همشهری آنلاین: معاون محیط زیست طبیعی اداره حفاظت محیط زیست ایلام گفت: دو هزار و 500 پرنده مهاجر آبزی و کنار آبزی همزمان با نخستین سال آبگیری سد سیمره، زمستان را در این مکان سپری می‌کنند

پرندگان مهاجر

'غلامرضا ابدالی' در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: همه ساله سرشماری زمستانی پرندگان مهاجر در ایران و کشورهای دیگر از دهم دی تا پنجم بهمن ماه انجام می‌شود.

وی افزود: آبگیری دریاچه 180 میلیون متر مکعبی سد سیمره و تبدیل شدن زیستگاه خشک منطقه به تالاب، حوضه آبگیر این سد را اکنون به یکی از زیستگاه‌های مهم پرندگان مهاجر در استان ایلام تبدیل کرده است.

معاون محیط زیست ایلام ادامه داد: دریاچه سد سیمره به طول 10 کیلومتر، از حیث جغرافیایی زیستگاه بسیار مناسبی برای زمستان گذرانی پرندگان مهاجر در این استان است.

ابدالی گفت: پرندگان مهاجر به این سد، بیشتر از گونه‌های حواصیل خاکستری، ماهی خورک ابلق، چنگر، باکلان، اگرت سفید و اردک سرسبز هستند.

او افزود: این پرندگان با شروع فصل سرما مهاجرت خود را از مناطق سردسیری روسیه و آسیای میانه آغاز می‌کنند و از نیمه آبان ماه تا پایان فصل سرما در محدوده دریاچه سد سیمره زمستان گذرانی می‌کنند.

معاون محیط زیست طبیعی ایلام یادآور شد: با تکمیل آبگیری سد سیمره و تثبیت سطح آب آن، افزون بر رشد گونه‌های مختلف گیاهی در محدوده دریاچه سد، زیستگاهی امن برای اقامت زمستانی پرندگان مهاجر فراهم آمده است.

سد سیمره در حد فاصل دو استان ایلام و لرستان در 40 کیلومتری شمال غربی دره شهر قرار دارد.

کد خبر 159127
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز