همشهری آنلاین: دانشمندان روسی در پایگاه کوچکی در میانه قاره جنوبگان قصد دارند اولین انسان‌هایی باشند که به یک دریاچه وسیع مایع برسند که برای هزاران سال از نور خورشید دور بوده است، و ممکن است سکونت‌گاه اشکالی حیاتی باشد که تا به حال شناخته شده‌اند

vostok lake

به گزارش لایو ساینس پژوهشگران روسی که با هوای سرد گزنده به سرعت در حال نزدیک شدن و تاریکی کامل زمستان قطبی مواجهند، سعی می‌کنند تا حفر سوراخی در دریاچه وستوک را به پایان برسانند. این دریاچه یکی از بزرگترین دریاچه‌ها در مجموعه 400 دریاچه مدفو‌ن‌شده در یخ است که تا به حال در این قاره یخ‌زده کشف شده‌ است.

برخلاف گزارش‌های منتشرشده درباره اینکه این د انشمندان در خطرند یا گم شده‌اند، آنها نه گم شده‌اند و نه شاهدی درباره در معرض خطر بودن آنها در ایستگاه قطبی وستوک وجود دارد.

این برنامه تلاشی است که بیش از 10 سال گذشته شروع شده است، اما با مشکلاتی روبه‌روبه بوده است- و در این بار مشکلات حتی بیشتر است. اگر گروه روسی پیش از آنکه به خاطر زمستان مجبور به ترک این منطقه شوند، موفق نشوند، مجبور خواهند شد تا برای دو سال دیگر صبر کنند تا نمونه آب از دریاچه را به دست آورند، و موجودات زنده احتمالی را در آن کشف کنند.

این پروژه حاصل یک خوش‌اقبالی بوده است. این دریاچه پنهانی در زیر یک طرح حفاری قبلی کشف شد، و گر چه روس‌ها اولین نفراتی بودند که حفاری این دریاچه قطبی پنهان را آغاز کرده‌اند، ممکن است اولین کسانی نباشند که نمونه‌ای از آن را به دست می‌آورند.

گروه‌هایی از آمریکا و بریتانیا نیز آماده می‌شوند تا حفاری با وسائلی را که به طور خاص برای این کار طراحی شده است، را در اوائل پاییز 2012 آغاز کنند. اما دانشمندان آمریکایی و بریتانیایی می‌گویند مسابقه‌ای در کار نیست، و هر سه این طرح‌ها ارزش علمی زیادی دارند.

دریاچه وستوک که تقریبا به اندازه دریاچه اونتاریو در حد فاصل کانادا و آمریکا است، در میانه پوشش یخی بخش شرقی منطقه قطبی قرار دارد، و زیر لایه یخی به ضخامت 3.7 کیلومتر مدفون است. این دریاچه احتمالا به همان اندازه پوشش یخی روی آن - یعنی حدود 14 میلیون سال- قدمت دارد و آب درون آن بر اساس تخمین‌های تقریبی باید یک میلیون سال قدمت داشت باشد.

دانشمندان حدس می‌زنند که دریاچه وستوک و سایر دریاچه‌های مناطق قطبی که مدت‌هاست در زیر یخ‌ها پنهان مانده‌اند، سکونت‌گاه جانداران سرمادوستی باشند برای صدها هزار سال با ابزارهای تکاملی خاص‌شان به حال خود رها شده‌اند.

کد خبر 159393

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز