همشهری‌آنلاین: چین و روسیه قطعنامه غربی - عربی علیه سوریه را وتو کردند تا بار دیگر ضمن شکست تحقیرآمیز آمریکا و همپیمان غربی‌اش، درسی عبرت آموز برای اتحادیه عرب باشد که این روزها دنباله رو محض سیاست‌های کاخ سفید شده‌اند.

شورای امنیت سازمان ملل

به گزارش همشهری‌آنلاین، رسانه‌های خارجی در خبری فوری از ناکامی جبهه ضدسوری در شورای امنیت گزارش دادند تا طبق پیش‌بینی‌ها شورای امنیت سازمان ملل متحد در تصویب پیش‌نویس قطعنامه ضد‌سوری ناکام بماند.

مهر به نقل از شبکه‌های الجزیره و العربیه نوشت: روسیه و چین از حق وتو علیه پیش نویس قطعنامه ضدسوری استفاده کردند.

به گزارش العربیه در نیویورک، هند در همسویی با آمریکا به پیش نویس قطعنامه ضد سوری رای مثبت داد.

این در حالی است شبکه‌های الجزیره و العربیه پیش از آغاز نشست شورای امنیت با تشدید جوسازی خود علیه سوریه از طریق پخش خبرهای مشکوک و ساختگی و بزرگنمایی اوضاع حمص تلاش گسترده‌ای برای تحریک افکارعمومی علیه نظام سوریه و بهره‌برداری قدرت‌های سلطه‌گر از این وضعیت برای تصویب قطعنامه ضد سوری انجام داده بودند.

 

ایرنا هم در این زمینه نوشت: چین و روسیه قطعنامه غربی - عربی علیه سوریه را وتو کردند تا بار دیگر ضمن شکست تحقیرآمیز آمریکا و همپیمان غربی‌اش، درسی عبرت آموز برای اتحادیه عرب باشد که این روزها دنباله رو محض سیاست‌های کاخ سفید شده‌اند. 

 

شورای امنیت در یک روز تعطیل در مورد سوریه تشکیل جلسه داد و بعد از رای موافق 13 عضو شورای امنیت برای تصویب قطعنامه علیه سوریه، نوبت به چین و روسیه رسید تا با وتوی این قطعنامه آب سردی باشد بر آتشی که قرار بود شعله‌های اختلافات و جنگ‌های داخلی توسط آمریکا و هم پیمانانش برافروخته کنند.

بعد از تغییرات در خاورمیانه و از بین رفتن حکومت‌های دیکتاتوری حامی رژیم صهیونیستی، آمریکا به همراه چند کشور تلاش‌های زیادی انجام داده‌اند تا بتوانند دولت بشار اسد را ساقط کنند تا به اصطلاح در منطقه توازن ایجاد شود.

شورای امنیت شامل پنج عضو دائم و 10 عضو غیر دائم است که برای دو سال متوالی انتخاب می‌شوند.

کشورهای روسیه، چین، آمریکا، فرانسه و انگلیس از امتیاز وتو برخوردار هستند.

مهر در گزارش دیگری از دلایل روسیه و چین برای وتو این قطعنامه خبر داد.

مهر به نقل از العربیه و الجزیره نوشت: نماینده روسیه که کشورش به پیش نویس قطعنامه ضد سوری رژیم‌های عربی و غربی رای منفی داد، در دفاع از این اقدام گفت: ما به این دلیل به قطعنامه رای منفی دادیم که تلاش‌ها برای حل مسالمت آمیز بحران سوریه را از بین می‌برد.

وی افزود : مخالفان سوری باید خود را از گروههای مسلح جدا کنند.

نماینده روسیه در شورای امنیت خاطر نشان کرد باید برای توقف خونریزی در سوریه تلاش کنیم.

نماینده چین دیگر کشوری که پیش نویس قطعنامه ضد سوری را وتو کرد، در دفاع از این موضع کشورش گفت : علیه قطعنامه رای دادیم زیرا ما اوضاع سوریه را به دقت واز نزدیک دنبال می‌کنیم.

وی افزود: ما فورا تمام طرف‌ها را به خودداری از خشونت فرا می‌خوانیم و ما از تلاش‌های اتحادیه عرب برای حل بحران سوریه از طریق گفتگوها حمایت می‌کنیم.

نماینده چین در شورای امنیت گفت: ما با هدف آغاز روند سیاسی برای حل بحران سوریه به این قطعنامه رای منفی دادیم.

وی در عین حال با انتقاد از تشدید اقدامات ضد سوری آمریکا و متحدان غربی و عربی‌اش گفت: نباید فشار بیشتری بر نظام سوریه وارد کنیم.

نماینده پاکستان در شورای امنیت نیز در سخنانی خواستار فشار بر گروه‎های مختلف در سوریه برای توقثف درگیری شد.

وی از موضع چین و روسیه در وتوی قطعنامه ضد سوری کشورهای غربی و عربی حمایت کرد.

کد خبر 159384
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز