گروه شهری- محمدباریکانی: روز جهانی راهنمایان گردشگری در سراسر جهان در شرایطی برگزار شد که صبح دیروز 500نفر از راهنمایان گردشگری سراسر کشور به پاسداشت این روز در استان خوزستان گردهم آمدند تا با گرامیداشت روز جهانی راهنمایان گردشگری که در تقویم جهانی به ثبت رسیده است مراسم اختتامیه پنجمین جشن راهنمایان گردشگری ایران را نیز برگزار کنند.

پنجمین جشن راهنمایان گردشگری کشور که به‌مدت 3روز در استان خوزستان برگزار شد پیام «راهنمای گردشگری پلی میان فرهنگ‌ها» را انتخاب کرد و در آن اعلام شد که با معرفی شوش به گردشگران برای ثبت جهانی آن تلاش می‌شود.

شرکت‌کنندگان در این مراسم به نشانه احترام و به یادبود دکتر پرویز رجبی، ایرانشناس و پژوهشگر و عزیز عاشقی، راهنمای محلی سایت تاریخی تخت‌سلیمان که مهمان ویژه سومین جشن راهنمایان گردشگری بودند و هر دو فوت شده‌اند یک دقیقه سکوت کردند.

راهنمایان گردشگری کشور همچنین مراسم اختتامیه جشن این دوره خود را در حرکتی نمادین و به نشانه دقت در زمان، 3دقیقه مانده به ساعت 10صبح دوم اسفندماه 90 و همزمان با روز جهانی راهنمایان گردشگری برگزار کردند.

به گزارش همشهری، پنجمین جشن راهنمایان گردشگری کشور در مراسمی در قلعه مختار شهرستان اندیمشک آغاز به کار کرد و با بازدید راهنمایان گردشگری سراسر کشور از بافت تاریخی شهرستان دزفول و موزه آب این استان به همراه بازدید از سازه‌های آبی شهرستان شوشتر که به ثبت جهانی رسیده است ادامه یافت. راهنمایان گردشگری سراسر کشور همچنین در برنامه‌های جانبی پنجمین جشن راهنمایان گردشگری ایران که مراسم اختتامیه آن در روز جهانی راهنمایان گردشگری برگزار شد از محوطه باستانی شوش در شهرستان شوش و نیز معبد باستانی چغازنبیل به‌عنوان نخستین اثر ثبت شده کشور در فهرست جهانی دیدار کردند و با جاذبه‌های تاریخی و طبیعی استان خوزستان آشنا شدند.

راهنمایان گردشگری همچنین در کارگاه‌های مهارت‌آموزی حضور یافتند تا با موضوعاتی همچون صلح، ارائه خدمات به گردشگران ویژه از قبیل معلولان و روشندلان، توسعه و رونق اقتصادی آشنا شوند.

شهر اهواز به‌عنوان مرکز استان خوزستان، میزبان اختتامیه پنجمین جشن راهنمایان گردشگری کشور شد. راهنمایان گردشگری کشور در مراسمی که به مناسبت گرامیداشت روز جهانی گردشگری و اختتامیه پنجمین جشن سراسری خود برگزار کردند استان خوزستان را رنگین کمانی از فرهنگ‌ها خواندند و اعلام کردند که این استان گنجینه‌ای از میراث طبیعی، فرهنگ و تمدن باستانی کشور است و به همین منظور به محلی برای برگزاری جشن این دوره راهنمایان گردشگری کشور انتخاب شده است. در ادامه این مراسم، تندیس جشن راهنمایان گردشگری کشور که نمادی از معماری آثار باستانی ایران و طبیعت کشور است به‌مدت یک‌سال به استان خوزستان به‌عنوان میزبان برگزاری این جشن اهدا شد.

فدعمی، فرماندار اهواز که همزمان با روزجهانی راهنمایان گردشگری در مراسم اختتامیه پنجمین جشن راهنمایان گردشگری کشور حضور داشت با گرامیداشت این روز گفت: استان خوزستان با قابلیت زیاد در بخش‌های مختلف، مورد علاقه گردشگران در فصول مختلف سال است. وی با اشاره به‌وجود منابع طبیعی در استان خوزستان افزود: ارتباطی که استان خوزستان با آب‌های آزاد دارد به همراه برخورداری از راه‌آهن و فرودگاه‌های مجهز موجب شده است که این استان قابلیت‌های زیادی در جذب گردشگر داشته باشد.

فرماندار اهواز با تاکید بر اینکه دو‌سوم آب کشور در استان خوزستان جریان دارد به ذخایر طبیعی این استان اشاره کرد و گفت: بیش از 70درصد نفت کشور در استان خوزستان تولید می‌شود و وجود مناطق آزاد تجاری در خوزستان و شهر اهواز فرصت خوبی برای گردشگران ایجاد کرده است تا بتوانند با میراث تاریخی و طبیعی ارزشمند این استان آشنا شوند.

فرماندار اهواز گفت: آثار باستانی استان خوزستان از آثار ارزشمند تاریخی و باستانی کشور است و گنجینه‌های باارزشی نیز در شهرهای تاریخی این استان مانند شوش و شوشتر که وارث تمدن‌های بزرگ بشری هستند وجود دارد.

پرویز پورفرخی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان خوزستان نیز با حضور در مراسم اختتامیه جشن راهنمایان گردشگری سراسر کشور گفت: داد و ستد فرهنگ‌ها از طریق لوح‌ها و معماری و آجرچینی بناها نسل به نسل منتقل می‌شود ولی باید گفت که در دنیای جدید مبادلات انسانی از سوی گروه خاص گردشگران شکل می‌گیرد که در پیشانی خود راهنمایان گردشگری را دارند.

ژاله‌کاظم‌زاده، دبیر پنجمین جشن راهنمایان گردشگری کشور نیز که پیام «راهنمای گردشگری پلی میان فرهنگ‌ها» را برای این دوره خود انتخاب کرده‌اند با تبریک به مناسبت روز جهانی گردشگری گفت: امیدواریم برگزاری این جشن در استان خوزستان موجب شود تا راهنمایان سراسر کشور جاذبه‌های استان خوزستان را به مردم ایران معرفی کنند.

وی افزود: در سالی که شعار جهانی آن پیوند فرهنگ‌هاست استان خوزستان میزبان راهنمایان گردشگری از سراسر کشور است. کاظم‌زاده همچنین با اشاره به‌وجود 2محوطه باستانی موجود در خوزستان که به ثبت جهانی نیز رسیده‌اند، تاکید کرد: امیدواریم به همت راهنمایان گردشگری و حضور گردشگران، محوطه باستانی شوش به‌زودی به فهرست جهانی یونسکو افزوده شود.

همزمان با روزجهانی گردشگری و در مراسم اختتامیه جشن راهنمایان گردشگری یکی از میدان‌های شهر اهواز نیز میدان راهنمای گردشگری نام گرفت.

کد خبر 161307

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز