سه‌شنبه ۲ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۰:۵۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: رییس مرکز تحقیقات شیلاتی آبهای دور چابهار گفت: 30 هزار قطعه مرجان دریایی همزمان با توسعه اسکله شهید بهشتی به سایت جدید واقع در پایین دست هتل لیپار در بندر چابهار منتقل شد

مرجان دریایی

دکتر دانیال اژدری به خبرنگار ایرنا گفت: این در حالی است که 200 تا 300 هزار قطعه مرجان در محل ساخت اسکله شهید بهشتی چابهار در گستره‌ای به وسعت پنج هکتار وجود دارد.

وی گفت: بر اساس قرارداد منعقده باید 18 هزار قطعه از مرجان‌ها به مکان جدید منتقل می‌شد اما این مرکز تحقیقاتی به منظور کمک به محیط زیست واهمیت زندگی مرجان‌ها، 60 درصد بیشتر از میزان قرارداد نسبت به انتقال این آبزی اقدام کرده است.

او همچنین با انتقاد از عدم تامین اعتبارات مورد نیاز برای جا به جایی مرجان‌ها افزود: تاکنون از مبلغ یک میلیارد و 245 میلیون تومان اعتبار تعیین شده برای این جا به جایی تنها 600 میلیون تومان پرداخت شده است.

رییس مرکز تحقیقات شیلاتی آبهای دور چابهار گفت: پرونده جا به جایی مرجان‌ها به همراه مدارک لازم تهیه و برای پرداخت مطالبات بر اساس قرارداد منعقده، به سازمان بنادر و دریانوردی ارسال شده است.

اژدری افزود: تا قبل از این جا به جایی مرجان‌ها، ساخت اسکله شهید بهشتی چابهار به سبب وارد شدن آسیب به محیط زیست دریایی و در خطر نابودی قرار گرفتن حیات این گونه آبزی به مدت دو سال متوقف مانده بود.

وی ادامه داد: سازمان بنادر و دریانوردی در مدت توقف این پروژه حدود 400 میلیارد تومان خسارت پرداخت کرد اما اکنون حاضر نیست مطالبات ما را برای انتقال مرجان‌ها بر اساس قرارداد منعقده بپردازد.

دکتر اژدری اظهارداشت: این در حالی است که محققین شیلات چابهار با همکاری و کار شبانه روزی نسبت به انتقال مرجان‌ها اقدام کردند و مورد تشویق مجامع تحقیقاتی بین المللی قرارگرفتند.

به گفته وی کار انتقال مرجان‌ها که از خانواده‌های آگروپورا، بشقابی، سنگی و مغزی هستند با هماهنگی کلیه نیروهای متخصص از آبان ماه امسال آغاز شد.

وی افزود: روش ابداعی انتقال انبوه مرجان‌ها در چابهار با استفاده از سبد فلزی که به تایید کارشناسان خارجی رسیده برای نخستین بار در جهان با موفقیت اجرا شد.

رییس مرکز تحقیقات شیلاتی آبهای دور چابهار گفت: ایران پس از کشورهای استرالیا و آمریکا سومین کشور جهان به لحاظ داشتن فناوری انتقال انبوه مرجان‌ها است.

وی اضافه کرد: دراین روش غواصان مرجان‌ها را به آرامی و بدون واردآمدن استرس از کف دریا جدا کرده و با قراردادن در سبد فلزی شناور در زیر آب به قایق‌ها منتقل می‌کنند.

او ادامه داد: قایق‌ها سبدهای شناور را با سرعت دو گره دریایی(دو مایل دریایی) به محل جدید که به صورت مصنوعی ساخته شده منتقل و با چسب مخصوص در زیر آب چسباندند.

وی گفت: مرجان‌ها به سبب اینکه بیش از 30 هزار گونه آبزی را در خود پناه می‌دهند نقش حائز اهمیتی در اکوسیستم دریاها دارند زیرا محل مناسبی برای زادآوری و تولید موادغذایی آبزیان هستند.

رییس مرکزتحقیقات شیلاتی آب‌های دور چابهار افزود: بعد از جنگل‌های حرا در کمربند سبز جهان، مرجان‌ها در تثبیت گاز دی اکسیدکربن نقش اساسی ایفا می‌کنند.

وی گفت: مرجان‌ها دی اکسیدکربن آب را گرفته و پس از ترکیب با کلسیم، هیکل خود را که از مواد آهکی است، می‌سازند.

اژدری اظهارداشت: مرجان‌ها بخاطرداشتن پاک‌ترین نوع کلسیم تصفیه شده، درمصارف پزشکی از قبیل ساخت استخوان، دندانسازی و داروهای علاج کننده بیماری‌های سخت همچون سرطان کاربرد دارند.

وی با تاکید بر قدمت چند دهه‌ای صنعت اکوتوریسم مرجان‌ها در جهان گفت: بر اساس برآورد دانشمندان هر کیلومتر مربع کلنی مرجان‌ها بین 150 تا 600 هزار دلار سود عاید بشریت می‌کند.

کد خبر 161185
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز