همشهری‌آنلاین: آیا اعتراضات شعله زده در مالدیو که منجر به استعفای رئیس جمهوری این کشور شد، همانند کشورهای عربی، خیزش مردمی است که برای رسیدن به دمکراسی صورت گرفته است و آیا اساسا هر حضور خیابانی در هر کشوری، اعتراضات مردمی برای بهبود وضع جامعه است؟

Maldives

چندین هفته اعتراض خیابانی در مالدیو ،رئیس جمهور این کشور را وادار به استعفا کرد و حال پس از روی کار آمدن چند ساعته دولتی دیگر، وی که اکنون در سریلانکا به سر می‌برد، گفته است من با زور اسلحه مجبور به استعفا شده‌ام و تغییر فعلی قدرت یک کودتا است، آنچه که منجر به حضور خیابانی موافقان وی و در نتیجه حمله به ایستگاه‌های پلیس شده است.

کشور بسیار کوچک مالدیو که به زحمت تعداد جمعیتش به 400 هزار نفر می‌رسد، مجمع الجزایر زیبایی است که سالانه 1 میلیون گردشگر را به سوی خود جلب می‌کند و حال که نگرانی‌های زیست محیطی درباره بالا آمدن آب دریاها افزایش یافته، این کشور جزیره مانند، مورد توجه جامعه بین‌الملل قرار گرفته است، به‌ویژه هنگامی که محمد نشید از اعضای کابینه‌اش خواست غواصی بیاموزند تا زنده بمانند و خطر زیر آب رفتن کشور خود را به جامعه جهانی که بدون همکاری آنها نمی‌توان جلوی فجایع زیست محیطی را گرفت، گوشزد کرد.

محمد نشید، رئیس جمهور مستعفی، که پس از 30 سال ریاست جمهوری دیکتاتور مانند "عبدل قیوم" و با برگزاری انتخابات در سال 2008 روی کار آمده بود، تصور نمی‌شد که با تظاهرات خیابانی کنار برود.

با وجود این، پس از چند هفته تظاهرات و زد و خورد خیابانی، بیانیه‌ای از وی منتشر شد که در آن آمده بود:

"به نظر می‌آید اگر این دولت در قدرت بماند، احتیاج به بکارگیری زور است که بسیاری از شهروندان از آن آسیب خواهند دید".

و سپس وی استعفا داد تا چند ساعت پس از آن ،معاون اولش بر جای او بنشیند و تشکیل دولت جدید را به صورت رسمی اعلام کند.

این در حالیست که پس از استعفا، محمد نشید گفته است من با زور اسلحه مجبور به تحویل قدرت شدم و در حقیقت این کناره گیری بر اثر یک نوع کودتا بوده است که از سوی رئیس جمهور سابق و احتمالا عده‌ای در ارتش هدایت شده است. برخی نیز می‌گویند بنیادگرایان اسلام گرا در این کشور ، محمد نشید را ضد اسلام می‌دانستند و به همین جهت برای تغییر وی کوشیده‌اند.

حال با سخنان وی، مبنی بر اینکه زور اسلحه او را به استعفا واداشته است، باز تظاهرات و درگیری‌های دیگری شکل گرفته که این بار در اعتراض به تغییر قدرت به خیابان آمده‌اند و ایستگاه‌های پلیس که احتمالا دخالت مستقیم در این امر داشته‌اند را یکی پس از دیگری مورد حمله قرار می‌دهند.

همچنین گفته شده محمد نشید ،خود نیز در اثر درگیری‌ها دچار جراحت شده و با اینکه تحت تعقیب قرار گرفته تا دستگیر شود به سریلانکا رفته تا مورد مداوا قرار گیرد، آنچه که مخالفان وی از آن به عنوان فرار از کشور یاد کرده‌اند.

اما چه شد که اعتراضات خیابانی به مدت چند هفته برای تغییر قدرت شکل گرفت؟

صدور حکم دستگیری یک قاضی عالی رتبه نقطه اولیه مخالفت‌ها بوده است، آنچه که رسانه‌ها در بیان علت آن دو روایت کاملا متفاوت ارائه کرده‌اند. برخی که عمدتا رسانه‌های غربی هستند، می‌گویند آن قاضی عالی رتبه ،فساد سیاسی و زد و بندهای اقتصادی رئیس جمهور سابق را با اغماض و مصالحه در نظر گرفته و پرونده‌های آن را بلوکه کرده است. برخی رسانه‌های دیگر، البته گفته‌اند، آن قاضی، یکی از مخالفان دولت را آزاد کرده و مقامات دولتی را از تعقیب قضایی وی منع کرده است.

این دو روایت، دو نقطه کاملا متفاوت است برای تعبیر آنچه در مالدیو اتفاق افتاده است‌. پذیرش روایت اول به معنای پذیرش کودتا و رد ایده خیزش‌های مردمی است، و روایت دوم به معنای ورود بهار عربی به این کشور است و بنابراین، سخنان محمد نشید مبنی بر تحت فشار اسلحه قرار گرفتن برای استعفا، مردود است.

در میان کشورهای خارجی، دولت‌های غربی از تغییرات رخ داده ،استقبال چندانی نکرده‌اند، اما چین و هند، با سرعت قابل ملاحظه‌ای کابینه جدید بر سر کار آمده را به رسمیت شناخته‌اند و پیام‌های تبریک به سوی رئیس جمهور جدید ارسال کرده‌اند. این در حالیست که گفته می‌شود محمد نشید برای آرام کردن شرایط از دولت هند کمک خواسته است و پاسخ نه شنیده است.

پلیس مالدیو که حکم دستگیری محمد نشید و وزیر دفاع وی را دارد، در تلویزیون مخالفان تغییر قدرت را تروریست نامیده است و از آنها خواسته در خیابان اعتراض نکنند، چه آنکه پس از استعفای وی، دست کم 12 ایستگاه پلیس مورد حمله کسانی قرار گرفته که روی کار آمدن کابینه جدید رضایت ندارند و گفته شده تا بحال 49 نفر دستگیر شده‌اند.

محمد نشید گفته است: "امیدوارم جامعه بین الملل در حال تماشای آنچه در مالدیو رخ می‌دهد باشد".

مجمع الجزایر مالدیو که در ایران فقط تیم ملی‌اش شناخته شده است، آنهم بخاطر 17 گلی که از تیم ملی ایران در جام جهانی 1998 خورد، یک کشور جزیره مانند 400 هزار نفری است که دین رسمی آن اسلام و مردم آن مسلمان سنی هستند. اقتصاد این کشور بر پایه کشاورزی، ماهیگیری، گردشگری، صنایع دستی و کشتی سازی است.

کد خبر 159965
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز