دوشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۸۵ - ۰۴:۳۴
۰ نفر

سپیده سلیمی: اگر از آن دسته آدم‌هایی هستید که وسایل قدیمی را دوست دارند، این پروژه برای شما ایده‌آل است، چون یاد می‌گیرید این لوازم را کاربردی کنید.

خیلی از مردم، همیشه دنبال جدیدترین محصولات و طرح‌های مدرن هستند، اما بعضی‌ها دوست دارند وسایل و لوازم قدیمی را جمع‌آوری کنند و حاضر نیستند آن‌ها را با محصولات جدید جایگزین کنند. گاهی اوقات هم، این وسایل قدیمی از عزیزانی مانند مادربزرگ و پدربزرگ برای ما به یادگار مانده‌اند و علاوه بر زیبایی ظاهری، ارزشی مضاعف دارند.

 اغلب لوازم قدیمی فقط به عنوان دکور استفاده می‌شوند، ولی گاهی اوقات می‌توانیم با روش‌های بسیار ساده بعضی از آن‌ها را به وسایل کاربردی تبدیل کنیم که هم زینت‌بخش فضای زندگی ما باشند و هم با کاربرد جدیدشان مورد استفاده قرار بگیرند. مثلا ظروف چینی، اتوهای زغالی و چراغ‌های نفتی از محبوب‌ترین لوازم قدیمی‌ای هستند که می‌توان از آن‌ها به شکل‌های مختلف استفاده کرد.

ظروف چینی را می‌توانیم به‌ عنوان دیوارکوب نصب کنیم. اتوهای زغالی را می‌توان برای چیدن گل‌های خشک، مصنوعی و یا حتی طبیعی مورد استفاده قرار داد و چراغ‌های نفتی را می‌توان به آباژورهای برقی متفاوت و زیبا تبدیل کرد.

تبدیل چراغ نفتی یا «لامپا» به چراغ برقی، می‌تواند دوباره از آن منبع نور زیبایی بسازد که نیازی به نفت ندارد و بو و دود هم تولید نمی‌کند. در تصاویر، یک چراغ نفتی معمولی را می‌بینید که با افزودن یک کلاهک کوچک به آن، به آباژور زیبا و ظریفی تبدیل شده است. برای آماده‌کردن یک چراغ نفتی برای کار با سیستم برق، ابتدا قطعه فلزی بالای آن را که حامل فتیله است و به‌صورت پیچی در بالای چراغ بسته می‌شود، باز کنید. داخل چراغ را با مایع ظرف‌شویی و آب گرم خوب بشویید تا اثری از نفت در آن باقی نماند.

قطعه فلزی حامل فتیله را به یک فروشگاه لوستر و آباژور ببرید و بخواهید یک سرپیچ لامپ هم‌اندازه با آن به شما بدهد. اگر قطعه حامل فتیله چراغ نفتی شما گم شده است، کافی است خود چراغ را ببرید و یا اندازه قطر دهانه خالی چراغ را  بگیرید. به سیم، کلید و دوشاخه هم احتیاج داریم. سرپیچ لامپ، کلید و دوشاخه را به سیم متصل کنید. سرپیچ و دوشاخه در دو سر سیم و کلید در میان آن. اندازه سیم را هم متناسب با فاصله محل قرارگیری چراغ با پریز برق در نظر بگیرید.

سرپیچ را در جای قطعه فلزی حامل فتیله به چراغ پیچ کنید. حالا که چراغ شما با برق کار می‌کند، می‌توانید از حباب اصلی آن یا یک لامپ شمعی استفاده کنید. این روزها، لامپ‌های شمعی به شکل شعله شمع نیز در بازار است. کافی است یکی از این لامپ‌ها را روی چراغ ببندید و حباب را روی آن بگذارید، اما اگر حباب چراغ شکسته و یا کلاهک را به حباب شیشه‌ای ترجیح می‌دهید، می‌توانید کلاهک آباژوری در اندازه و فرم متناسب با آن تهیه کنید و به جای حباب از آن استفاده کنید.

کلاهک‌های ساده با پارچه های کتانی درشت‌بافت، برای نصب روی چنین چراغ‌هایی مناسب هستند. برای چراغ‌های شیشه‌ای رنگی یا چراغ‌هایی که روی محفظه شیشه‌ای آن‌ها کنده‌کاری‌های ظریف وجود دارد، می‌توانید از کلاهک‌هایی با پارچه‌های ظریف‌تر استفاده کنید تا هماهنگی بیشتری با پایه چراغ داشته باشند.

کد خبر 15933

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز