یکشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۰:۰۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: پژوهشگران علوم پزشکی می‌گویند نتایج تحقیقات آنان نشان داده است که گوجه‌‌فرنگی‌ می‌تواند بدن‌ افراد را در مقابل‌ ابتلا به‌ برخی‌ بیماری‌های‌ جدی‌ مثل‌ سرطان‌ ایمن‌ کند. آنان تاکید می‌کنند بهتر است گوجه‌‌فرنگی‌ را در بین‌ رژیم‌های‌ غذایی‌ روزانه‌ مصرف‌ کنید.

به گزارش سایت پزشکان بدون مرز ، گوجه‌‌فرنگی‌ می‌تواند بدن‌ افراد را در مقابل‌ ابتلا به‌ برخی‌ بیماری‌های‌ جدی‌ مثل‌ سرطان‌ ایمن‌ کند.

این‌ مطالعات‌ توسط‌ دانشمندان‌ روی‌ موش‌ها انجام‌ شده‌، اما به‌ هر حال‌ گفته‌ می‌شود که‌ اگر روی‌ آدم‌ها هم‌ انجام‌ شود نتایج‌ مشابه‌ در بر خواهد داشت‌.

گفته‌ می‌شود، اگر افراد به‌ صورت‌ مرتب‌ و مستمر گوجه‌‌فرنگی‌ مصرف‌ کنند طول‌ عمرشان‌ زیاد خواهد شد و سالم‌‌تر از بقیه‌ زندگی‌ خواهند کرد.

در گوجه‌‌فرنگی‌ ماده‌ای‌ به‌ نام‌ لیکوپن‌ وجود دارد که‌ نوعی‌ آنتی‌ اکسیدان‌ محسوب‌ می‌شود و می‌تواند به‌ جنگ‌ سلول‌های‌ سرطانی‌ برود .

گوجه‌فرنگی سرشار از ویتامین‌های C و A ، اسیدفولیک یا بتا‌کاروتن و مقدار کمی ویتامین‌های گروه B شامل B1، B2، B3، B5 و همچنین دارای مواد معدنی مختلف شامل کلسیم، فسفر، پتاسیم، فیبر، سدیم، گوگرد، کمی آهن، مس و روی نیز هست.

گوجه‌فرنگی اشتهاآور، برطرف‌کننده ضعف و خستگی، تقویت‌کننده سلسله اعصاب و همچنین قلب و دستگاه گردش خون است. متخصصان همواره مصرف آن را به بیماران مبتلا به دردهای مفاصل و همچنین رماتیسم و نقرس توصیه می‌کنند.

در ضمن گوجه‌فرنگی برای رفع مسمومیت‌های مزمن، بالا بودن اوره و چربی خون، درمان یبوست، دفع رسوبات ادراری و صفراوی نیز مفید شناخته شده است. در ضمن با توجه به اینکه گوجه‌فرنگی حاوی ویتامین A است، خوردن آن در تقویت بینایی، سلامت پوست و مخاط‌ها بسیار مؤثر است.

گوجه‌فرنگی نیز مانند هر میوه و سبزی دیگری باید رسیده باشد و ظاهری بدون لک و سالم داشته باشد و برای نگهداری کوتاه‌مدت آن حتی تا 15 الی 20 روز نیز یخچال بهترین مکان است ولی برای زمان بیشتر از آن می‌توان روش فریز کردن را انتخاب کرد.

اگرچه در سال‌های اخیر گوجه‌فرنگی در تمام فصول سال یافت می‌شود ولی به لحاظ طعم و رنگ با انواع تابستانه آن متفاوت است.

بنابراین برای استفاده از طعم گوجه‌فرنگی‌های تابستانه در پخت و پز زمستانی، شما می‌توانید آنها را ابتدا به صورت ریز خرد کرده یا رنده کنید، سپس بدون روغن در تابه‌ای ریخته و روی اجاق گاز بپزید.

پس از آنکه آب آن بخار شد و گوشت رنده شده آن غلظت نسبی‌ای پیدا کرد، آن را در یک ظرف یا کیسه فریزر بسته‌بندی کرده و در فریزر نگهداری کنید.

براساس پژوهش‌های انجام شده در دانشگاه هاروارد که بر روی 40 هزار زن آمریکایی در طی هفت سال صورت گرفته است زنانی که هفت بار در هفته غذاهای حاوی گوجه‌فرنگی مصرف کرده‌اند، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی در آنها ۳۰ درصد کمتر از افرادی است که یکبار در هر هفته گوجه‌فرنگی خورده‌اند.

بررسی‌های جدید حاکی است افرادی که در هفته دوبار غذاهای تهیه شده با گوجه فرنگی و حتی سس گوجه‌فرنگی مصرف می‌کنند از خواص پیشگیرانه گوجه‌فرنگی بهره‌مند خواهند شد.

همچنین پژوهشگران دانشگاه منچستر و نیوکاسل دریافتند که افزودن پنج قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی به رژیم غذایی روزانه ‪ ۱۰‬داوطلب، توانست با محافظت از پوست در برابر آثار اشعه ماوراء بنفش، مانع از آسیب پوستی شود.

اشعه یاد شده می‌تواند موجب پیری زودرس و حتی سرطان پوست شود.

دانشمندان در این تحقیق روزانه به ‪ 10‬داوطلب حدود ‪ 55‬ گرم رب گوجه‌فرنگی استاندارد که حاوی مقادیر زیادی گوجه‌فرنگی پخته شده است و همچنین به ‪10‬ شرکت‌کننده دیگر فقط ‪ 10‬گرم روغن زیتون دادند.

پس از سه ماه، نمونه‌های پوست گروهی که گوجه‌فرنگی مصرف کرده بودند نشان داد که پوستشان ‪ 33‬درصد بیشتر در برابر آفتاب سوختگی مقاومت کرده است.

این میزان، معادل مصرف بسیار پایین کرم‌های ضد آفتاب است . همچنین در پوست این افراد میزان بسیار بیشتری پروکلاژن مولکول ساختاردهنده و نرم کننده پوست وجود داشت.

بر اساس این تحقیق، گوجه فرنگی زمانی که پخته می‌شود آنتی اکسیدان لیکوپن با بالاترین غلظت در آن وجود دارد.

کد خبر 159443
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز