگاه جلال آباد مرکز استان ننگرهار را به عهده داشتند.

همچنین نیروهای بین المللی کمک به امنیت افغانستان (ایساف) اعلام کرد که در این انفجار تلفاتی به نیروهای ناتو مستقر در داخل فرودگاه جلال آباد که توسط نیروهای آیساف (ISAF) مورد استفاده قرار می گیرد ، وارد نشده است.

به گزارش ایرنا به نقل از رویترز نشانه ای از ارتباط حمله انتحاری در فرودگاه جلال آباد با تظاهرات افغانها در اعتراض به اهانت به قرآن که از سوی نیروهای آمریکایی در پایگاه هوایی بگرام هفته قبل صورت گرفت، وجود ندارد، اما طالبان به سرعت، مسئولیت این حمله را با عنوان 'انتقام' برای سوزاندن قرآن به عهده گرفتند.

اعتراضات سراسری در افغانستان طی هفته گذشته در اعتراض به اهانت به قرآن با وجود عذرخواهی رسمی ایالات متحده آمریکا، از جمله باراک اوباما، ریس جمهوری و فرمانده نیروهای ناتو در افغانستان صورت گرفت، همچنان ادامه دارد.

در این اعتراضات بیش از 30 نفر از جمله چهار آمریکایی کشته و حداقل 200 زخمی شدند.

در جریان اعتراضات افغانها هفت مربی ارتش آمریکا نیز بر اثر پرتاب نارنجک در یکی از پایگاههای خود در شمال افغانستان زخمی شدند.

به گزارش رویترز این حوادث ، شکاف بین غربی ها با همتایان افغان خود را عمیق تر کرده است.

رایان کراکر سفیر آمریکا در افغانستان هم در مصاحبه با سی ان ان گفته است که 'در حال حاضر در اینجا تنش بالا گرفته است اما فکر می کنم ما باید به آرام شدن اوضاع و اجازه بازگشت به فضای عادی فکر کنیم و سپس تصمیم بگیریم و نباید اجازه بازگشت القاعده را بدهیم.'

بر اساس توافق نامه بین المللی، نیروهای خارجی باید در یک فرآیند زمانی تا پایان سال 2014 میلادی افغانستان را ترک کنند و مسوولیت امنیتی را به نیروهای افغان محول کنند.

تظاهرات ضد آمریکایی در افغانستان همچنان ادامه دارد

تظاهرات مردم شهرهای مختلف افغانستان در اعتراض به اهانت به کتاب مقدس قرآن توسط نظامیان آمریکایی در پایگاه بگرام، وارد هفتمین روز خود شد.

به گزارش ایرنا، امروز نیز در برخی مناطق افغانستان از جمله استان بامیان تظاهرات علیه نظامیان آمریکایی از سرگرفته شد.

تظاهرکنند‌گان ، سوزاندن نسخه های قرآن‌کریم توسط نیروهای آمریکایی را محکوم و خواهان و مجازات عاملان شدند.

رئیس شورای علمای شهرستان 'یکاولنگ' نیز گفت: از دولت افغانستان و آمریکا می خواهیم تا عاملان این عمل زشت را که مغایر هرگونه اصول بین المللی است، مجازات کنند.

'علی محمدی'افزود: توهین به مقدسات اسلامی سبب برانگیخته شدن احساسات مردم شده است و این موضوع پیامد‌‌ های ناگواری را به دنبال خواهد داشت.

اعتراضات سراسری در افغانستان در اعتراض به اهانت به کتاب مقدس قرآن با وجود عذر خواهی گسترده از رهبران ایالات متحده، از جمله باراک اوباما، ریس جمهوری و فرماندهان نظامی ، ادامه دارد.

هفت مربی ارتش ایالات متحده در پرتاب یک نارنجک در پایگاه خود در شمال افغانستان زخمی ، دو سرباز آمریکایی توسط یک سرباز افغان تیرباران و دو افسر آمریکا نیز در ساختمان وزارت کشور افغانستان از سوی فرد یا افراد وابسته به طالبان کشته شدند.

در اعتراضات مردم افغانستان به هتک حرمت به قرآن کریم که هفته گذشته در پایگاه آمریکایی بگرام صورت گرفت بیش از 30 نفر از تظاهرکنندگان کشته و حداقل 200 زخمی شدند.

کد خبر 161941
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز