گروه ادب و هنر: پرونده سی‌امین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر بدون معرفی دبیر سی‌‌ویکمین جشنواره تئاتر فجر بسته شد.

جشنواره تئاتر فجر

اگر در چند دوره اخیر همواره دبیر آینده تئاتر فجر در آیین پایانی جشنواره معرفی می‌شد، این‌بار این اتفاق نیفتاد. سال گذشته در آیین پایانی بیست‌ونهمین جشنواره تئاتر فجر محمد حیدری به‌عنوان دبیر جشنواره بعدی معرفی شد، اما استعفای نابهنگام حیدری از دبیری جشنواره تنها چندماه مانده به شروع سی‌امین جشنواره تئاتر فجر، شاید دلیل آن شد که مسئولان دبیر آینده جشنواره را دیرتر معرفی کنند.

رحمت امینی، دبیر فعلی جشنواره تئاتر فجر که شایعه مدیریت او در مرکز هنرهای نمایشی هم به گوش می‌رسد، درباره انتخاب دبیر جشنواره اظهارنظر کرد و از احتمال برگزاری جلسه‌ای برای مشخص‌شدن دبیر سی‌ویکمین جشنواره تئاتر فجر در هفته جاری خبر داد و اظهار امیدواری کرد که دبیر جشنواره بعدی به‌زودی معرفی شود.

عدم‌معرفی دبیر جشنواره، در حالی که وزیر فرهنگ اعلام کرده بود دبیرخانه جشنواره سی‌ویکم باید با پایان اختتامیه شروع به کار کند ،بیشتر به چشم می آید. سیدمحمد حسینی ضمن تشکر از استادان هنر نمایش و حضور پرشور مردم در راهپیمایی 22بهمن، اعلام کرد: باید دبیرخانه جشنواره سی‌ویکم از فردا فعالیت خود را برای دوره بعدی این جشنواره آغاز کند و اینگونه نباشد که ما برای جشنواره بعدی زمان را از دست بدهیم.

او ضمن تقدیر از حضور شهرستانی‌ها، با توجه به همزمانی تئاتر و فیلم به رونق تئاتر اشاره کرد، اما از معاون هنری خود خواست در سال آینده، جشنواره تئاتر از روزهای اول بهمن‌ماه آغاز شود تا با جشنواره فیلم تداخل نداشته باشد و هنرمندان تئاتر به‌خوبی بتوانند از این دو فضا استفاده کنند.

اما نکته مهم در ‌آیین پایانی سی‌امین جشنواره تئاتر فجر، گلایه هنرمندان از شرایط تئاتری بود. احمد جولایی، یکی از هنرمندان پیشکسوت تئاتر که از او تقدیر شد، خواستار توجه بیشتر به هنرمندان شهرستانی شد و حسین پاکدل هم هنگام دریافت جایزه‌اش خواستار مشخص شدن وضعیت اجرای عمومی نمایش «عشق و عالیجناب» شد. وی خطاب به معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: از همه دوستان تشکر می‌کنم که اجازه دادند این نمایش در جشنواره اجرا شود. از یک ماه پیش پنج شش بار به دفتر معاونت مراجعه کرده و می‌خواستم ایشان را ببینم که هر بار گفته شد فرصت ندارند و من به شوخی به منشی ایشان گفتم، ایشان را روی صحنه در مراسم اختتامیه خواهیم دید که این اتفاق هم نیفتاد.

پاکدل خواستار مشخص شدن وضعیت اجرای عمومی نمایش خود شد و افزود: برای اجرای عمومی نمایش ما فکری شود. یک گروه بزرگ 3ماه و نیم زحمت کشیده‌اند. همین جا می‌خواهم قول اجرای عمومی‌اش را بدهید چون جزو تعهدات بنیاد رودکی بوده است.

آرش دادگر هم هنگام دریافت جایزه‌اش با اشاره به شرایط دشوار تمرین این نمایش گفت: نمایش‌مان را در راهروهای برج‌آزادی تمرین می‌کردیم چون جایی برای تمرین نداشتیم.همچنین در این مراسم از مشایخی، خلج، جولایی و بزرگمهر تقدیرشد.بزرگان بخش مسابقه هم در ادامه به شرح زیر معرفی شدند.

بخش مسابقه ایران

طراحی صحنه: شیما میرحمیدی طراح صحنه نمایش «به مراسم مرگ داداش خوش‌آمدید»،بازیگر مرد: حمیدرضا آذرنگ برای بازی در نمایش «خون رقصه»،بازیگر زن: ثریا شیرزادی برای نمایش «مرگ، کسب و کار من است»،نمایشنامه نویسی: سلما رفیعی برای نمایشنامه «به مراسم مرگ داداش خوش آمدید»،کارگردانی: سمانه زندی‌نژاد برای نمایش «به مراسم مرگ داداش خوش آمدید»

جوایز بخش بین‌الملل

موسیقی: مسعود سخاوت دوست برای نمایش «دو لیتر در دو لیتر صلح»،طراحی صحنه: یوشیکا تسوا برای نمایش «قصر مه‌آلود»،بهترین بازیگر مرد:صابر ابر برای نمایش ریچارد سوم»،بهترین بازیگرزن:ناتالی منتا برای نمایش «بیست هزار فرسنگ زیر دریا»،نمایشنامه‌نویسی:حمیدرضا آذرنگ برای نگارش نمایشنامه «دو لیتر در دولیتر صلح»، بهترین کارگردانی:آتیلا پسیانی برای نمایش «ریچارد سوم»،جایزه ویژه:نمایش «قصر مه‌آلود» از کشور ژاپن،جایزه بزرگ:آتیلا پسیانی برای نمایش «ریچارد سوم»

کد خبر 160265

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز