همشهری آنلاین: رئیس مرکز پژوهشهای مجلس با انتقاد از سیاست‌های اقتصادی دولت خواستار استعفای وزیران اقتصادی شد و تاکید کرد که نتایج سیاست دولت در مدیریت بازار سکه و ارز دوام نمی‌آورد.

احمد توکلی، الیاس نادران و حسین نجابت نمایندگان تهران و از اعضای فهرست جبهه متحد اصولگرایان برای انتخابات مجلس نهم، عصر روز جمعه در جلسه پرسش و پاسخ به تعدادی از سئوالات مردم حاضر در نشست انتخاباتی خودپاسخ دادند. مهمترین اظهارات توکلی در جدول زیر آمده است:

1

  • {دلیل وقوع بحران در بازار طلا و ارز} زمانی که تحریم‌ها موجب شد صدور ال سی از سوی بانک‌های ایران بی‌اعتبار شود، کار در بازار سخت شد. وقتی ال سی پذیرفته نشود پولی هم خارج نمی‌شود، جنسی هم وارد نمی‌شود و هر چه تعداد بانک‌های تحریم شده بیشتر شود کار هم سخت‌تر می‌شود. در این شرایط ما مانند فرد پولداری هستیم که دسترسی به پولش ندارد.

2

  • در این شرایط ریسک کار بالا می‌رود و هزینه پول افزایش می‌یابد. بنابراین اینچنین نیست که تحریم‌ها اثر ندارد بلکه اثری که آنها می‌خواهند و قصد دارند ما را گیج و فلج کنند که دستمان را بالا ببریم و تسلیم شویم، ندارد.

3

  • در چنین شرایطی واردات کم، وضعیت سرمایه گذاری نامناسب، قیمت ارز بالا، جابه جایی ارز مشکل می‌شود و تقاضا برای دلالی ارز افزایش می‌یابد.

4

  • وقتی مردم به مسئولان اقتصادی بی‌اعتماد می‌شوند از طرف پول بد، فرار و به سوی پول خوب می‌روند. هر چه این بی‌اعتمادی بیشتر باشد این وضعیت تشدید می‌شود.

5

  • ضعف مدیریت و سوء تدبیر و عدم تحرک دولت در بازار سکه و ارز مهمترین علل وجود مشکلات در این زمینه است.

6

  • افزایش سود بانکی 18 روز قبل از مدیریت بازار ارز و طلا از سوی دولت مصوب شده بود. سئوال ما در مجلس از مسئولان اقتصادی دولت این بود که چرا دیر عمل کردند.

7

  • { پیش بینی شما از آینده بازار ارز و اقتصاد ایران} کاری که دولت انجام داد اثر روانی نسبتا خوبی داشت اما این سیاست دوام نمی‌آورد. دولتی‌ها خیال کردند اگر نرخ دولتی اعلام کنند دیگر مشکل حل می‌شود در حالیکه رسانه‌ها قیمت واقعی را اعلام می‌کنند.

8

  • راه حل عدم بازگشت التهاب به بازار ارز و سکه این است که مسئولان اقتصادی عوض شوند.

9

  • من شخصا به وزیر اقتصاد، رئیس کل بانک مرکزی و وزیر بازرگانی گفتم آقای احمدی نژاد که شما را بر نمی‌دارد، شما جوانمردی کنید و خود استعفا کنید. در این مواقع ما شاهدیم که دولت‌ها ولو اینکه مقصر هم نباشند مسئولان خود را عوض می‌کنند چه برسد به ما که مقصران را دیده‌ایم.

10

  • وقتی کاندیدای مجلس نهم شدم به من گفتند تو چه برنامه‌ای داری و من پاسخ دادم تا این دولت باشد هیچ برنامه‌ای ندارم.

11

  • من به عنوان نماینده اگر رای بیاورم باید کاری کنم که دولت را بیاورم سر خط. این دولت، دولتی است که هر کاری می‌خواهد می کند و کاری از مجلس بر نمی‌آید.

12

  • توصیه من این است که اگر کسی قرار است لیستی رای دهد به فهرست جبهه متحد رای دهد اما من که همه افراد را می‌شناسم به همه آنها رای نمی‌دهم، برخی را حذف و برخی دیگر را جایگزین آنان می‌کنم بنابراین اگر شما هم افراد دیگری خارج از این فهرست را نمی‌شناسید به همه 30 نفر معرفی شده در جبهه متحد رای دهید.

13

  • {اظهارات و ادعاهای آقای رحیمی} چندین بار پاسخ آن را داده‌ام و حتما او را به دادگاه می‌کشانم، شکایت ما ثبت شده و این تو بمیری دیگر از این تو بمیری‌ها نیست که رهایش کنم.

14

  • {درباره مدرسه معلم و ادعاهای رحیمی درباره چگونگی تاسیس آن} خدا می‌داند این مدرسه با چه خون دلی ساخته شده و وقف شد هیچ کس مالک آن نیست و هنوز بدهی های آن پرداخت نشده است. درباره ورود و خروجم به خارج از کشور هم زمان آن در سایت نیروی انتظامی ثبت شده و مشخص است .

15

  • {درباره تحصیلاتش و ادعاهای رحیمی در این باره} از آنجا که سوابق شغلی و اقتصادی داشته‌ام و روزنامه نگار اقتصادی نویس بوده‌ام از چند دانشگاه پذیرش گرفته‌ام و حتی یک ترم زودتر از متوسط زمانی که دانشجویان فارغ التحصیل می‌شوند درسم را تمام کردم و هزینه‌های تحصیل را از چاپ کتاب تامین کردم. آیا حالا من رانت خوار هستم؟ هر چه از این حرف‌ها بزنند مهم نیست تا این فاسدها را به دادگاه نکشم، ول کن نیستم.

16

  • {چرا استیضاح وزیر اقتصاد در مجلس رای نیاورد} من هم خیلی متاسف شدم از رایی که مجلس داد. مجلس روز قبل از استیضاح به گزارش کمیسیون اصل 90 درباره تقصیر وزیر اقتصاد در اختلاس سه هزار میلیارد تومانی رای داد اما روز بعد به استیضاح وزیر رای نداد. مشخص است وقتی مجلس حزب نداشته باشد این کارهای عجیب و غریب هم انجام می‌شود و موج آدم‌ها را جابه جا می‌کند. به طوری که دفاع رئیس مجلس پیش آمد و عده‌ای با خود گفتند رئیس مجلس بی‌جهت صحبت نمی‌کند حتما پیامی از جایی وجود داشته است. این در حالی است که من به آقای لاریجانی گفتم ساعت 7 دیشب مقام معظم رهبری گفته‌اند من در استیضاح وزیر اقتصاد دخالت نمی‌کنم، آیا این درست است؟ که آقای لاریجانی پاسخ دادند بله درست است.

17

  • عده‌ای به دهن آقای لاریجانی نگاه کردند ایشان گفتند آقای وزیر عذرخواهی کرده بنابراین رای ندهید. مگر آقای وزیر کفش من را لگد کرده که بگوید ببخشید و من بگویم اشکالی ندارد! این از ضعف‌های مجلس هشتم بود که امیدواریم مجلس نهم در برخورد با این موارد جدی‌تر عمل کند.

(منبع: مهر)

 

 

 

کد خبر 161601
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز