سه‌شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۶:۲۹
۰ نفر

حمید ضیایی پرور: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از آغاز به کار اجرای پروژه ملی اتصال و دسترسی منازل به فیبرنوری خبرداد و گفت« این پروژه تا 8 سال آینده به‌طور کلی عملیاتی خواهد شد.» این ماجرای فیبر نوری نیز همان داستان وعده سر خرمن شده است!

درحالی‌که کاربران اینترنت در ایران از کندی سرعت اینترنت و اختلال گسترده در دسترسی به شبکه می‌نالند مسئولان کشور وعده رفع مشکلات تا 8 سال آینده را می‌دهند.این در حالی است که به‌رغم گسترش کمی پروژه فیبر نوری در ایران، مردم آثار آن را در زندگی روزمره خود احساس نمی‌کنند، شنیدن مفهوم فیبر نوری مساوی شده است با قطعی اینترنت بر اثر افتادن لنگر کشتی در آب‌های خلیج‌فارس یا عدم‌امکان اتصال اینترنتی‌ ای‌دی‌اس‌ال در منزل به‌دلیل متصل بودن منطقه مخابراتی به فیبر نوری!

اخیرا هم که مفهوم آی‌پی‌تی‌وی یا آنطور که مسئولان سازمان صدا و سیما می‌گویند تلویزیون تعاملی با مفهوم فیبر نوری متجانس شده قرار است مردم از طریق فیبر نوری به شبکه آی‌پی‌تی‌وی دسترسی پیدا کنند و صدا و سیما تبلیغات گسترده‌ای در باره این سرویس جدید انجام داده اما با خبر قطعی وزیر ارتباطات مشخص شد که در خوشبینانه‌ترین حالت، اگر برنامه‌های تدوین شده عملی شود و ماجرای اپراتور فیبر نوری مانند اپراتور سوم نشود شاید در سال 1398 مردم به این فناوری دست پیدا کنند.

اما جالب است بدانید اجرای چنین پروژه‌ای بدون اطلاع یا همکاری مهم‌ترین لابراتوار علمی کشور در حوزه فیبر نوری در حال انجام است و مسئولان این لابراتوار در دانشگاه صنعتی شریف از چنین پروژه‌ای اطلاع ندارند و کوچک‌ترین مشورتی هم با آنها نشده است.گفته می‌شود در چند دهه گذشته با پیشرفت شگفت‌انگیز فناوری‌های جدید، عمر هر تکنولوژی کمتر از 10 سال شده و بعد از گذشت این مدت، فناوری تازه‌ای جایگزین آن شده است.

فیبر نوری در حال حاضر فناوری پیشرفته‌ای در دنیا به شمار می‌رود اما مشخص نیست تا 8 سال دیگر چه فناوری جدیدی خواهد آمد و آیا در آن زمان که وعده وزارت ارتباطات برای کشیدن فیبر نوری به منازل 7 میلیون ایرانی تحقق پیدا می‌کند، این فناوری منسوخ نخواهد شد؟ به همین دلیل بهتر است در فراهم کردن این امکان برای ایرانیان تسریع شود و از توان بخش خصوصی برای پیشبرد این پروژه بهره‌گیری بیشتری صورت گیرد.

همچنین به موازات این پروژه فنی لازم است که تولید محتوا و سرویس بر بستر این شبکه جدید از هم‌اکنون صورت گیرد چرا که فیبر‌نوری بدون استفاده از سرویس‌های مبتنی بر آن، برای کاربران فایده‌ای نخواهد داشت. همین الان هم بین 300 دانشگاه کشور فیبر نوری کشیده شده است اما یکی از روسای سابق یک دانشکده دانشگاه علامه طباطبایی می‌گفت که مدتی است یک کابل با نام فیبر نوری آورده و داخل دانشگاه انداخته‌اند اما نمی‌دانیم چه استفاده‌ای دارد!

و اینگونه شده است که مسئولان شرکت مخابرات از عدم‌استفاده از ظرفیت‌های ایجاد شده بر بستر فیبر نوری بین دانشگاه‌های مذکور گلایه‌مندند. هر چند ممکن است وزارت ارتباطات بگوید مسئولیت ارائه سرویس و تولید محتوا درون این شبکه بر عهده‌اش نیست اما به هر صورت فناوری‌های جدیدی مانند فیبر نوری 2 سر دارد؛ یک سر آن سخت‌افزار و نرم‌افزار و شبکه و کابل است و سر دیگر آن طراحی خدمات و محتواهایی که باید درون آن جریان یابد؛کابل‌کشی هدف غایی نیست!

کد خبر 158960
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز