گروه اجتماعی: همایش بین‌المللی «فرهنگ 7‌هزار ساله تپه حصار» صبح روز شنبه 28 بهمن، با حضور جمعی از باستان‌شناسان ایران و کشورهای خارجی در دامغان گشایش یافت.

در این همایش 2 روزه تپه حصار در ابعاد مختلف پژوهشی ازجمله کاوشها، پراکنش مراکز عصر برنز در اطراف کویر مرکزی ایران مورد بررسی قرار می‌گیرد.

سید طه هاشمی معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این همایش، تپه‌حصار را تپه‌ای مهم و بی‌نظیر و مشهور در ایران و جهان دانست و گفت: این همایش از چند منظر یک همایش ارزشمند تخصصی و کارگاهی است.

وی افزود: با سرعتی که پروژه‌های عمرانی (ساختن سد‌ها، جاده‌ها و...) دارند، بعید نیست که بخش بزرگی از آثار تاریخی کشور از میان بروند و من با این وضعیت اعلام خطر می‌کنم.

معاون سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع نیز در این همایش گفت: این همایش با دو هدف نجات‌بخشی و بازخوانی تحقیقات و فعالیتهای پژوهشی برگزار شده است.

هاشمی همچنین با اشاره به تهدید آثار تاریخی کشورمان از سوی قاچاقچیان، بر لزوم مبارزه با این افراد و حفاظت مناسب از آثار کشف ‌شده تاکید و بیان کرد: ما به هیچ قیمتی نمی‌گذاریم، حتی یکی از آثار تاریخی معمولی کشور نیز از دست برود، چه برسد به اثری مانند مقبره‌ کوروش. 

در این همایش باستان‌شناسانی از ایران، آمریکا، فرانسه، هند، ایتالیا، ترکیه، آلمان و روسیه حضور دارند.

تپه‌حصار واقع در حاشیه جنوبی شهر دامغان برای نخستین بار در سال ۱۳۱۲مورد کاوش قرار گرفت و بر اثر این کاوشها مشخص شد که این محوطه باستانی دارای سه دوره اصلی فرهنگی از اواخر نوسنگی تا پایان عصر مفرغ است.

بر اساس یافته‌های به دست‌آمده، تاریخ قدیمی‌ترین لایه‌های تپه‌حصار به اواسط هزاره‌ پنجم قبل از میلاد باز می‌گردد.

کد خبر 15958

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز