جمعه ۲۸ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۴:۳۵
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: برای نخستین بار معیارهای داوری در جشنواره موسیقی فجر اعلام شد.

به گزارش همشهری‌آنلاین ستادخبری بیست و هفتمین جشنواره موسیقی فجر ضمن اعلام این مطلب معیارهای داوری را اعلام کرده که در زیر می‌آید:

 ارتباط با موضوع، ملودی، تکنیک و تنظیم ، در بخش آواز جمعی شامل هماهنگی (آنسامبل)، ماندگاری در کوک، موزیکالیته و نوانس، کنترل اجرای قطعه، انتخاب و توانایی اجرا، آداب صحنه و نوآوری و حفظ اصالت قطعه ، در بخش کلاسیک غیر ایرانی و پایان نامه ها معیارها شامل شاخص ردیف، خلاقیت و تازگی اثر، درک صحیح طرح نوآوری در مقایسه با موسیقی جدی امروزی، ساختمان یا فرم قطعه و استفاده از کنتراست ها از جمله این معیارها است.

ساختمان یا فرم قطعه و استفاده از کنتراست ها ،مدولاسیون‌ها و سایر عناصر ساختاری وابسته نظیر تضادهای تماتیک ،Thematic Contras و بافت Texture، نوآوری یا منحصر به فرد بودن طراحی اثر، هارمونی وکنترپوان و ابداعات احتمالی و نو بودن آن و درک توازن ،مولفه‌های آهنگسازی و به کارگیری آن در اثر، ابداع و مهارت در ارکستراسیون (در صورت محدود بودن تعداد سازها کاربرد تکنیکی آنها)، ارتباط اثر از نظر کلام یا محتوا با موضوع(در صورت داشتن کلام)است .

بنابراین گزارش، هیات داوران در بخش موسیقی کلاسیک ایرانی معیارهایی چون کوک (فردی و گروهی)، ریتم (فردی و گروهی)، تکنیک اجرایی،نوانس و بیان موسیقایی، تلفیق شعر و موسیقی ، اصالت شعر و موسیقی ، هماهنگی گروه ، انتخاب قطعات، نوآوری مبتنی بر حفظ اصالت موسیقایی، آداب صحنه، در بخش کلاسیک غیر ایرانی نیز معیارهایی چون تکنیک اجرایی، نوانس و بیان موسیقایی، هماهنگی گروهی، کوک و آداب صحنه را در نظر خواهند گرفت.

 به گزارش همشهری آنلاین در بخش موسیقی کلاسیک ایرانی، رضا شفیعیان، نصرالله ناصح‌پور و داریوش پیرنیاکان و در بخش کلاسیک غیر ایرانی، آذین موحد، رافائل میناسکانیان و اکبر محمدی آثار را مورد داوری قرار می‌دهند.

همچنین در بخش آواز جمعی، مهدی شمس نیکنام، رازمیک اوحانیان و اسفندیار قره‌باغی و در بخش آهنگسازی کلاسیک غیر ایرانی و پایان‌نامه‌ها شاهین فرهت، محمدرضا تفضلی، کیاوش صاحب‌نسق، محمد سریر و علیرضا مشایخی داوری را بر عهده دارند.

داوری بخش آهنگسازی ایرانی با موضوع دستاوردهای انقلاب اسلامی نیز بر عهده کیوان ساکت، آذر هاشمی، علی‌اکبر قربانی، شهرام توکلی و فرهاد برنجان خواهد بود.

کد خبر 160705
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز