سه‌شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۶:۵۷
۰ نفر

گروه بورس: شاخص بورس تهران به کمک تأثیراتی که از افزایش قیمت دلار پذیرفت و همچنین با توجه به افزایش نرخ سود بانکی، در آستانه عبور از مرز 26هزار واحد و رکورد شکنی تازه قرار گرفت.

بورس

به گزارش همشهری، این روز‌ها همه چیز دست به دست هم داده تا شاخص‌های بورس تهران رشد کنند؛ ظرف یک ماه گذشته افزایش قیمت دلار باعث رشد شاخص بورس تهران شد و در کنار آن موافقت دولت با افزایش نرخ سود بانکی بر شتاب افزایش قیمت‌ها در بورس اضافه کرد و روند صعودی بورس را سرعت بخشید.دیروز هم همزمان با باز شدن نماد شرکت‌های تولید‌کننده سنگ‌آهن به‌دلیل رویداد‌های پیش آمده برای این شرکت‌ها و وابستگی قیمت محصولات این شرکت‌ها با تولید‌کنندگان فولاد، ارزش سهام شرکت‌های تولید‌کننده فولاد افزایش یافت و زمینه رشد شاخص بورس را فراهم کرد.

به این ترتیب اکنون شاخص بورس تهران که در تابستان و پاییز امسال مدام نزول می‌کرد به مدد این سه رویداد مهم در مرز تاریخی 26 هزار واحد قرار گرفته است و فعالان بازار پیش‌بینی می‌کنند این شاخص بتواند ظرف روز‌های آینده از این مرز عبور کرده و رکورد جدیدی را در بورس ثبت کند. به اعتقاد کارشناسان افزایش قیمت دلار عمده‌ترین دلیل شروع صعود شاخص‌های بورس ظرف یک ماه گذشته بوده است چون افزایش قیمت دلار موجب افزایش سود شرکت‌های صادراتی شد و در نتیجه افزایش سود این شرکت‌ها، سهام شرکت‌های صادراتی نظیر شرکت‌های تولید کننده محصولات پتروشیمی، فولاد؛ فلزات و مواد معدنی نیز افزایش یافت.

بلافاصله پس از این رویداد دولت مجبور شد برای کنترل بازار‌های طلا و ارز و کنترل نقدینگی با مصوبه شورای پول و اعتبار برای افزایش نرخ سود بانکی موافقت کند. این خبر نیز به‌عنوان دومین رویداد مهم بورس از ابتدای تابستان تاکنون موجب هجوم سرمایه‌گذاران برای خرید سهام بانک‌ها در بورس شد، و 10 بانک حاضر در بورس تهران فقط در طول 2 روز ابتدای هفته جاری شاخص بورس تهران را بیش از 380 واحد بالا کشیدند.

دیروز هم نماد معاملاتی شرکت‌های چادرملو، گل گهر، سرمایه‌گذاری امید و توسعه معادن و فلزات بعد از 107 روز دوری از بورس باز شد و به‌دلیل افزایش نیافتن قیمت محصولات تولیدی این شرکت‌ها که مواد اولیه شرکت‌های فولادی است سهام شرکت‌های تولید‌کننده فولاد مورد توجه بازار قرار گرفت و این رویداد هم به‌عنوان سومین رویداد مهم، حلقه رویداد‌های زمستانی را تکمیل کرد؛ به‌طوری که روز گذشته شاخص بورس تهران باز هم افزایش یافت و به مرز 26هزار واحد رسید.پیش از این شاخص بورس تهران در یازدهم آبان‌ماه روی عدد 26هزار واحد قرار گرفته بود اما نتوانسته بود از این مرز عبور کند. پس از آن شاخص بورس تهران مدام نزول کرد تا اینکه به مرز 24هزار و 440 واحد هم رسید. شاخص کل بورس تهران حتی در روز 12دی‌ماه به عدد 24هزار و 323 واحد رسید اما از آن پس حرکت صعودی خود را آغاز کرد و اکنون به مرز 26 هزار واحد رسیده است. فعالان بازار امیدوارند با حرکت صعودی بانک‌ها که به موتور محرک بازار تبدیل شده‌اند و شرکت‌های صادراتی، بازار روند صعودی خود را طی کند، مضاف بر اینکه از دیروز شرکت‌های تولید‌کننده فولاد نیز وارد گردونه رقابت برای افزایش شاخص شدند.

کد خبر 158961
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز