همشهری آنلاین: دستیار و مشاور عالی فرمانده کل قوا گفت: آمریکا به کشورهای عربستان، قطر و ترکیه نقش داده است تا تحولات منطقه به نفع آنها در جهت سیاست‌های آمریکا و مخالف با سیاست‌های ایران پیش برود

سردار سرلشکر سید یحیی صفوی دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا در گفتگوی تفصیلی با خبرگزاری فارس به طرح دیدگاهها و تحلیل‌های خود در خصوص تحولات اخیر کشورهای خاورمیانه پرداخته و در خصوص تاثیرات دراز مدت این تحولات گفت: سلطه غرب و صهیونیستها به شدت در منطقه در حال تضعیف است و اسلام گرایی و اسلام گراها به شدت در حال تقویت هستند. به عبارتی ضعف غرب با قدرت یافتن اسلام گراها توأم شده است.

وی افزود: به نظر من یک قطب قدرت جدید در نظام بین الملل با عنوان قطب ملت‌های مسلمان در حال ظهور است و همین مساله موجب شده آمریکا که به دنبال تک قطبی سازی جهان بود، با این واقعیت روبه‌رو شود که جهان به سمت چند قطبی شدن در حال حرکت است و این قطبها میتوانند شامل اتحادیه اروپا و قدرتهای آسیایی همچون روسیه، چین، هند و قطب دیگری مانند جهان اسلام مرکب از 57 کشور اسلامی با جمعیتی حدود یک میلیارد و پانصد و شصت میلیون نفر در یک حوزه وسیع جغرافیایی از آفریقا تا خاورمیانه و آسیای مرکزی و جنوب شرق آسیا باشد.

رحیم صفوی در پاسخ به این پرسش که: در فضای جدید به وجود آمده، موقعیت ایران چگونه است و بیداری اسلامی چه تأثیری بر جایگاه ایران در نظام بین الملل خواهد داشت؟ گفت: آنچه آمریکایی‌ها نگران آن بودند، یعنی صدور انقلاب اسلامی، اتفاق افتاد. وزن سیاسی و فرهنگی ایران بالاتر رفته و نفوذش گسترش یافته و این نفوذ را امروز در مصر می‌توان مشاهده کرد.

وی اضافه کرد: فشار غرب علیه ایران و سوریه را می توان در این جهت تحلیل کرد که از این طریق مانع شکل‌گیری محور استراتژیک ایران، عراق، سوریه و لبنان به مصر و دیگر کشورهای منطقه شوند و می‌بینیم دولتهای منطقه چون عربستان، قطر و ترکیه نیز در این مسیر، غرب را همراهی می‌کنند.

وی در رابطه با نقش بازیگران فرامنطقه‌ای دراین تحولات گفت: نقش آمریکایی‌ها در درجه اول است و بعد می‌توان به نقش انگلیس، فرانسه و رژیم صهیونیستی اشاره کرد اما در رابطه با کشورهای همسایه می‌توان به دلارهای سعودی و قطری اشاره کرد، چنانکه طبق برخی گزارشها، قطر چند میلیارد دلار به ترکیه جهت ایجاد مشکل برای سوریه کمک کرده است. در واقع می‌توان گفت آمریکا به کشورهای عربستان، قطر و ترکیه نقش داده است، برای اینکه این تغییر و تحولات به نفع این‌ها در جهت سیاست‌های آمریکا و مخالف با سیاست‌های ایران پیش برود.در واقع این کشورها به خصوص ترکیه در جهت خلاف منافع ملت و دولت سوریه حرکت می‌کنند و به نظر می‌رسد همین موضوع در آینده موجب اعتراض مردم مسلمان ترکیه نسبت به سیاستهای دولت این کشور شود.

رحیم صفوی گفت: به نظر می‌رسد نقشی که اردن، عربستان، قطر و ترکیه در منطقه و به خصوص در مورد سوریه ایفا می‌کنند، برای تضعیف محور مقاومت است و آنچه مسلم است اینکه سیاست این کشورها در آینده برای آنها مسأله‌ساز خواهد شد. چنانکه سعودی‌ها در انتخابات پارلمان عراق شکست خوردند یا در انتخابات لبنان موفق نشدند یا در شمال یمن با اعزام نیروی نظامی شکست خوردند. به نظر من، آنها در دخالت نظامی و سرکوب مردم مظلوم بحرین هم با شکست مواجه شده و مجبور به عقب‌نشینی خواهند شد. اگرچه تا به حال با کمک نیروهای نظامی امارات متحده عربی و اردن توانسته‌اند مانع سقوط رژیم آل خلیفه شوند.

رحیم صفوی اضافه کرد: اگر ملتهایی که در حال حاضر در حال انقلاب هستند، نگاهشان به رهبری باشد که جهان معاصر را بشناسد، مواضع غرب و رژیم صهیونیستی را بداند، منافع و مصالح مسلمانان و تهدیدات را بتواند تشخیص بدهد و به سوی آینده هدایت کند، ایشان مقام معظم رهبری است و این نه صرفا عقیده من بلکه عقیده‌ای است که در میان بیشتر روشنفکران جهان اسلام وجود دارد.

وی افزود: ما برای رسیدن به موقعیتی که امروز ایران دارد، هزینه زیادی داده‌ایم. حدود 200 هزار شهید، 300 هزار جانباز و بیش از 40 هزار آزاده هزینه‌هایی است که ملت ایران در راه اسلام داده و همانطور که امام(ره) فرمودند: «راه قدس از کربلا میگذرد» امروز که راه کربلا باز شده، با این شهدایی که ملتهای مسلمان می‌دهند، امید است راه قدس هم به زودی باز شود.

کد خبر 158930
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز