گروه اجتماعی: جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح گفت: در قانون جدید سربازی ممنوعیت صدور معافیت تحصیلی برای پذیرش دانشجو بدون کنکور در دانشگاه‌ها برداشته شده است.

سردار موسی کمالی که مواد قانون جدید نظام وظیفه را تشریح می‌کرد، ادامه داد: آن دسته از دانشجویانی که بدون کنکور وارد دانشگاه می‌شوند درصورت دارا بودن شرایط معافیت می‌توانند از معافیت تحصیلی بهره‌مند شوند. او گفت: این قانون تاثیر زیادی بر ادامه تحصیل دانشجویان دانشگاه‌های پیام‌نور، علمی‌کاربردی و آزاد به‌ویژه در مقطع کاردانی خواهد داشت.

افزایش فرصت به یک سال

براساس خبری که از سوی اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح در اختیار رسانه‌ها قرار گرفت، کمالی همچنین با اعلام خبر افزایش سن سربازی برای مشمولان تاکید کرد: در گذشته کلیه مشمولان با پایان 17 سالگی یا به عبارتی از 18 سالگی فراخوان می‌شدند اما در قانون جدید این امر یکسال به تعویق افتاد و کلیه افراد با پایان 18 سالگی یا همان 19 سالگی مشمول قانون وظیفه عمومی می‌شوند.

به گفته کمالی مشمولانی که فراخوان می‌شوند درصورتی که دارای مدرک تحصیلی زیردیپلم باشند 6 ماه فرصت خواهند داشت تا خود را به سازمان وظیفه عمومی معرفی کنند و در صورتی که فرد دارای مدرک دیپلم یا بالاتر از آن باشد یک‌سال از زمانی که دانشگاه برایش فراغت از تحصیل اعلام می‌کند؛ درصورتی که این امر در گذشته 6 ماه بود.

راه تازه برای دانشجویان انصرافی و اخراجی

جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح با اعلام خبر تسهیلات جدید برای دانشجویان انصرافی و اخراجی گفت: به این دسته از دانشجویان اجازه داده شد تا درصورتی که علاقه به رشته و دانشگاه خود ندارند برای یک‌بار از تحصیل انصراف دهند و به‌مدت یک‌سال فرصت دارند تا به دانشگاه اعزام شوند.

به گفته کمالی این قانون برای دانشجویان انصرافی، اخراجی و ترک‌تحصیلی صدق می‌کند. او با اعلام خبر تخصیص تسهیلات به متعهدان به دستگاه‌های دولتی خاطرنشان کرد: این افراد در گذشته بین 4 تا 10 سال به محل خدمت خود متعهد بودند و پس از انجام تعهد کارت معافیت دریافت می‌کردند اما در قانون جدید کارت معافیت در زمان پایان مدت خدمت به این افراد تعلق می‌گیرد. کمالی با بیان اینکه این دسته از سربازان باید به میزان 75 تا یک میلیون تومان با توجه به مدرک تحصیلی که داشتند هزینه می‌کردند، گفت: بنابراین در قانون جدید مقرر شد کلیه فارغ‌التحصیلان و متعهدان در دستگاه‌های دولتی نظیر وزارت بهداشت، قوه‌قضاییه، آموزش و پرورش و... کارت پایان خدمت خود را بدون هیچ پولی پس از اتمام دوره خدمت دریافت کنند.

چند معافیت جدید

جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح همچنین تعدادی از معافیت‌های جدید را که در قانون جدید وجود دارد، اعلام کرد. معافیت یکی از فرزندان پسر مادران تحت‌پوشش کمیته امداد و بهزیستی حتی با وجود پدر، معافیت مشمولان دارای فرزند معلول، معافیت درصورت ازدواج با همسر معلول، معافیت مشمولان دارای همسر فوت شده و فرزند صغیر، معافیت فرزند یا برادر سربازان فوت‌شده حین خدمت، معافیت کلیه فرزندان شهدا و جاوید‌الاثرها از انجام خدمت سربازی معافیت یک مشمول به ازای هر شهید و یا آزاده با اسارت حداقل 24 ماه و یا جانباز حداقل 25 درصد، یک نفر از فرزندان یا برادران آن شهید، جانباز یا آزاده، معافیت فرزندخوانده جانبازان، از مواد تازه قانون نظام وظیفه عمومی است.

اعتراض به رای کمیسیون پزشکی

وی با بیان اینکه در گذشته حق اعتراض به رای شورای پزشکی نبود خاطرنشان کرد: امکان اعتراض به رای شورای پزشکی وجود دارد و این افراد می‌توانند پس از اعتراض برای انجام معاینات تخصصی به مراکز تخصصی پزشکی مراجعه کنند.

فعلا همان 18 ماه

جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح در ادامه، با بیان اینکه خرید خدمت سربازی وجود ندارد، تاکید کرد: براساس قانون طول مدت سربازی 24 ماه است اما بنا بر روش جاری فعلا طول خدمت سربازی 18 ماه است که با توجه به شرایط کسر خدمت و مقاطع تحصیلی از این مقدار کم خواهد شد. به گفته کمالی سایر شرایط کسر خدمت نیز همچنان به قوت خود باقی است.

اجرای قانون جدید از 10 بهمن

قانون جدید وظیفه عمومی پس از کش و قوس فراوان در 22 آبان سال‌جاری تصویب شد و در دوم آذرماه همین سال به تایید شورای نگهبان رسید. این قانون در 22 آذرماه سال 90 از سوی رئیس‌جمهور به نیروهای مسلح ابلاغ شد و در نهایت پس از بررسی لازم ستاد کل این قانون را در تاریخ 10 بهمن 90 به‌منظور اجرا به نیروهای مسلح ابلاغ کرد. براساس ماده 53 قانون خدمت وظیفه عمومی این قانون از تاریخ تصویب لازم‌الاجرا اعلام شده است.

کد خبر 161875

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز