دوشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۰ - ۰۸:۵۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: رنگ آبی دارای خاصیت آرامش بخشی، ضد اضطراب و تسکین دهنده سیستم اعصاب است از این رو در درمان بی‌خوابی مفید است

رنگ‌ها

به گزارش ایرنا، دکتر'امیر رضا چمنی' درزمینه تاثیر رنگ‌ها از نظر روانشناختی افزود: با توجه به این که برخی رنگ‌ها، خاصیت تحریک کنندگی و برخی رنگ‌ها آرامش‌بخش هستند، ترکیب رنگ‌ها در طبیعت به نحوی است که باعث ایجاد تعادل در روح و روان انسان می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: ‌برخی رنگ‌ها در طبیعت مانند رنگ‌های قرمز محرک و برخی رنگ‌های روشن مثل سبز و آبی به انسان آرامش می‌بخشند، به عبارتی رنگ‌های محرک با تاثیر بر روی بدن موجب افزایش ضربان قلب، فشار خون و نبض و تنفس می‌شوند و در مقابل رنگ‌های روشن موجب کاهش این موارد می‌شوند.

more  آشنایی با خواص و تاثیرات رنگ‌ها

چمنی گفت: رنگ سفید نماد پاکی و سمبل قداست است و با توجه به این که رنگ سفید، نشاط، سرور و پاکی را به همراه دارد، در احادیث زیادی به پوشیدن لباس سفید تاکید شده است.

وی افزود: رنگ زرد سمبل روشنایی،‌ فعالیت، ‌کار‌، تلاش‌ و ‌شادی آور و رنگ امید است، بنابراین توصیه می‌شود برای کودکان از لباس زرد استفاده شود.

این روانپزشک یادآور شد: ‌رنگ زرد از نظر درمانی، رنگ تحریک‌کننده ذهن، ‌هوش و سیستم اعصاب است و به دلیل خاصیت محرک و شادی‌آور آن در درمان بیماران افسرده، ‌بی‌حوصله و گوشه‌گیر استفاده می‌شود.

به گفته وی ‌رنگ سبز زیباترین رنگ‌هاست و به عنوان رنگ جوانی، سمبل رشد و نمو و علامت بهار است. این رنگ نمایشگر حیات و سرزندگی است. علاوه بر این از نظر درمانی نیز رنگی آرام بخش اعصاب و در رفع خستگی موثر است و از خاصیت ضد اضطرابی برخوردار است.

این روانپزشک افزود: بررسی‌ها نشان داده است رنگ سبز می‌تواند فشار خون‌، تنفس و ضربان قلب را کاهش دهد. بنابراین از این رنگ در رنگ‌آمیزی دیوار اتاق‌های عمل و لباس پرستاران بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی استفاده می‌شود.

چمنی با بیان این که رنگ قرمز شادی آفرین، ‌نشاط آور، ‌نیروبخش و ‌اشتها آور است، افزود: این رنگ اعتماد به نفس را افزایش می‌دهد ولی به دلیل تحریک کنندگی توصیه می‌شود افراد دارای مشکلات اعصاب و روان از آن پرهیز کنند.

وی خاطرنشان کرد:رنگ قرمز از بین رنگ‌ها، رنگ گرم تلقی می‌شود و در درمان بیماری‌های پوستی مثل مخملک از آن استفاده می‌شود.

کد خبر 160262
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز