همشهری آنلاین: رییس سازمان محیط زیست گفت: عمق تالاب انزلی در گذشته حدود هشت متر بود که امکان صید هفت تا هشت تن ماهی در آن وجود داشت اما امروز این عمق به یک و نیم تا دو متر کاهش یافته است

تالاب انزلی

به گزارش ایرنا، 'محمد جواد محمدی زاده' در همایش روز جهانی تالاب‌ها که در کشتی میرزا کوچک خان واقع در بندر انزلی برگزار شده بود گفت: متاسفانه غفلتی 300 ساله در جهان و 70 ساله در ایران در زمینه حفاظت از محیط زیست و تالاب‌ها صورت گرفته که باید با ایجاد فرهنگ و ایجاد فضایی مناسب این غفلت را جبران کنیم.

معاون رییس جمهور با اشاره به این که دست اندازی بشر به طبیعت بیش از ظرفیت آن بوده است گفت: تالاب در واقع مانند رحم عمل می‌کند و حیات طبیعت را بارور می‌سازد و از این رو از بین بردن آن بدون شک نابودی طبیعت را به دنبال خواهد داشت.

وی تاکید کرد:بدون شک عمران و آبادانی جزو ضروریات است اما این آبادانی نباید به قیمت فنا کردن منابع، سرمایه ، ثروت و ذخایر موجود در طبیعت باشد؛ بنابراین باید توسعه در کنار حفظ طبیعت فراهم شود به این شرط که عاقلانه و خردمندانه با آن برخورد کنیم.

محمدی زاده ادامه داد: هزار میلیارد تومان برای تالاب‌ها، ریزگردها و رودخانه‌های مرزی اختصاص داده شده که سازمان حفاظت محیط زیست تاکنون 75 میلیارد تومان دریافت کرده و در حال اجرای برنامه‌ها در این زمینه است.

محمدی زاده با اشاره به بندهای 181، 187، 191 و 193 برنامه پنجم توسعه گفت: تمام این بندها بر حفاظت از محیط زیست تاکید دارند که خوشبختانه سازمان محیط زیست در اجرای آنها موفق بوده است و متاسفانه فقط در یک بند که مربوط به سامان دهی کاربری نوار 600 متری سواحل است موفق نشده ایم.

وی با اشاره به تدوین برنامه پنج ساله حفاظت از محیط زیست گفت: در این برنامه اصول مختلفی برای حفاظت از تالاب‌ها دیده شد که یکی از آن ایجاد منافع برای ذی‌نفعان است .

تامین حقابه تالاب‌ها، سرمایه گذاری و مدیریت روی منابع خاک برخی دیگر از مفاد این برنامه هستند.

محمدی زاده خاطر نشان کرد: در حال حاضر لایروبی تالاب‌ها و استحصال مجدد منابع تالابی آغاز شده و اجرای آن برای تمام تالاب‌های کشور در دستور کار محیط زیست قرار دارد.

وی در پایان اظهار داشت: مطالعات مدیریت تالاب‌ها در دستور کار حفاظت محیط زیست قرار دارد و تالاب‌های شادگان ، هامون و انزلی در حال مطالعه هستند.

کد خبر 159270
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز