یکشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۷:۱۴
۰ نفر

گروه بین‌الملل: همزمان با دعوت فرستاده سازمان ملل برای شرکت مردم یمن در انتخابات ریاست‌جمهوری، جنبش جنوب یمن، مردم را به نافرمانی مدنی در روز برگزاری انتخابات فراخواند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، صالح‌یحیی، نایب رئیس شورای‌عالی جنبش جنوب با تأکید بر اینکه (سه‌شنبه) تمامی شهرهای جنوب یمن صحنه نافرمانی مدنی با هدف به شکست کشاندن و جلوگیری از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری خواهد بود، افزود: این نافرمانی مدنی مسالمت‌آمیز خواهد بود، مگر اینکه مردم ناچار به دفاع از خود شوند.

انتخابات ریاست‌جمهوری یمن در چارچوب ابتکار عمل شورای همکاری خلیج‌فارس قرار است فردا، سه‌شنبه برگزار شود.فراخوان جنبش جنوب یمن برای نافرمانی مدنی در حالی اعلام می‌شود که پیش از این حوثی‌ها در شمال یمن، اعلام کردند که انتخابات ریاست‌جمهوری آتی را تحریم خواهند کرد.

شیعیان حوثی شمال یمن با انتشار بیانیه‌ای، تأکید کردند که غیررقابتی بودن انتخابات و مشخص بودن تکلیف آن و نیز دخالت طرف‌های خارجی در این انتخابات، علت تحریم آن است. تنها نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری یمن، عبدربه منصور هادی، معاون رئیس‌جمهور است که در پی کناره‌گیری علی عبدالله صالح رئیس‌جمهور، در چارچوب ابتکار عمل شورای همکاری خلیج‌فارس، اختیارات وی را به دست گرفت تا ضمن تشکیل دولتی انتقالی، زمینه برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری را فراهم آورد.از سوی دیگر، عبدربه منصور هادی تنها کاندیدای انتخابات زودهنگام ریاست‌جمهوری یمن، پیامی از سوی رئیس‌جمهور آمریکا دریافت کرد.به گزارش خبرگزاری رویترز، در این پیام که جان برینان، معاون مبارزه با تروریسم رئیس‌جمهور آمریکا آن را تسلیم هادی کرد، برادامه حمایت‌های آمریکا از نظام حاکم در این کشور تأکید شده است.

معاون رئیس‌جمهور آمریکا بدون اشاره به غیررقابتی بودن انتخابات ریاست‌جمهوری یمن درباره تنها کاندیدای این انتخابات گفت که وی مورد اعتماد طرف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی است.در همین حال، جمال‌بن‌عمر، فرستاده سازمان ملل به یمن، مردم این کشور را به شرکت در انتخابات آتی فراخواند.وی که با هدف پیگیری روند رأی‌گیری در انتخابات یمن وارد صنعا شده، اعلام کرد که این انتخابات مرحله‌ای انتقالی به‌مدت 2‌سال خواهد بود که در جریان آن، گفت‌وگوی ملی و تدوین مجدد قانون اساسی و زمینه‌سازی‌ برای انتخابات پارلمانی انجام خواهد گرفت.

فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن، تأکید کرد که وی با نمایندگانی از حوثی‌ها و جنبش جنوب دیدار کرده است. این در حالی است که قرار است بیش از100 ناظر بین‌المللی بر روند برگزاری انتخابات یمن نظارت کنند. به گزارش خبرگزاری رویترز، کمیته عالی انتخابات یمن تأکید کرد که علاوه بر ناظران عرب، ناظرانی از آمریکا، ژاپن، اندونزی و30 ناظر از اعضای دید‌بان حقوق بشر، بر این انتخابات نظارت خواهند کرد.

کد خبر 161004
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز