چهارشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۸:۱۱
۰ نفر

گروه بین‌الملل: نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره سوریه روز گذشته صحنه رویارویی نفسگیر میان 2 جبهه سوریه ، روسیه و چین از یک سو و آمریکا و قطر از سوی دیگر بود.

نشست علنی شورای امنیت به‌منظور بررسی قطعنامه پیشنهادی اتحادیه عرب و غرب درباره بحران سوریه که تا ساعت 2 بامداد دیروز ادامه یافت، با درگیری لفظی شدیدی میان نمایندگان قطر و سوریه پایان یافت.در این جلسه، نبیل العربی دبیرکل اتحادیه عرب ضمن فراخواندن شورای امنیت به اتخاذ اقداماتی سریع و قاطع، اعلام کرد که کشورهای عربی به‌دنبال جلوگیری از دخالت نظامی در بحران سوریه هستند.
شیخ حمد بن جاسم آل ثانی وزیر خارجه قطر هم با اشاره به ادامه درگیری‌ها در سوریه، خواستار تصویب پیشنهاد اتحادیه عرب به‌منظور واگذاری قدرت اسد به معاونش و آغاز گفت‌وگو برای برون‌رفت از بحران شد.

این درحالی است که بشار جعفری نماینده سوریه در سازمان ملل با رد پیش نویس این قطعنامه تاکید کرد که دمشق در مقابل دشمنانش خواهد ایستاد. وی با متهم کردن اتحادیه عرب به دریافت طرح‌های غیرعربی هدفمند برای نابودی سوریه، از خودداری وزیر خارجه قطر و دبیرکل اتحادیه عرب از ارائه گزارش ناظران عرب به اعضای شورای امنیت انتقاد کرد. ناظران اتحادیه عرب بعد از یک ماه حضور در شهرهای سوریه گزارشی را به این اتحادیه ارائه کردند اما هیچ وقت این گزارش انتشار عمومی نیافت. گفته می‌شود که در این گزارش بر حضور نیروهای مسلح شبه‌نظامی در حال نبرد با ارتش سوریه تاکید شده‌است.
جعفری از نماینده قطر پرسید « آیا کشورش عضو ناتوست یا عضو اتحادیه عرب و آیا ضمانت‌هایی برای عدم‌تکرار سناریوی دخالت نظامی در سوریه به مانند لیبی، عراق و سومالی وجود دارد ؟»که نماینده قطر از پاسخ به وی سر باز زد.

وی افزود: در مرحله کنونی ما شاهد واقعیت‌سازی‌‌های موهوم مبتنی بر وارونه جلوه دادن حقایق هستیم و در این روند، کشورهای الیگارشی دیکتاتورمآبی سهیم‌اند که خواستار دمکراسی و جابه‌جایی قدرتند، درحالی‌که این کشورها تنها ژست دمکراسی آن هم از طریق تصاویر شبکه‌های ماهواره‌ای می‌گیرند و به شورای امنیت هم روی می‌آورند. وی تاکید کرد که سوریه از سال 1919 دارای نهادهای دمکراتیک از جمله پارلمان بود، درحالی‌که در آن زمان لورنس عربستان سرنوشت کشورهای عربی را تعیین می‌کرد.

در مقابل، هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا با اشاره به اینکه عدم‌دخالت فوری شورای امنیت در بحران سوریه، صداقت سازمان ملل را زیر سؤال می‌برد، بر ضرورت تصویب قطعنامه پیشنهادی در این شورا تاکید کرد. اما ویتالی چورکین نماینده روسیه در سازمان ملل هم با فراخواندن این نهاد بین‌المللی به عدم‌دخالت در امور داخلی کشورها، خواستار سفر نمایندگان دولت سوریه و تمامی گروه‌های مخالف به مسکو برای برگزاری گفت‌وگوی سریع برای برون رفت از بحران شد.

لی بادونگ نماینده چین هم با اعلام مخالفت قاطع کشورش با هرگونه استفاده از زور برای حل بحران سوریه، تاکید کرد که با هرگونه تغییر زورمدارانه نظام در سوریه مخالفیم، زیرا این امر ناقض منشور سازمان ملل است.با پایان بی‌نتیجه این نشست، کشورهای عضو دائم و غیردائم شورای امنیت شروع به گفت‌وگوهای خود پشت درهای بسته کردند. در همین حال، دیک لوگار عضو جمهوریخواه کمیته روابط خارجی سنای آمریکا، ضمن هشدار درباره ارائه هرگونه کمک به مخالفان سوری در مرحله کنونی، افزود: بازشناسی گروه‌های دریافت‌کننده کمک بسیار سخت است و ما آمادگی انتخاب پیروز و شکست‌خورده در اوضاع جاری سوریه را نداریم.

کد خبر 159098
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز