چهارشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۰ - ۰۹:۰۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: مصرف منظم سبزیجات علاوه بر سلامتی بدن و نشاط و تندرستی به تنظیم قند خون و بهبود عملکرد بدن کمک می‌کند، یکی از موارد پرمصرف سبزیجات، تربچه است.

تربچه

"دالوند"، یکی از کارشناسان تغذیه در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا افزود: تربچه گیاه بومی کشورهای آسیای جنوبی است که در این کشورها ابتدا جزو داروهای گیاهی بود و رفته رفته مردمان این منطقه آن را وارد سبد غذایی خود کردند، با ورود اروپایی‌ها به کشورهای جنوبی، آسیایی‌ها این گیاه را با خود به اروپا بردند، با توجه به این که تربچه در همه شرایط آب و هوایی قابلیت کشت دارد، خیلی سریع تکثیر شد و به نقاط دیگر جهان راه یافت.

وی افزود: تربچه گیاهی است یک ساله که ارتفاع آن تا یک متر هم می‌رسد، برگ‌های ناصاف و کرک‌دار دارد و در دو نوع تربچه سفید و قرمز کشت می‌شود.

وی ادامه داد: تربچه جزو سبزی‌جاتی است که در سبد غذایی خانوارهای ایرانی قرار دارد و معمولا در کنار سایر سبزی‌جات از جمله تره، نعناع و ریحان مورد استفاده قرار می‌گیرد و از جهتی برای تزیین در سفره‌ها نیز مصرف می‌شود.

دالوند تصریح کرد: تربچه دارای کمی مواد قندی، نشاسته و مواد چرب و هیدروکربنه است که ویتامین‌های گروه ب و ث را نیز در خود جای داده است، آب تربچه دارای خاصیت پاک‌کنندگی و نرم سازی مخاط بینی، معده، کیسه صفرا و ریه‌هاست و به دلیل بالابودن فیبر بالا در درمان یبوست مفید است.

وی توصیه کرد: هنگام خرید تربچه اعم از تربچه سفید و قرمز، تربچه‌ها سالم و تازه باشند، پوستی شفاف اندکی سفت و بدون چین و چروک داشته باشد، معمولا اگر تربچه خیلی تند بوده و حالت ترد بودن به خود گرفته باشد، نشان از تازگی آن است و باید از استفاده تربچه‌های خیلی بزرگ و خیلی کوچک خودداری شود.

دالوند افزود: اگر تصمیم دارید تربچه را در مدت زمان طولانی نگهداری کنید باید آن را خوب شسته، بعد داخل یک نایلون فریزری قرار دهید و سپس آن را داخل یخچال بگذارید که به مدت دو هفته قابل نگهداری است، البته باید از یخ‌زدگی آن جلوگیری شود.

کد خبر 161316
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز