همشهری آنلاین: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در هفدهمین جلسه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی ترویجی قرآنی، بر مشخص‌شدن سهمیه سالانه هر دستگاه در تربیت 10 میلیون حافظ قرآن کریم تأکید کرد.

قرآن

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا) به نقل از روابط عمومی شورای عالی انقلاب فرهنگی، هفدهمین جلسه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی ترویجی قرآنی، 11 بهمن ماه از ساعت 10 تا 12 با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآنی در محل دفتر وی برگزار شد.

در ابتدای جلسه، حجت‌الاسلام و المسلمین حمید محمدی، قائم‌مقام وزیر ارشاد در امور قرآنی و دبیر کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآنی ضمن خوش‌آمد‌گویی به بیان دستور جلسه و اهم اخبار قرآنی پرداخت.

در ادامه، رئیس مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی به ارائه گزارشی از دستاوردها و نتایج جلسات کارگروه قرآن و تبلیغات دینی پرداخت. وی به تصویب تشکیل این کارگروه در کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی ترویجی قرآنی اشاره، و نمایندگان «مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه برادران و خواهران، سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان اوقاف و امور خیریه، جامعةالمصطفی(ص) العالمیه، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم» را از اعضای این کارگروه برشمرد.

وی ضمن تشریح رئوس پیشنهادات و موارد مطروحه در جلسات کارگروه عنوان کرد: برگزاری دوره‌های ویژه آموزش قرآن برای مبلغان دینی و حوزوی، انتشار ویژه‌نامه قرآنی ویژه مبلغان، آسیب‌شناسی روش‌های تبلیغی مبلغان قرآنی، تشکیل مرکز تربیت مبلغ قرآن‌محور، شناسایی و تشویق مبلغان قرآنی از طریق برگزاری همایش تکریم مبلغان قرآنی، شناسایی و حمایت از مبلغان قرآن در فضای مجازی، شناسایی و تشویق مبلغان قرآنی که در خانواده‌های روحانی رشد کرده‌اند، از جمله رئوس این پیشنهادات بود.

حجت‌الاسلام کمساری در ادامه به بودجه نیم‌درصد قرآنی اشاره، و تخصیص این بودجه را برای پیشبرد اهداف کارگروه، ضروری برشمرد.

در ادامه جلسه، سیدعلی سرابی، قائم‌مقام شورای عالی قرآن سازمان صدا و سیما به تأثیر تلاوت سور مختلف قرآن در نمازهای جماعت و جمعه در فرهنگ‌سازی حفظ قرآن اشاره، و بر ضرورت پخش نمازهای روحانیان خوش‌صدا که به صورت مجوّد به تلاوت سوره‌های مختلف قرآن علی‌الخصوص سوره‌های کوتاه جزء سی‌ام در نماز می‌پردازند تأکید کرد.

مدیر شبکه قرآن و معارف سیما نیز، ضمن تأکید بر ضرورت معرفی روحانیانی که در نماز جماعت سوره‌های مختلف قرآن کریم را به صورت مجود و زیبا قرائت می‌کنند، انتخاب موارد مطلوب از میان موارد ضبط شده را بسیار مشکل دانست.

سپس قائم‌مقام وزیر ارشاد در امور قرآنی و دبیر کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآنی، آخرین وضعیت طرح ملی حفظ قرآن کریم را تشریح، و از تشکیل ستاد راهبری این طرح زیر نظر شورای توسعه فرهنگ قرآنی خبر داد.

وی اعضای این ستاد را تمامی دستگاه‌های دخیل در امر حفظ قرآن کریم عنوان کرد و «شورای علمی» و «شورای تبلیغی رسانه‌ای» را دو بخش اصلی این ستاد برشمرد.

وی همچنین به تشکیل سه قرارگاه در ذیل ستاد برای راهبری این طرح ملی اشاره، و مکان استقرار این قرارگاه‌ها را «وزارت آموزش و پرورش» با تحت پوشش داشتن حدود 14 میلیون دانش‌آموزان و کادر فرهنگیان، «نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها» به علت استقرار دبیرخانه شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآنی دانشگاه‌ها در آن و تحت پوشش داشتن حدود 5/4 میلیون دانشجو و استاد، و «وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی» که وظیفه گسترش حفظ در مابقی اقشار جامعه را بر عهده دارد، عنوان کرد.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی بر حضور و مشارکت جدی سازمان‌هایی چون سازمان دارالقرآن و سازمان اوقاف در قرارگاه سوم تأکید کرد و حداقل میزان حفظ برای اطلاق حافظ در این طرح را سه جزء از قرآن کریم بیان کرد و توضیح داد که یک و نیم جزء از این سه جزء در قالب حفظ سوره‌ها و یک و نیم جزء نیز به صورت موضوعی حفظ شود.

در ادامه، دبیر مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی، ضمن اشاره به واگذاری مسئولیت قرارگاه دوم طرح ملی حفظ قرآن کریم به شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآنی دانشگاه‌ها، بر ضرورت تشکیل اداره‌کل امور قرآنی در معاونت فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها تأکید، و اعلام کرد: ساختار و نیروی انسانی فعلی به هیچ‌وجه پاسخگوی وظایف محول شده به این نهاد نخواهد بود.

سیدمحمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآنی، بر ضرورت تلاش گسترده تمامی دستگاه‌ها برای تحقق شعار 10 میلیون حافظ تأکید، و از تمامی مسئولان دستگاه‌ها خواست که ضمن مشخص کردن سهمیه سالانه هر دستگاه، ارزیابی از روند پیشرفت کار در پایان هر سال را در برنامه قرار دهند.

وی همچنین استفاده از مکانیزم الزام در برخی موارد را ضروری خواند و طلاب حوزه‌های علمیه و دانشجویان را از کسانی دانست که الزاماً باید بخش زیادی از قرآن را حفظ باشند.

در پی سخنان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سرابی به مسئولیت وزیر در کمیسیون فرهنگی دولت اشاره، و پیشنهاد کرد با توجه به اهمیت و جایگاه حفظ قرآن کریم در مبانی فکری مقام معظم رهبری، با پیگیری شورای توسعه فرهنگ قرآنی و کمیسیون فرهنگی دولت، اعتبار مستقلی برای اجرای طرح ملی حفظ قرآن کریم در قانون بودجه پیش‌بینی شود.

در ادامه، محمدرضا داودآبادی صاحب‌نظر مردمی عضو کمیسیون با اشاره به اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مسئول هماهنگی فعالیت‌های قرآنی در دولت است، حضور وزیر در جلسات و پیگیری مستقیم ایشان نسبت به امور قرآنی را ضروری و راهگشا دانست. داودآبادی با انتقاد از خارج‌شدن موضوع سامان‌دهی صدور مجوز مؤسسات قرآنی مردمی از دستور شورای توسعه فرهنگ قرآنی، بر ضرورت توجه به این موضوع و انسجام بخشیدن به امور نهادهای قرآنی مردمی تأکید کرد.

وی همچنین طرح ملی حفظ قرآن کریم را اولین آزمون جدی شورای توسعه فرهنگ قرآنی در حیطه اجرا عنوان کرد و بر ضرورت هماهنگی و هم‌افزایی دستگاه‌ها و نهادها در قرارگاه‌های سه‌گانه ستاد راهبری طرح تأکید کرد.

در ادامه جلسه، حجت‌الاسلام و المسلمین محمد حاج‌‌ابوالقاسم، نماینده مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه برادران در کمیسیون، با اشاره به برخی روایاتی که حاکی از اختصاص سالانه 200 دینار طلا از بیت‌المال مسلمین به حافظان قرآن در زمان حکومت حضرت علی(ع) است، از اینکه در نظام اسلامی نمی‌توان از اساتید درجه یک حفظ قرآن در حد یک ورزشکار تجلیل به عمل آورد، انتقاد کرد.

وی همچنین بر ضرورت عزم ملی در میان مدیران نظام جهت اولویت دادن به حفظ قرآن کریم تأکید کرد.

در پایان جلسه، حجت‌الاسلام و المسلمین حمید محمدی با اشاره به مشکلات ناشی از تعدد اتحادیه‌های قرآنی، بر ضرورت اتخاذ رویه یکسان در صدور مجوز و حمایت از مؤسسات مردمی قرآنی تأکید، و اظهار امیدواری کرد که با پیگیری‌های مستمر مرکز توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی و تشکیل جلسه مشترک وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و رؤسای هیئت مدیره و مدیران عامل اتحادیه تشکل‌های قرآنی و اتحادیه مؤسسات قرآنی کشور، ساز و کار مناسبی برای هماهنگی و تعامل مؤسسات مردمی پیش‌بینی شود.

یادآوری می‌شود که نمایندگانی از سازمان تبلیغات اسلامی، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، ستاد کل نیروهای مسلح، مراکز مدیریت حوزه‌های علمیه برادران و خواهران، نهادهای قرآنی وابسته به مقام معظم رهبری، دفتر تبلیغات اسلامی، سازمان صدا و سیما و دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی حضور داشتند و نمایندگان وزارت آموزش و پرورش، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، جامعةالمصطفی(ص) العالمیه و سازمان اوقاف و امور خیریه در این جلسه غایب بودند. 

کد خبر 159112
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز