همشهری آنلاین: روسیه و چین، پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل علیه سوریه را که رژیم‌های غیردموکراتیک عرب ارائه و غرب از آن حمایت می‌کند، رد کرده‌اند.

flags

به گزارش پرس تی وی، مقام‌های رسمی ارشد اتحادیه عرب روز سه شنبه با گردهمایی در مقر سازمان ملل در نیویورک، این نهاد بین‌المللی را متقاعد ساختند تا بشار اسد رئیس جمهوری سوریه را به استعفا و واگذاری قدرت به معاون‌اش وادار سازد.

گفته می‌شود بر اساس این طرح اتحادیه عرب که قدرت‌های غربی از جمله آمریکا و انگلیس و فرانسه نیز از آن حمایت کرده‌اند، معاون بشار اسد باید در مدت دو ماه با مخالفان  دولت متحد ملی تشکیل دهد.

در همین حال، روسیه و چین با ابراز نگرانی درباره این که این موضوع در نهایت به استفاده از گزینه نظامی علیه سوریه مشابه حملات ناتو علیه لیبی در مارس ۲۰۱۱ منجر خواهد شد، با این پیش نویس مخالفت کرده‌اند.

روسیه و چین، دو عضو دایم شورای امنیت سازمان ملل همچنین برای دومین بار استفاده از راه‌کار گفت و گو را با هدف پایان دادن به دو ماه نآرامی در سوریه خواستار شدند.

پیش‌تر، شیخ حمد بن جاسم آل ثانی نخست وزیر قطر و نبیل العربی، دبیر کل اتحادیه عرب، شورای امنیت را از این طرح مطلع و از پیش نویس این قطعنامه دفاع کردند.

درهمین حال، آمریکا، انگلیس و فرانسه در جلسه‌ای در نیویورک پشت درهای بسته برگزار شد، اوضاع در سوریه را بررسی کردند.

سوریه از نیمه‌های مارس تاکنون، ناآرامی‌ها و تظاهرات هم در مخالفت و هم در حمایت از بشار اسد را شاهد بوده است.

این درحالی است که تا کنون صدها نفر از جمله تعدادی از نیروهای امنیتی سوریه در جریان این ناآرامی‌ها کشته شده‌اند.

دمشق می‌گوید بیش از دو هزار تن از نیروهای امنیتی این کشور از زمان شروع ناآرامی‌ها در سوریه کشته شده‌اند.

دمشق، گروه‌های مخالف، شورشی‌ها، خرابکارها و گروه‌های مسلح را عامل ناآرامی ها در این کشور می‌داند و تاکید می‌کند این ناآرامی‌ها از خارج سازمان‌دهی می‌شوند.

این در حالی است که غرب و مخالفان سوریه، دولت را به کشتن معترضان متهم می‌کنند.

کد خبر 159069
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز