شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۸۵ - ۰۷:۱۶
۰ نفر

ایثار قنواتی: هی، چه کار می‌کنید؟ بد نیست اگر یک کم جنبه داشته باشید و قبل از این که کسی با چماق بالای سرتان بایستد تا روزنامه‌های باطله و کاغذ ساندویچ‌ها را از توی کوله‌تان بیرون بریزید.

خودتان با زبان خوش بفهمید که این فقط یک نوع کیف است که از قضا دو تا بند دارد تا تو خرت و پرت‌هایت را راحت از این سَرِ شهر به آن سر شهر بکشی؛ همین.

پس عاقلانه رفتار کنید و این فکر را که می‌‌توانید کمدتان را داخل کوله‌پشتی‌تان خالی کنید، از سرتان بیرون بریزید. در این شماره قرار است راجع به این حرف بزنیم که یک کوله مناسب چه ویژگی هایی باید داشته باشد

برای قشر زیر خط فقر جامعه‌مان (هی چرا رویت را بر می‌گردانی؟ با خود دانشجویت هستیم) از همه رقمی کیف هست. فقط کافی است به سوپر سرکوچه‌تان مراجعه کنید تا یک کولة وکیوم‌ شدة‌ پنج هزار تومانی از صندوق بغل شیرهایش برایتان بیرون بکشد.

تو همان طور که کولة درب و داغان قبل‌ات را روی شانه‌هایت انداخته‌ای، می‌توانی تمام شهر را پیاده گز کنی و از فروشگاه‌های شهروند گرفته تا بازار کیف و کفش شهرتان را زیر و رو کنی.

کوهنوردی

 تو که کوهنوردی را انتخاب کردی از همین الان باید با واقعیات کنار بیایی و این را در نظر بگیری که قیمت وسایل‌ات را چندان دست کم نگیری.

قیمت کوله‌های کوهنوردی خارجی از نجومی شروع می‌شود تا خیلی نجومی.
بهترین جا برای خرید کوله، لوازم‌ ورزشی فروشی‌ها است. البته نسبت به این که مغازه‌تان کجای شهر است، قیمت‌ها هم فرق می‌کند. برای تهرانی‌ها بهترین جا میدان منیریه و حوالی آن است.

 اگر خواهان کولة خارجی هستید، روی قیمت‌های بالای سی ‌هزار تومان حساب کنید. این را هم بدانید برای کولة کوهنوردی هر چه به سمت مارک ایتالیایی پیش بروید، تقریبا دو برابر این باید روی قیمت‌ها بکشید.

لپ تاپ

وضعیت شمایی که  لپ تاپ خریده‌ای دست‌ کمی از دوربین به‌دست‌ها ندارد. تو هم باید لپ‌تاپ‌ات را توی کیف‌های فرنگی جابه‌جا کنی.

 طبیعی است نسبت به این که لپ‌تاپ‌ات چند اینچی است، قیمت‌اش فرق می‌کند.

 دوربین عکاسی

رای تو که دوربین به دستی، کولة ایرانی وجود ندارد. پس حالا که داری می‌روی بازار، شصت هفتاد تومانی اضافه برای کوله‌ات هم ببر. درست است که شصت هفتاد تومان پول تو جیبی یک سال‌ات است؛ ولی واقعا حیف است که دوربینی که با کلی قرض و قوله خریده‌ای با یک ضربة‌ ساده لب پر شود.

 کمپانی Lewepro حرفه‌ای‌ترین کیف‌های دوربین را می‌سازد که قیمت کوله‌های بزرگ‌اش یک چیزی آن طرف خیلی نجومی است؛ حدود سیصد چهارصدهزارتومان.

 قیمت‌های کانن معمولا زمینی‌تر است. می‌توانید اول آن‌ها را امتحان کنید.
 می‌گویند علت گرانی کوله‌های دوربین این است که گمرک این وسایل را لوکس حساب کرده و حسابی گمرکی برایش بریده.

اما افسرده نشوید. برای شما هم کوله هست؛ می‌توانید توی جمهوری (پاساژ حافظ) از 20  تا 35 هزار تومان کوله پیدا کنید. (بد نیست بدانید قیمت همین کوله‌ها چیزی در حد 5 دلار است که با همان داستان بالا این قدر پایتان آب می‌خورد.) خب، قیمت‌اش هم یک کم بالا است ولی نسبت به کولة دوربین امیدوارکننده‌تر است.

مارک ایرانی

ما که می‌دانیم شما فقط دنبال یک بهانه برای افسردگی هستید، پس همین الان خیلی رک به‌تان می‌گوییم که بروید سراغ مارک‌های ایرانی.

قیمت یک کولة 20 لیتری پانزده هزار تومان، 40 لیتری تقریبا بیست هزار تومان، 50 لیتری تا 35 هزار تومان و 60 تا 80 لیتری 55 هزار تا 80 هزار تومان است.

مارک خارجی

 دست از سادگی‌تان بردارید و به خاطر یک مارک نایک یا همچین چیزی که روی یک کوله چسبیده، پول بی‌زبان‌تان را دور نریزید.  تنوع کوله‌های خارجی برای شماها خیلی زیاد است.

اما گول مارک را نخورید چون اصلا بعید نیست که سرتاته همة کوله‌های خارجی همان چین بخت برگشتة خودمان باشد.

 مارک Mobil Edege قیمت‌اش در حدود 94 هزار تومان است.
 اما مارک‌های Targus و Dicota قیمت‌های بهتری دارد و معمولا از 41 تا 45 هزار تومان شروع می‌شود.

آی کوله دار و بقچه‌دار

 اگر مادربزرگ‌ هایمان به خاطر بالا و پایین رفتن از پله و بلند کردن بار سنگین شب تا صبح از پادرد و کمردرد ناله می‌کنند، ما به خاطر حمل کیف و کوله‌مان است که شب تا صبح از کمر درد خواب به چشم‌هایمان نمی‌آید.

 همین اول کار بگوییم که تفاوت چندانی بین کیف دستی و کوله‌های یک بندی نیست. کوله‌های یک بندی هم تمام مدت وزن وسایل را روی یک شانه‌تان می‌اندازد.

 کوله‌پشتی باعث می‌شود وزن کوله به صورت متقارن بر روی هر دو شانه و سطح پشت بدن تقسیم شود.

 وزن کوله‌پشتی با محتویات‌اش نباید بیشتر از 10 تا 20 درصد وزن خودتان  باشد. (مثلا اگر شیرین 60 کیلویی هستید، وزن کوله نباید بیشتر از 5 کیلوگرم باشد.)

 بهتر است علاوه بر دو بند پشت کوله، یک بند هم برای بستن دور کمر داشته باشد.
 بند دور کمر 50 تا 70 درصد وزن کوله را تحمل می‌کند و باعث می‌شود کیف، در پشت بدن ثابت باشد و وزن‌اش مدام به این طرف و آن‌طرف نیفتد.

 پهنای کوله‌پشتی نباید از پهنای بدنتان بیشتر باشد.

 بند کوله باید نرم و پهن باشد.

 پهنای بند کوله باعث می‌شود وزن آن در سطح بیشتری از شانه پخش شود. این‌طوری فشار کمتری به شانه می‌آید.

 انتهای کوله‌پشتی نباید بیشتر از پنج سانتی‌متر پایین‌‌تر از خط کمر باشد.

 بندها باید بر روی قوی‌ترین ماهیچه‌های قسمت میانی باشند تا به سمت پایین کشیده نشوند.

 فراموش نکنید که برای بهتر قرار گرفتن بندها روی شانه‌تان باید آن‌ها را با تنگ و گشاد کردن، تنظیم کنید.

 اما حواس‌تان باشد بند نباید بیش از حد تنگ یا گشاد شود. باید طوری باشد که هم دست آزادانه حرکت کند و هم راحت بتوانید آن را به دوش بیندازید و بردارید.

 بد نیست کوله‌تان بندی هم روی قفسة سینه داشته باشد. این‌طوری سنگینی کوله‌ از پشت و شانه‌ها به مفاصل ران و جلوی تنه هم منتقل می‌شود.

 یادتان باشد جیب‌ها حکم هوو را در کوله‌پشتی دارند؛ چون هر چه تعدادشان بیشتر باشد، خرده‌ریزهایتان بیشتر و در نتیجه بار بیشتری باید حمل کنید.

 بهتر است رنگ کوله‌تان روشن باشد. این‌جوری وقتی دارید نصفه شب از وسط اتوبان می‌دوید، رانندة نگون‌بخت متوجه حضورتان می‌شود.

 کوله‌تان نباید خیلی بزرگ باشد، چون با لنگر انداختن باعث اذیت‌تان می‌شود.

 تازگی‌ها کوله‌هایی مخصوص خانم‌ها، کودکان و نوجوانان طراحی شده که مناسب با فیزیک بدن آن‌ها است.

راهنمای خرید انواع و اقسام کوله‌پشتی
این خیلی مهم است که سر در بیاورید با کوله‌تان کجا می‌‌خواهید بروید و چه چیزهایی می‌خواهید حمل کنید. اصلا این که بدانید برای چه می‌خواهید کوله بخرید و چه توقعی از آن دارید؟

کوله آقای با اراده

کولة کوهنوردی، شکل به تکامل رسیدة یک کوله‌پشتی معمول، اما درست و درمان است. بندها، فرم و استیل قرار گرفتن آن بر روی پشت فرد این قدر مهم است که بر و بچز کوهنورد، با یک نگاه می‌توانند میزان حرفه‌ای بودن طرف مقابل‌شان را تشخیص بدهند. پس بی‌گدار به آب نزنید و سنجیده عمل کنید.

 همان اول باید میزان حرفه‌ای بودن‌تان را مشخص کنید تا موقع خرید جوگیر نشوید. چون جوگیر شدن موقع خرید کولة کوهنوردی ممکن است بدجوری به ضررتان تمام شود. تفاوت قیمت یک کولة کوهنوردی کار راه‌بینداز با یک کولة حرفه‌ای خیلی زیاد است.

 مقیاس اندازه‌گیری کوله‌های کوهنوردی حجم آن‌ها است که از 20 یا 30 لیتری شروع می‌شود تا 100 لیتری.

 30 لیتری برای برنامه‌های یک روزه (بدون کیسه خواب) مناسب است. پس اگر جزو آن دسته از کوهنوردهای پنج‌شنبه جمعه هستید، این نوع کوله بهترین گزینه است.

 جنس کوله‌های کوهنوردی باید صددرصد ضدآب باشد.

 سنگینی کوله کوه این‌قدر است که دلت بخواهد وسط راه به امان خدا رهایش کنید. پس این که خود کوله وزن زیادی نداشته باشد خیلی مهم است.

 کوله‌های قدیمی جیب‌هایی روی پشت و طرفین کوله دارد که باعث می‌شود پهنای آن از بدنتان بیرون بزند و این برای مسیرهای تنگ یا مسیرهایی که شاخ و برگ درختان زیاد است، برایتان دردسر درست می‌کند.

 کوله‌های جدید یک جیب بزرگ روی سر کوله دارد که هم وسایل دم‌دستی‌تان را می‌‌توانید داخل‌اش بگذارید و هم پهنای استاندارد آن را رعایت کنید.

 اگر عشق رنگ‌های زل هستید، باید بگوییم کاملا درست آمده‌اید. می‌توانید رنگ کوله‌تان را تا می‌توانید جیغ و متفاوت انتخاب کنید. چون رنگ کوله‌تان باید متضاد با محیط باشد تا در صورت گم شدن، زود پیدا بشوید.

 کوله‌های سبز رنگ و پلنگی معمولا مخصوص شکار یا سربازی است.

 کوله‌ای که برای یک برنامه انتخاب می‌کنید، نباید بعد از چیدن همة وسایل‌تان دیگر جای خالی داشته باشد. این‌جوری کوله شکیل و خوش‌فرم روی شانه‌هایتان می‌ایستد.

 بخش پشت کوله که با بدن در تماس است، اهمیت زیادی دارد و باید مانع چسبیدن کوله به پشت و عرق کردن شود. بندها در کولة کوهنوردی حرف اول را می‌زنند. بند روی شانه‌ها باید کاملا پهن و نرم باشد تا هم‌وزن سنگین کولة کوه را روی سر شانه‌ها تقسیم کند و هم مانع آسیب رسیدن به ستون مهره‌ها شود.

 بند پایین کولة کوه که دور کمر بسته می‌شود، باعث می‌شود کوله روی شانه‌تان تعادل داشته باشدو موقع بالا رفتن خیلی این طرف و آن طرف نرود.

 بند جلوی سینه هم همان کار تعادل را انجام می‌دهد؛ ولی حواستان باشد موقع صعود که قفسة سینه زیاد حرکت می‌کند بسته نباشد و آن را موقع فرود ببندید.

 کوله‌های باریک و لوله‌ای شکل با جنس ضخیم برای غارنوردی، آبشارنوردی و دره‌نوردی و مناسب مسیرهای تنگ و خیس و خشن است.

سرجهازیِ دانشجویی
درست همین جا است که کولة هر شخص، نشان‌دهندة شخصیت هر فرد است و اگر راستش را بخواهی برای شما  این تقسیم‌بندی چیزی در حد کشک است. چون شمایی که  از یک کولة 70 لیتری کوه خوش‌ات آمده و می‌خواهی بخریش و فکر می‌کنی این همان کولة رؤیایی و جاداری است که همیشه دنبال‌اش می‌گشتی، خب  کاریش نمی‌شود کرد. بخر و کیف‌اش را ببر، نوش جانت.

 درست که تفاوت داشتن برایتان اهمیت زیادی دارد، اما به سلامت‌تان هم فکر کنید و از خیر آن کوله‌های یک بند بگذرید.

 بندها هم که مفصل درباره‌اش حرف زدیم. فقط این نکته می‌ماند که بندهای کوله‌های دم‌دستی خیلی سرسری دوخته می‌شود و محل دوختن بندها از پشت بند دستی و از یک نقطه، مشترک است که این اصلا درست نیست.

 بین دو بند کوله‌پشتی باید حداقل چیزی در حد ده سانتی‌متر فاصله داشته باشد.
 برای شما که یکهو به سرتان می‌زند و می‌خواهید تمام خیابان ولی‌عصر را پیاده گز کنید، کوله بهترین انتخاب در «حوزه» کیف است.

 درست روزهای اول مهر همة مسؤولان و پزشکان شروع می‌کنند به توصیه‌های پزشکی برای خرید یک کولة درست و درمان. پس محض رضای خدا برای این که دست از سرتان بردارند، خودتان دست به کار شوید و یک کولة مناسب (بخش اول را با دقت بخوانید) بخرید.

 موقع خرید حواس‌تان باشد کولة لپ‌تاپ را به‌تان نیندازند. برای شما که هلاک متفاوت بودن هستید، باریکی اولیه کوله در کسری از ثانیه شما را تبدیل به یکی از بزهای قندی می‌کند.
 دست آخر این که بد نیست هر چند وقت یک بار وسایل اضافه‌تان را خالی کنید. باور کنید به نفع‌تان است.

کوله‌ای را دیدم، بارش همه«آرت»
خیلی نمی‌شود گفت کولة عکاسی مزیت بیشتری نسبت به کیف‌های مخصوص دوربین عکاسی دارد. چون این خیلی سلیقه‌ای است و عکاس نسبت به کاری که انجام می‌دهد (این که عکاس طبیعت است یا اجتماعی یا مثلا ورزشی) خودش باید تصمیم بگیرد که با کدام نوع کیف راحت‌تر است. این‌ها نکاتی است که می‌شود هم موقع خریدن کولة دوربین رعایت کنید هم کیف دستی و کمری.

 این خیلی مهم است که کوله‌تان ساده و کوچک باشد. این‌جوری وقتی توی جمعیت گیر کرده‌اید مدام کوله‌تان به این طرف و آن طرف گیر نمی‌کند.

 الان که بعد از کلی قرض و قوله یک دوربین چند صد تومانی خریده‌اید، اصلا وقت مناسبی برای کار گرفتن بخش اقتصادی مغزتان نیست. پس بی‌خیال آن چندر غاز ته‌ماندة جیب‌تان شوید و یک کولة درست و درمان را هم از همان نمایندگی دوربین‌تان بخرید.

 اما اگر می‌خواهید اقتصادی فکر کنید، حالا که دوربین را با یک قیمت بالاتر از نمایندگی خریده‌اید، می‌توانید برای کوله‌اش سری به مغازه‌های متفرقة جمهوری در تهران بزنید.
 عکاس‌هایی که کار حرفه‌ای می‌کنند وسایل جانبی زیادی دارند که برای دست و پاگیر نبودن، کوله‌تان باید بتواند همة آن وسایل را در خودش جا بدهد. تازه وسایل شخصی خودشان هم هست که باید داخل کوله جا بدهند.

 کوله‌های دوربین عکاسی باید مثل دستمال جهانگرد ممول، در عین بزرگ و جادار بودن، کوچک و جمع‌وجور باشد. در این کوله‌ها علاوه بر این که به اندازة 5 تا لنز جا دارد، می‌توانید لپ‌تاپ و بقیه خرت و پرت‌های‌تان را داخلش جا بدهید.

کوله‌های دوربین عکاسی باید حتما ضدآب باشد. نوع به تکامل رسیدة آن‌ها هم حتی روی زیپ‌های کیف روکش چرم دارد که آب به هیچ‌وجه داخل‌اش نفوذ نکند.

 برای آن‌هایی که عکاس طبیعت هستند کوله‌هایی هست که از زیرش یک روکش پلاستیکی ضد آب بیرون می‌آید و روی کوله را می‌پوشاند. این‌طوری موقع بارندگی خیال‌تان دیگر راحت راحت است.

 یک مدل از کوله‌های عکاسی دو تکه است. یک تکه برای خود دوربین و تکة رویی برای لوازم شخصی. می‌توانید هر وقت خواستید این دو تکه را از هم جدا کنید یا به هم از داخل ربط‌اش بدهید.

بار مدیرجوان


مبارک‌تان باشد. الهی نوش‌جان‌تان شود. ان‌شاءالله خدا برکت بدهد به مالتان. چقدر این لپ‌تاپ و کوله‌اش برازندة شما است. اما ببخشید شما چه طوری کامپیوترتان را توی کیف جا می‌دهی. پس چرا کامپیوتر ما روی میز هم جاش نمی‌شود؟ آهان، گرفتم، مدل‌اش فرق می‌کند.
 
 ببخشید آقای مدیرجوان، جسارت نباشد ولی فکر نمی‌کنید نسبت به اینچی که لپ‌تاپ‌تان دارد باید کوله‌تان را انتخاب کنید. پس تا کسی نفهمیده آن کوله‌ای را که برداشتی بگذار سر جایش.

 معمولا داخل کولة لپ‌تاپ با بهره‌گیری از آخرین متدهای مدیریتی برای وسایل مختلف برنامه‌ریزی شده است؛ از جیب مخصوص موبایل و سی‌دی‌پلیر گرفته تا کارت ویزیت و خودکار.

 وزن لپ‌تاپ به اندازة کافی سنگین هست، پس بی‌زحمت از وسایل غیر ضروری‌تان فاکتور بگیرید.

همان‌قدر که موقع لپ‌تاپ خریدن وزنش برایتان اهمیت دارد، وزن کوله هم اهمیت دارد. چون این‌ها با هم حمل می‌شود.

دیگر دربارة بندها و شکل قرار گرفتن کوله(باتوجه به سنگینی آن) حرف نمی‌زنیم.

مثل چتر« مری پاپینز»
اگر جزو پیک نیک‌ ‌روهای حرفه‌ای هستید، این کولة‌ جادویی حسابی جواب می‌دهد چون از شیر مرغ تا جون آدمیزاد توش پیدا می‌شود، قیمت آن هم از 40 تا 50 هزار تومان است.

1 بندهای کوله پشتی
2 نمک‌دان و فلفل‌دان چوبی
3 جای بطری آب که آب و چایی را تا مدت طولانی خنک و گرم نگه می‌دارد
4 در بطری بازکن با دسته چوبی
5 تخته آشپزی
6 دستمال کتان با لیوان نشکن
7 بشقاب ملامین
8 قاشق و چنگال ضد زنگ

کوله‌ها در دنیای مجازی
  اگر حوصله ندارید بروید بازار و خوش دارید همین‌جوری که چت می‌کنید کوله‌ای از آسمان نصیبتان شود می‌توانید با یک جست‌وجوی دم دستی انواع و اقسام فروشگا‌ه‌های اینترنتی را پیدا کنید.

  فقط حواس‌تان باشد بعد از ریختن پول به حساب، کوله‌تان مجازی از آب درنیاید و حتما به دست‌تان برسد.

 بچه‌های کرمان(kermanshop.com) فروشگاهی اینترنتی درست کرده‌اند که هم به نظر درست و درمان می‌رسد هم قیمت‌هایش با بازار معمولا دویست سیصد تومان تفاوت دارد.
 کرمانی‌ها گفته‌اند که کوله‌های کرمانی‌ها را یک روزه و بقیة جاهای ایران را ده روزه تحویل می‌دهند.

 روی قیمت هر کوله هم 2500 تومان هزینه پست سفارشی می‌گیرند.

 Istgah.com هم آگهی برای فروش کوله‌تان می‌گیرد، هم می‌توانید کوله ازش بخرید.
 برای آن‌هایی که زبان نامادری‌شان دست به نقد است با سرچbackpack یا bacpac کوله‌های خارجی را می‌توانید فقط ببینید.

کیف یخچالی
فقط اگر یک حرفه‌ای سفر باشی و کوله‌کشی یکی از دغدغه‌هایت شده باشد، می‌دانی که وجود کیفی که بتواند به کوله‌ات وصل بشود چقدر به کار می‌آید. مخصوصا اگر آن کیف، یک یخچال جمع‌وجور باشد برای نگهداری مواد فاسد شدنی‌ای مثل غذا و دارو. «کیف‌های یخچالی» به خاطر داشتن سه جداره، دمای خودشان را تا 24ساعت ثابت نگه می‌دارند.

هم دو جداره قابل شستشو دارند و هم یک جدارة محکم برزنتی دیگر که برای گرما و سرما مناسب است. اما خیال نکنید که به دلیل وجود این قابلیت‌ها، با یک یخدان سنگین و عظیم‌الجثه طرفید؛ چون این کیف‌ها خیلی سبکند و حالت تاشونده دارند، برای همین می‌شود آن‌ها را توی پیک‌نیک و تورهای چند روزه هم استفاده کرد.

کیف‌های یخچالی تازه از شرکت GMS آن‌ور آب آمده‌اند و تعداد فعلی آن‌ها در تهران 1500 تا و در قشم 2000 تا است.

کد خبر 15913

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز