مهدی تهرانی: شروع داستان اسب جنگی در انگلستان و در سال 1914 روی می‌دهد، یک کره اسب مسابقه توسط یک مزرعه دار جز به نام آلبرت خریداری می‌شود و تد پسر او دوستی عمیقی با این حیوان نجیب برقرار می‌کند

در گیرودار شروع جنگ جهانی اول آلبرت بی خبر از تد این اسب را به ارتش می‌فروشد و اینجا است که تد زمین و زمان را بهم می‌دوزد تا اورا پیدا کند و از سرنوشتش مطلع شود.

استیون اسپیلبرگ بعد از مدتها دوری از سینما البته در مقام کارگردان،حالا حدود یکسالی است که برگشته و تن تن و اسب جنگی ماحصل دوران غیبش بوده است. ملودرام جنگی و تا حدی شاعرانه او یک تقدیر تمام قد از حیوان نجیبی است که در خلال جنگ جهانی اول به عنوان یک سلاح یا در خوشبینانه ترین حالت به عنوان یک ابزار جنگی مورد استفاده قرار گرفت. مایکل مور پرگو کتابش را در سال 1982 با همین عنوان روانه بازار نشر کرد و داستان او برای سه نسل جزو محبوب ترین کتاب های کودکان شناخته شد. با این حال اسپیلبرگ فیلم را به گونه ای ساخته که از حالت کودکانه خارج شود و مخاطب عام داشته باشد و در این راه نیز بسیار موفق نشان داد.

البته این مهم را نیز توجه داشته باشید که اسب جنگی جنبه های نمادین شعاری و حتی کمی تا قسمتی انگاره های تبلیغاتی نیز در باره سیاست های جنگی آن زمان هم دارد که البته مختص دریافت ها و نظرات سازنده اش است و می توانیم با آنها مخالف باشیم ولی در کل داستانی که اسپیلبرگ زیر و بم اش را با ظرافت ترسیم کرده اثری مقتدر نشان می دهد. با مزه اینجااست که فیلم گاهی از زبان قهرمان اول داستانش که اسبی به نام جویی است روایت می شود و تماشاگر می تواند هر دو نیروی متخاصم را ببیند و در باره نوع رفتارشان قضاوت کند.

شروع داستان اسب جنگی در انگلستان و در سال 1914 روی می دهد ، یک کره اسب مسابقه توسط یک مزرعه دار جزء به نام آلبرت خریداری می شود و تد پسر او دوستی عمیقی با این حیوان نجیب برقرار می کند. در گیرودار شروع جنگ جهانی اول آلبرت بی خبر از تد این اسب را به ارتش می فروشد و اینجااست که تد زمین و زمان را بهم می دوزد تا اورا پیدا کند و از سرنوشتش مطلع شود.

نجات سرباز رایان محصول 1998 و پیش تر از آن فهرست شیندلر در 1993 را از استیون اسپیلبرگ به عنوان فیلم های جنگی در ذهن داریم و چه کسی که نگوید که او استاد ساخت و ساز در این ژانر بوده با این همه و اگرچه اسب جنگی نیز فیلمی در همین ژانر است اما اسپیلبرگ چالش های خاص این داستان را نیز در روایت اش داشته است.

فیلمی که او ساخته در درجه اول خشونت و خون و خونریزی ها را که امری عادی در جنگ است را آگراندیسمان نمی کند و اگرچه خشونت را نمایش می دهد اما با تزریق صحنه ها و تصاویر و داستانک های ظریف هرچه بیشتر بار خشونت های غیر قابل اجتناب را از فیلم می گیرد. به هرحال در فیلم یک نوجوان به همراه اسبش قهرمان داستان هستند و طبیعی است که کودکان و حتی والدینشان که بیست سال پیش کتاب را خوانده اند تحمل خشونت بیش از حد را ندارند.

فیمبرداری و موسیقی و کارگردانی در این فیلم به همراه بازی گرفتن از شخصیت جویی ( اسپیلبرگ از 14 اسب در حین فیلمبرداری استفاده کرد) نقاط مثبت و قابل اعتنا هستند. و به همه این ها اصل داستان و کتاب مایکل مور پرگو را نیز فراموش نکنیم.

شناسنامه فیلم اسب جنگی

کارگردان: استیون اسپیلبرگ

فیلمنامه: ریچارد کورتیس و لی هال بر اساس نوول مایکل مور پرگو

موسیقی: جان ویلیامز

فیلمبرداری: یانوش کامینسکی

تدوین: مایکل کان

بازیگران: جرمی آروین (تد) ، امیلی واتسون (رز) ، پیتر مولان (آلبرت)

زمان فیلم: 146 دقیقه

محصول: انگلستان 2011

بودجه:66 میلیون دلار

فروش: 125 میلیون دلار

جوایز: در 6 رشته نامزد دریافت جایزه اسکار شده است.

اسب جنگی

 

اسب جنگی

کد خبر 160992

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز