سه‌شنبه ۱ اسفند ۱۳۸۵ - ۰۴:۳۵
۰ نفر

همشهری آن‌لاین – محمد رسولی: دولت مالزی در گسترش مبارزه با نقض‌کنندگان قانون کپی‌رایت فروشندگان غیرقانونی نرم‌افزار‌ها را به مجازات می‌رساند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس ماموران پلیس اخیرا با نظارت شدید بر فروشندگان کامپیوتر و نرم‌افزار ، قصد دارند نسخه‌های غیرمجاز و کپی را از بازار خارج کنند.

این اقدامات در حالی صورت می‌گیرد که بسیاری از فروشندگان نرم‌افزار در مالزی، اقدام به فروش نسخه‌های غیرمجاز می‌کنند که در بین آنها هزارن نسخه از سیستم عامل جدید مایکروسافت، ویستا، وجود دارد.

احمد داهوری محمود، قائم مقام وزیر بازرگانی مالزی، مسئول مدیریت این پروژه در کشور مالزی است و  اعتقاد دارد: "شرکت‌های کامپیوتری هستند که با پیشنهاد نسخه‌های کپی، قفل شکسته، کرک شده و .. باعث می‌شوند مردم به سمت خرید آنها سوق پیدا کرده و قانون کپی‌رایت را نقض کنند.

" به همین دلیل تمرکز ما در این مرحله بیشتر بر روی فروشندگان است تا آنها را از این کار منع کنیم، طبیعی است که در نتیجه مردم نیز خود به خود قانون را رعایت خواهند کرد."

در اولین مورد از این برخوردها نیز پلیس با بازداشت یک فروشنده 28 ساله در بازار سوباران کوالالامپور ، سه کامپیوتر در فروشگاه او یافته که همگی از نسخه ویندوز XP غیر مجاز استفاده می‌کرده‌اند.

پیش‌بینی می‌شود این مرد برای زیر پا گذاشتن قانون کپی‌رایت، به حداکثر مجازات یعنی 5 سال زندان و  بیست هزار رینگیت ( 570 دلار)  جریمه به ازاء هر نسخه غیر مجاز محکوم  شود.

همچنین پلیس مالزی اعتقاد دارد که یک شرکت در این کشور نسخه بتا و آزمایشی ویندوز ویستا را کپی کرده و به مردم فروخته است. این موضوع نیز در حال بررسی بوده و پلیس قصد دارد این شرکت را با جرایم سنگینی روبرو کند.

محمود اگرچه می‌داند کاری بسیار مشکل پیش رو دارد ولی قصد دارد تمام تلاش خود را انجام دهد. او می‌گوید: "با اینکه هنوز کپی غیر مجاز ویستا را پیدا نکرده‌ام، ولی مطمئن هستم تاکنون منتشر شده است.

"کاری تقریبا غیر ممکن پیش رو داریم. مردم به استفاده از این نرم‌افزارها عادت کرده‌اند و پرداخت مبلغ واقعی برای آنها سنگین خواهد بود ولی باید تمام تلاش خود را انجام دهیم تا قانون اجرا شود."

او از اعلام تعداد دقیق شرکت‌هایی از نرم‌افزارهای به طور غیرقانونی کپی‌شده استفاده می‌کنند، سرباز زد ولی گفت درصد بالایی از شرکت‌های کامپیوتری این کار را انجام می‌دهند. او در ادامه افزود: "این عمل آنها باعث از بین رفتن و ضربه زدن به فروشندگان باوجدان  می‌شود."

تاکنون 28000 نسخه نرم‌افزار غیرمجاز و کپی شده که شرکت‌ها و کارخانه‌های داخلی و خارجی آنها را تولید کرده‌اند، در مالزی ضبط شده که ارزش آنها، 23 میلیون رینگیت (6.6 میلیون دلار) تخمین زده شده است.

بنابر اعلام اتحادیه تجارت نرم‌افزار مالزی، در سال 2005 حدود 60 درصد نرم‌افزارهای استفاده شده در منازل و اماکن خصوصی، نسخه‌های غیر مجاز بوده‌اند و به همین دلیل صنعت نرم‌افزار مالزی در سال 2005 حدود 149 میلیون دلار ضرر متحمل شده است.

Rasouli@Hamshahri.org 

کد خبر 16171

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز