سه‌شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۹:۲۱
۰ نفر

گروه سیاسی- مجید مهرابی دلجو: فراکسیون‌های مجلس هشتم برخی بسیار تاثیر‌گذار بودند و برخی در حد یک نام خودشان را نشان داد‌ند، برخی نیز تشکیل شده و حتی در حد یک نام نیز نتوانستند خودشان را مطرح کنند.

به غیر از 2 فراکسیون‌ اکثریت و اقلیت که از مجلس پنجم به بعد در خانه ملت تعریف شده و معرف 2جریان سیاسی رقیب و حاکم بر صحن علنی است، فراکسیون‌های متعدد دیگری نیز در مجلس تشکیل می‌شود که محور شکل‌گیری این فراکسیون‌ها انگیزه‌ها و علایق شخصی، اشتراکات صنفی و اهداف مشترک است. فراکسیون اصولگرایان، تاثیرگذارترین و اصلی‌ترین فراکسیون مجلس هشتم است که بنا به عضویت نزدیک به 210 نماینده از 290 نماینده مجلس می‌توانست سرنوشت طرح‌ها و لوایح، استیضاح‌ها و رای اعتمادها را عوض کند. از همین رو هم بود که فراکسیون انقلاب اسلامی دیگر فراکسیون سیاسی مجلس که متشکل از نمایندگان حامی دولت بود، بعد از سال اول این مجلس، با انتقاد از عملکرد رئیس فراکسیون اصولگرایان که علی لاریجانی بود، سعی در گرفتن کرسی ریاست فراکسیون اصولگرایان داشت که نشد این اتفاق هم بیفتد.

این فراکسیون همان فراکسیون حزب‌الله بود که از مجلس ششم به بعد، به فراکسیون اصولگرایان تغییر نام یافت. در مجلس پنجم، این فراکسیون را چهره‌هایی مثل حجت‌الاسلام ناطق نوری، حسن روحانی، موحدی کرمانی، حبیب‌الله عسگراولادی و محمدرضا باهنر هدایت می‌کردند. فراکسیون اقلیت و اکثریت تنها فراکسیون‌های سیاسی مجلس هشتم نیستند. در همین مجلس، فراکسیون انقلاب اسلامی قد علم کرد که متشکل از چهره‌های حامی دولت بود‌. این جریان حامی دولت، منتقد‌رئیس مجلس نیز بود از همین رو ‌ علاوه بر تلاش برای گرفتن کرسی ریاست فراکسیون اصولگرایان، در 3 سال آخر مجلس تلاش گسترده‌ای برای تغییر در ترکیب هیأت رئیسه مجلس هم انجام داد. فراکسیون‌های اقتدار ملی، مهرورزی و‌ بیداری اسلامی را هم می‌توان به جمع فراکسیون‌های سیاسی مجلس افزود که اثرگذاری‌شان چندان به پای فراکسیون‌های اصولگرایان و خط امام (اقلیت) و انقلاب نمی‌رسد. اگرچه سید علی طاهری نایب رئیس فراکسیون بیداری اسلامی سخنی غیراز این دارد و معتقد است در این مدت کمتر از یکسالی که فراکسیون بیداری اسلامی‌ تشکیل شده‌ خودی نشان داده است. او در اثبات سخنانش به همایشی اشاره می‌کند که قرار است مشترکا بین این فراکسیون و جامعه‌المصطفی‌العالمیه با موضوع بیداری اسلامی برگزار شود. این همایش روز پنجشنبه برگزار می‌شود.

‌طاهری همچنین به سفر اعضایی از این فراکسیون به کشورهایی که بیداری اسلامی در آنها رخ داده اشاره می‌کند و می‌گوید: با وزارت خارجه در حال رایزنی هستیم تا نمایندگانی از این فراکسیون به این کشورها سفر کنند. ‌به غیراز این فراکسیون‌های سیاسی، فراکسیون‌های دیگری هم در مجلس هشتم داشته‌ایم که بنابه اشتراکات صنفی شکل گرفته‌اند. فراکسیون بانوان مجلس یا فراکسیون نمایندگان اهل سنت از همین طیف است. در این ردیف فراکسیون روحانیون که متشکل از نزدیک به 42‌نماینده روحانی مجلس است همیشه سر زبان‌ها بوده است. به‌ویژه به خاطر مواضع ‌ محمدتقی رهبر رئیس این فراکسیون درباره مباحث فرهنگی کشور و مسائلی مثل حجاب و عفاف ‌ یا دیدارهایی که این فراکسیون با علما و مراجع یا بعضا با رهبر معظم انقلاب داشته است.

محمدتقی رهبر که به گفته خودش به خاطر سنش توفیق حضور در مجلس هشتم را ندارد در گفت‌وگو با همشهری‌می‌گوید: روحانیت در مجلس نباید وامدار کسی باشد و با شجاعت در مجلس حرف خودش را بزند. او اضافه می‌کند درست است که ما باید به فکر آب و نان مردم باشیم اما باید به فکر دین مردم هم باشیم.کم اتفاق نیفتاده است که در مجلس طرح‌ها و لوایح مهم با ایراد شرعی برخی از اعضای این فراکسیون از آستانه تصویب به کمیسیون‌ها بازگردد. در تابستانی که گذشت این فراکسیون به همراه فراکسیون بانوان پیشگام دعوت از وزیر کشور به مجلس به خاطر موضوع عفاف و حجاب در جامعه بود. فراکسیون بانوان اگرچه تعدادی کمتر از انگشتان دو دست دارد اما نظمی خاص دارد. اگر روسا و اعضای برخی فراکسیون‌های مجلس یادشان نمی‌آید که آخرین جلسه فراکسیون متبوعشان چه زمانی و با چه موضوعی تشکیل شده است، فراکسیون بانوان هرهفته چهارشنبه‌ها تشکیل جلسه می‌دهد.

فراکسیون بانوان اخیرا هم جلسه‌ای درباره گرانی سکه و کسانی که به خاطر مهریه‌ سکه پرداخت می‌کنند و با گران شدن سکه به دردسر افتاده‌اند تشکیل داده است. اگر بخواهیم همین طور ادامه بدهیم باید ردیفی 25 تا 30 تایی از فراکسیون‌ها را بشماریم؛ از فراکسیون قرآن و عترت گرفته تا فراکسیون‌های غدیر، مناطق آزاد تجاری و گمرک، احیای وقف و منزلت امامزادگان، مبارزه با دخانیات، ورزش، محیط‌زیست، فناوری پیشرفته، فرهنگیان و... که بسیاری از آنها در حد نام باقی مانده‌اند. بسیاری که تشکیل جلساتشان به 2 ماه یک‌بار هم نمی‌رسد. نمایندگانی‌ همزمان در چند فراکسیون ‌و نمایندگانی هم‌ تنها در یک فراکسیون عضو هستند.‌ ‌در کمیسیون آیین‌نامه داخلی سازوکاری برای نحوه تشکیل، تعداد افراد عضو، ساماندهی و پشتیبانی مجلس از فراکسیون‌ها تعریف شده‌ است اما بعید به نظر می‌رسد این طرح به مجلس هشتم برسد.

کد خبر 158985
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز