همشهری آنلاین: رئیس‌جمهور ونزوئلا، هوگو چاوز، قرار است برای جراحی دوباره سرطانش به کوبا سفر کند، و به این ترتیب درباره توانایی او برای انتخاب دوباره به مقام رئیس‌جمهوری تردیدهایی بروز کرده است.

chavez

به گزارش رویترز با اینکه چاوز، سرباز سابق 57 ساله، در هنگام اعلام این خبر خویشتن‌دار به نظر می‌رسید و عمل جراحی قریب‌الوقوعش را بی‌اهمیت جلوه داد، اما این اعلام به طور اجتناب‌ناپذیری توانایی او را برای شرکت در انتخابات رئیس‌جمهوری که قرار است در 7 اکتبر (16 مهر) برگزار شود،با تردید روبرو می‌کند.

چاوز که از سال 1999 رئیس جمهور ونزوئلا بوده و سخنان تند ضدآمریکایی‌اش او را به یکی از مشهورترین رهبران جهانی بدل کرده است، آخر این هفته برای عمل مجدد به هاوانا سفر خواهد کرد.

چاوز به طور غیرمنتظره در پخش تلویزیونی بازدیدش از یک کارخانه تراکتور این خبر را اعلام کرد و گفت دو ضایعه 2 سانتی‌متری در لگن او، در محلی که در ماه ژوئن گذشته جراحان یک تومور به اندازه توپ بیسبال را خارج کرده‌اند، کشف شده است و احتمال زیادی وجود دارد که این ضایعه‌ها بدخیم باشند.

چاوز گفت انتظار بر این است که جراحی بعدی او نسبت به دو جراحی‌اش در سال قبل پیچیدگی کمتری داشته باشد، و او برای انتخابات رئیس‌جمهوری آماده خواهد بود.

البته او ادامه با لحنی که برای حامیانش کمتر اطمینان‌بخش بود، آشکارا از این که "انقلاب" بدون او هم ادامه خواهد یافت، سخن گفت.

او گفت: "من یک انسانم. جاودانی نیستم."

کارشناسان سرطان می‌گویند کلمه خاصی که چاوز برای توصیف بیماری‌اش به کار برد- ضایعه (lesion)- کلمه‌ای عامدانه مبهم است که ممکن است طیفی از سناریوهای پزشکی را دربرگیرد. چاوز مکررا گفته است که دچار متاستاز (انتشار) سرطان نشده است و هیچکس نباید در این باره نگران باشد.

یک منبع پزشکی نزدیک به گروه درمان‌کننده چاوز در و نزوئلا گفت چاوز دچار عارضه به نام "لیز تومور" یا متلاشی شدن سلول‌های سرطانی است، و تایید کرد که او دچار متاستاز یا انتشار سلول‌های سرطانی نیست.

کد خبر 161435
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز