همشهری آنلاین: پزشکان در یک مطالعه جدید دریافتند مکمل‌های سویا در پیشگیری از سرطان سینه در زنان تاثیری ندارند و نمی‌توانند در این زمینه نقش محافظتی ایفا کنند.

سویا

به گزارش ایسنا، دکتر سیماخان استاد جراحی در مرکز سرطان فراگیر روبرت اچ لیوری در دانشگاه نورت وسترن با مطالعه روی 98 زن شرکت کننده که به طور تصادفی برای این آزمایش انتخاب شده بودند به این نتایج دست یافت. به این زنان ترکیبی از ایزوفلاوون‌های موجود در سویا در قالب مکمل و یک دارونما داده شد تا در مدت معینی مصرف کنند. ایزوفلاوون‌ها ترکیباتی در فرآورده‌های سویا هستند که تصور می‌شود فعالیت ضداستروژنی دارند. به گفته پزشکان استروژن عامل محرک بسیاری از سرطان‌های سینه است.

به گزارش سایت اینترنتی هلت دی نیوز، پس از شش ماه سیماخان و دستیاران وی میزان نوعی نشانگر پروتئینی موسوم به ki-67 ‌را اندازه گیری کردند که شاخصی برای رشد سلولهای خاص سرطان سینه در زنان است. این متخصصان متوجه شدند در هر دو حالت مصرف مکمل سویا و دارونما سطح این نشانگر هیچ تغییری نکرد.

سیماخان در گزارشی که از سوی انجمن مطالعات سرطان آمریکا ارائه شده تاکید کرد این یافته‌ حاصل یک بررسی کوچک است و انجام مطالعات گسترده‌تر در این زمینه ضروری است.

کد خبر 159424
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز