گروه اقتصادی: ششمین دوره انتخابات اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور اول اسفند در سایه فضای جدید اقتصادی در اثر ابلاغ سیاست‌های کلی اصل 44 و تغییر رویکرد اقتصاد کشور از بخش دولتی به بخش خصوصی برگزار می‌شود.

نوآفرینان اتاق تهران (به محوریت دکتر نهاوندیان) مجمع فعالان توسعه (به محوریت مهندس خاموشی) و تحول خواهان (به محوریت مهندس صفایی فراهانی) سه گروه اصلی رقابت‌های انتخاباتی اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران هستند، که سوای شعارهای انتخاباتی، هر سه گروه بر ضرورت حضور گسترده فعالان اقتصادی در انتخابات این دوره اتاق بازرگانی تاکید می‌کنند و آن را اولین گام جدی بخش خصوصی پس از ابلاغ سیاست‌های اصل 44 برای اعلام آمادگی در تحول اقتصادی کشور می‌دانند.

نوآفرینی در اقتصاد کشور

دکتر محمد نهاوندیان رئیس اتاق بازرگانی تهران مهمترین مسئله برای بخش خصوصی در شرایط فعلی را تشویق فعالان اقتصادی به مشارکت در انتخابات می‌داند و می‌گوید: حضور گسترده در انتخابات اتاق نشان‌دهنده دیدگاه بخش خصوصی نسبت به اقتصاد کشور و پیام‌آور نشاط در فضای اقتصادی کنونی است؛ پیامی‌که در شرایط فعلی، اقتصاد کشور به آن بسیار نیازمند است.

وی می‌افزاید: نیاز به دیپلماسی اقتصادی در شرایط کنونی بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود و طبعا بخش خصوصی و اتاق‌های بازرگانی سهم مهمتر و موثرتری را در تقویت دیپلماسی اقتصادی بر عهده دارند و درواقع حضور ایران در مناسبات اقتصادی منطقه‌ای و بین‌المللی بسیار موثرتر از وضع موجود می‌تواند باشد.

عضو ارشد گروه انتخاباتی نوآفرینان اتاق تهران، نکته مهم دیگر در شرایط کنونی اقتصاد کشور را مذاکرات ایران با گروه کاری پیوستن به سازمان تجارت جهانی می‌داند و اضافه می‌کند: هر چه بخش خصوصی در حوزه‌های مختلف اقتصادی کشور فعال‌تر باشد و نسبت به مقررات جهانی تجارت آگا‌ه‌تر بوده و نقش موثرتری ایفا کند، می‌تواند نمایندگان دولت را نیز از دیدگاه‌های خود تغذیه کند و توان اقتصادی و کارشناسی مذاکره‌کنندگان کشور را بالاتر ببرد و از این رو،‌ افزایش توان علمی‌و کارشناسی بخش خصوصی ایران در شرایط فعلی از ضرورت دوچندانی برخوردار است.

وی اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 را به معنای تحقق بخشیدن به کوچک شدن بخش دولتی و رشد متوازن بخش خصوصی می‌داند و می‌افزاید: اتاق بازرگانی که نمایندگی بخش خصوصی را عهده‌دار است، باید متشکل از کسانی باشد که اولا به این انتقال محوریت اقتصادی معتقد باشند و ثانیا توان و روحیه ایجاد تحول و تغییر و نوآفرینی در اقتصاد کشور و اتاق بازرگانی را داشته باشند. به بیان دیگر، اکنون در نقطه عطف تاریخ اقتصاد کشور قرار داریم و این نقطه عطف نیازمند مدیریت نوآفرین و مدیریت تحول‌زا است.

ضرورت حضور قدرتمند بخش‌خصوصی در انتخابات

مسعود دانشمند سخنگوی اتاق بازرگانی ایران و عضو گروه انتخاباتی مجمع فعالان توسعه اتاق بازرگانی را تنها جایگاه قانونی بخش خصوصی می‌داند و می‌گوید: بخش خصوصی برای اینکه به سهم و جایگاه واقعی خود در اقتصاد ایران برسد، نیازمند حضور پررنگ فعالان اقتصادی در انتخابات اتاق‌های بازرگانی است.

وی با دعوت از تمامی‌دارندگان کارت بازرگانی برای حضور در انتخابات 2 اسفند، می‌افزاید: حضور در انتخابات اتاق‌های بازرگانی مهمترین مسئله فعلی بخش خصوصی است و اگر اعضای اتاق با رای پایین انتخاب شوند، مطمئنا حرف و سخن آنان نزد بخش دولتی از اثربخشی لازم برخوردار نخواهد بود.

وی ادامه می‌دهد: حضور قدرتمند بخش خصوصی در انتخابات اتاق‌‌های بازرگانی سراسر کشور نشان‌دهنده آماده بودن بخش خصوصی برای پذیرش مسئولیت بزرگ اقتصاد کشوری است که تاکنون بر بخش دولتی تکیه داشته است.

وی با بیان اینکه فضای پس از سیاست‌های اصل 44 مسئولیت این دوره اتاق‌های بازرگانی را بسیار سنگین ساخته است، می‌افزاید: ایجاد فضای جدید اقتصادی در کشور نیازمند حضور قطعی و گسترده فعالان بخش خصوصی در انتخابات اتاق‌های بازرگانی است.

تحول اتاق‌های بازرگانی ضروری است

محسن صفایی فراهانی عضو گروه تحول‌خواهان اتاق بازرگانی (اصلاح‌طلبان) نیز با بیان اینکه اتاق بازرگانی طی سال‌های اخیر به درستی به وظیفه خود عمل نکرده است، می‌گوید: اتاق بازرگانی پارلمان بخش خصوصی است و نمود فعالیت‌‌های این بخش است اما در 27 سال گذشته اتاق نتوانسته این نقش را به خوبی ایفا کند و سهم اتاق‌های بازرگانی در تهیه و تدوین برنامه‌های توسعه پنج‌ساله اول، دوم، سوم و حتی چهارم بسیار ناچیز بوده است و اتاق بازرگانی در بهبود مدیریت کسب‌وکار ایران نیز نقشی نداشته است.

وی می‌افزاید: وظیفه اتاق بازرگانی که از تجمع صاحبان صنایع و فعالان اقتصادی تشکیل می‌شود، تاثیرگذاری بر اقتصاد و تصمیمات کلان اقتصادی و بهبود محیط کسب‌وکار است اما در اقتصاد ما هیچ اثری از حضور اتاق‌های بازرگانی در تدوین قوانین و مقررات نبوده است و از دیگر سو نیز شاهد هستیم که اتاق بازرگانی عملا از حق و جایگاه قانونی بخش خصوصی دفاع درخوری نکرده است.

وی با ضروری دانستن ایجاد کمیته‌های تخصصی در اتاق بازرگانی می‌گوید: این کمیته‌ها با حضور کارشناسان و صاحبنظران توانمند می‌توانند برای اجرای قوانین موجود و احقاق حق بخش خصوصی و رسانه‌ای کردن آن، فضا را برای فعالیت کار این بخش در مقابل دولت فراهم آورند.

رقابت 132 نفر در انتخابات اتاق‌تهران

براساس اعلام انجمن نظارت بر انتخابات اتاق‌های بازرگانی، در مجموع 132 نفر حایز شرایط شرکت در انتخابات اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران هستند.

از این تعداد نامزد شرکت در انتخابات، 68 نفر برای به دست آوردن 20 کرسی هیات نمایندگان اتاق تهران در بخش بازرگانی، 57 نفر برای به دست آوردن 16 کرسی هیات نمایندگان اتاق تهران در بخش صنعت و 8 نفر نیز برای احتساب 4 کرسی بخش معدن به رقابت خواهند پرداخت.

هیئت نمایندگان اتاق تهران باید از 60 عضو تشکیل شود که 40 نفر از رقابت‌های انتخاباتی مشخص می‌شوند و20 عضو دیگر را وزرای بازرگانی و صنایع و معادن، تعیین می‌کنند.

کد خبر 16156

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز