از واپسین روزهای دی‌ماه تاکنون، از بستر دریاچه پریشان در نزدیکی شهرستان کازرون در استان فارس دود خارج می‌شود و به گفته کارشناسان، این به آن معنی است که لایه‌های مواد آلی زیر بستر خشک دریاچه در حال سوختن هستند.

خشکسالی - دریاچه پریشان

معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست در گفت‌وگو با ایلنا با تایید این مطلب گفت: دریاچه پریشان در این رخداد تنها نیست و این مورد در تمام تالاب‌های پیت‌لندی یا دودزا اتفاق می‌افتد.

اصغرمحمدی فاضل ادامه داد: غیراز دریاچه پریشان در استان فارس، تالاب کانی برازان در آذربایجان غربی نیز از جمله تالاب‌های پیت لندی یا دودزا در کشور ما به حساب می‌آیند. وی افزود: پریشان و کانی‌برازان تنها تالاب‌های پیت‌لندی یا دودزای ما نیستند، تقریبا در تمام دنیا تالاب‌های پیت‌لندی یکی از مخازن بزرگ جذب کربن است که باید به‌طور مداوم مرطوب نگه‌داشته شود.

او توضیح داد: پیت‌لندها یک پهنه باتلاقی و انبار سوختی هستند که همیشه به‌صورت بالقوه امکان انفجار، آتش‌سوزی یا خودسوزی را به اشکال مختلف ناقص و کامل دارند که شکل کامل آن به‌صورت آتش‌سوزی وسیع و ناقص با دود همراه است.

معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست متذکرشد: دودزایی تالاب پریشان و کانی‌برازان نشان می‌دهد که حال این دو تالاب خوب نیست و برای جلوگیری از دودزایی و بهبود وضعیت باید به آنها آب برسد و مرطوب باقی بمانند.

وی با یادآوری بروز آتش سوزی و متصاعد‌شدن دود از پریشان گفت: به محض اینکه این اتفاق در پریشان رخ داد استانداری، وزارت جهادکشاورزی و نیرو با استفاده از امکاناتی که دستگاه‌های نظامی در اختیار داشتند اقدام به حفر چند کانال در منطقه کردند که به شکل زهکش عمل می‌کند تا رطوبت وارد تالاب شود. فاضل افزود: این کار باعث شد تا میزان زیادی رطوبت وارد تالاب پریشان شود و تا حد زیادی خودسوزی آن کنترل شود اما آنچه مسلم است حال تالاب پریشان خوب نیست و امروز تمام دستگاه‌های استانی و مردم به این نتیجه رسیدند که اگر بخواهند در آنجا زندگی کنند باید آب به تالاب برسانند و به آن روزی نزدیک می‌شویم که مردم با کف دست آب به تالاب برسانند.

او معتقد است وضعیت پریشان درسی است که طبیعت به بشریت داده و باید باور کنیم که حفظ محیط‌زیست یک وظیفه عمومی است. معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست تاکید کرد: البته وزارت نیرو در بخش‌های مختلفی همچون تامین حقابه‌ها همکاری خوبی با ما داشته اما متأسفانه در برخی مناطق مانند پریشان، بختگان، طشت و نی‌ریز با آب منطقه‌ای و نیرو کمی مشکل داریم که امیدواریم آنها نیز به وضعیت نامناسب محیط‌زیست در برخی نقاط پی ببرند. فاضل افزود: ایران جزو 10 کشور انتشار‌دهنده گاز کربن است که ما می‌توانیم این میزان بالای انتشار را با جذبش مبادله کنیم. به گفته وی این جذب کربن می‌تواند همراه با کاشت درخت یا کمک گرفتن از این پیت‌لندها باشد که یکی از مهم‌ترین مخازن جذب کربن هستند.

وی در پایان اعلام کرد: در بحث‌های مربوط به سیستم‌های توسعه پاک بیشترین اعتبارات در بخش‌های طبیعی به پروژه‌های جذب کربن که شامل توسعه کاشت درختان و مراکز جذب کربن مانند پیت‌لند‌هاست اختصاص داده می‌شود.

25 ایستگاه، کیفیت آب تالاب بین‌المللی انزلی را اندازه‌گیری می‌کنند

معاون طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست درباره وضعیت آب تالاب انزلی به ایسنا گفت: در 25نقطه این تالاب ایستگاه برداشت اطلاعات آب تالاب وجود دارد و هر 15روز میزان آلودگی آن گزارش می‌شود و اکنون در حال کاهش است اما هنوز مطلوب نیست. اصغر محمدی فاضل با اشاره به اینکه به‌علت ورود حجم بالای رسوبات، عمق این تالاب کم شده است، افزود: فاضلاب‌های شهری و همچنین شهر صنعتی رشت که عمده‌ترین عوامل آلودگی 2رودخانه زرجوب و گوهررود رشت هستند از جمله دلایل مهم افزایش رسوبات به این تالاب بوده است. وی خاطرنشان کرد: با بازدیدی که از این تالاب بین‌المللی صورت گرفت و گزارش‌هایی که دریافت شده راهکارهای خوبی برای کاهش ورود آلودگی‌های صنعتی به این تالاب درنظر گرفته شده است و در حال حاضر از 16شهرک صنعتی استان 8شهرک مجهز به تصفیه‌خانه شده‌اند.

معاون طبیعی و تنوع‌زیستی سازمان محیط‌زیست، درخصوص کاهش 7متری عمق تالاب انزلی گفت: اگرچه در برخی از مناطق تالاب انزلی در زمان‌های مشخص عمق تالاب تا 12متر هم گزارش شده است اما به‌طور میانگین عمق این تالاب هیچ‌گاه بیش از 6متر نبوده است.وی خاطرنشان کرد: تالاب بین‌المللی انزلی از تالاب‌های مهم کنوانسیون رامسر است که پس از مشاهده کاهش عمق آن از 6متر به 2متر این تالاب در لیست مونترو قرار گرفت تا برای جلوگیری از بحران بیشتر در این تالاب اقدامات جدی انجام شود. وی با اشاره به مشارکت جایکا در احیای تالاب انزلی این اقدام مشترک ایران و ژاپن را مثبت عنوان و اظهار کرد: انتظار می‌رود در همه تالاب‌های کشور از نهادها و افکار و افرادی که برای حفاظت از محیط‌زیست تالاب‌ها حرفی برای گفتن دارند استفاده شود که این مهم در استان‌های مختلف تشویق می‌شود.وی توسعه اکوتوریسم در تالاب‌ها را استفاده بهینه از آنها دانست و تصریح کرد: مشارکت مردم محلی و ذی‌نفعان تالاب در حفظ محیط‌زیست تالاب بسیار مؤثر است و راه‌اندازی سایت پرنده‌نگری در حیات وحش سلکه یک اقدام بسیار مهم در ارتقای جذب توریسم تالاب انزلی است.

کد خبر 159523

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز