گروه شهری: تصویب لایحه یکی از کمیته‌های سنای آمریکا مبنی بر صدور اجازه حراج و فروش آثار تاریخی و باستانی ایران در آن کشور اعتراض رئیس شورای شهر تهران را برانگیخت.

شورای شهر

مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران در جلسه گذشته شورای شهر تهران با اعتراض به لایحه ضد‌ایرانی سنای آمریکا در فروش آثار تاریخی و فرهنگی ایران گفت: حراج آثار تاریخی و فرهنگی ایران در آمریکا دشمنی با ملت ایران است.
وی افزود: اگر این دولت با دولت ایران از نظر سیاسی دشمنی دارد چرا با آثار فرهنگی ملت ایران که آثاری جهانی و متعلق به بشریت است اینگونه رفتار می‌کند، این بی‌حرمتی به فرهنگ بشری است.

چرا آثار تاریخی ارزشمند ما را چوب حراج زده اند؟ چمران افزود: ایران دارای پیشینه و سابقه‌ای کهن در فرهنگ و تمدن است و چنین رفتار‌هایی دشمنی با دولت ایران نیست بلکه دشمنی با فرهنگ است. رئیس شورای‌عالی استان‌ها همچنین از دستگاه‌های مسئول به‌ویژه سازمان میراث فرهنگی و نمایندگی یونسکو خواست تا وارد عمل شوند و جلوی این اقدام کودکانه و بسیار زشت را بگیرند.

احمد مسجد جامعی نیز در جلسه گذشته شورای شهر تهران به اقدام سنای آمریکا اعتراض کرد و اقدام ضد‌ایرانی نمایندگان پیشنهاد‌دهنده فروش آثار تاریخی ایران در سنای ایالات متحده را تقبیح کرد. مسجد جامعی چنین پیشنهادی را بسیار زشت و تلخ خواند و گفت: تا به حال نشنیده بودیم در یک اختلاف سیاسی آثار تمدنی و تاریخی یک کشور را به حراج بگذارند. شایان ذکر است چندی پیش کمیته‌ای در سنای آمریکا لایحه‌ای را به تصویب رسانده که برای آنچه دریافت غرامت از ایران عنوان شده است، اموال و آثار تاریخی ایران در آمریکا به حراج گذاشته شود.

کد خبر 159924
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز