همشهری آنلاین: چهارمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر با پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، گرامیداشت چهار سالگی جشنواره و گشایش نمایشگاه استادان از 10 بهمن در موزه هنرهای معاصر تهران آغاز شد.

به گزارش همشهری آنلاین، در ابتدای این مراسم پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به چهارمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر توسط علیقلی امیراحمدی؛ مشاور ارشد وزیر قرائت شد.

محمود شالویی؛ مدیر کل هنرهای تجسمی در این مراسم با اشاره به استقبال هنرمندان بخصوص جوانان از جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر گفت: استادان و هنرمندان پیشکسوت و هنرمندان جوان که بالاترین آمار شرکت کنندگان جشنواره را دارند با حضور خود بر رونق این رخداد مهم هنری می‌افزایند و جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر در همین مدت کوتاه چهار سال توانسته به جایگاهی برسد که اعتماد و اقبال هنرمندان را معطوف خود کند.

شالویی در ادامه افزود: در این دوره بیش از شش هزار هنرمند با حدود 26 هزار اثر در جشنواره شرکت کردند و بیش از 3 هزار اثر نیز در رشته های کاریکاتور، پوستر و عکس به جشنواره ارسال شد که استقبال بی سابقه هنرمندان از این رویداد هنری را نشان می‌دهد.

شالویی گفت: جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر در تمامی استان ها و 10 کشور برگزار می‌شود و منتخبی از آثار جشنواره در 10 کشور و عکس‌هایی از پیشرفت و اقتدار ایران اسلامی در 50 کشور به نمایش گذاشته می‌شود.

آثار جشنواره در این دوره در دو بخش جنبی و رقابتی در تمامی استان ها به نمایش گذاشته می‌شود و آثار هنرمندان هر استان در همان استان ارائه می‌شود.

مدیر کل هنرهای تجسمی با قدردانی از هنرمندان پیشکسوت و استادان، شورای سیاستگذاری، هیات‌های انتخاب و داوری جشنواره و برگزار کنندگان جشنواره اظهار امیدواری کرد دوره های بعدی جشنواره با موفقیت بیشتر برگزار شود و افزود: دوره آینده جشنواره با تغییراتی برگزار خواهد شد.

جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر، جشنواره جشنواره هاست و به این جهت گزیده آثار دوسالانه ها و جشنواره ها در بخشی از جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر به نمایش گذاشته می‌شود و با توجه با استقبال هنرمندان، فراخوان جشنواره بعدی زودتر اعلام خواهد شد.

شالویی در پایان سخنان خود به کمبود فضاهای نمایشگاهی اشاره کرد و گفت: از مجموع آثار فراوانی که به چهارمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر رسیده است، فقط 1500 اثر به نمایش گذاشته می‌شود.

با توجه به اینکه فضاهای نمایشگاهی در سال های اخیر افزایش یافته است اما برگزاری رویدادی مانند جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر نشان می‌دهد، فضاهای نمایشگاهی بیشتری در کشور و بخصوص در تهران مورد نیاز است.

مدیر کل هنرهای تجسمی از معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواست حمایت و مساعدت کنند تا فضاهای نمایشگاهی افزایش پیدا کند.

محمد علی رجبی؛ دبیر چهارمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر در ادامه مراسم گفت: فجر از سویی شناخت ریشه‌ها و اصالت هاست و جشنواره فجر شناخت و توجه به اصالت‌های هنر است.

از سوی دیگر فجر شناخت زمانه و تعهد به اجتماع انسانی است و ویژگی دیگر فجر امید به آینده است. بنابراین جشنواره فجر به اصالت ها و ریشه‌های هنری توجه دارد، نسبت به زمانه شناخت دارد و با امید از آینده سخن می‌گوید.

رجبی افزود: هنرمندان باید ریشه های هنری خود را بشناسند، با زمانه خود همراه شوند و با امید نوید آینده را بدهند و هنری که با این مشخصه ها خلق شود، هنر فجر است.

دبیر چهارمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر ادامه داد: اگر رویکردی به میراث هنری گذشته داشته باشیم و هنر اصیل را به رسمیت شناخته شود و زمانه امروز را بشناسیم، زبانی نو پیدا می‌کنیم و می‌توانیم راهی را در آینده هنر طراحی کنیم.

رجبی با اشاره به گستردگی چهارمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر گفت: چهارمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر در تمامی رشته های تجسمی و فیلم های مستند تجسمی برگزار می‌شود.

رجبی افزود: امروز نمایشگاه استادان و هنرمندان پیشکسوت در موزه هنرهای معاصر تهران آغاز می‌شود و نمایشگاه آثار رقابتی عکس و سفال چهارشنبه 12 بهمن ماه در فرهنگسرای نیاوران، نمایشگاه آثار رقابتی نقاشی، خوشنویسی، نگارگری و پوستر شنبه 15 بهمن ماه در موسسه فرهنگی، هنری صبا، نمایشگاه آثار رقابتی تصویرسازی، کاریکاتور و مجسمه یکشنبه 16 بهمن در موزه هنر امام علی (ع) و نمایشگاه آثار بخش ویژه بیداری اسلامی 25 بهمن ماه در موزه فلسطین گشایش می‌یابد.

همچنین آثار بخش فیلم های مستند هنرهای تجسمی از 5 تا 10 اسفند ماه به نمایش در می‌آید.

در ادامه مراسم با حضور محمود جوادی پور، حمید شاه آبادی؛ معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمود شالویی؛ مدیر کل هنرهای تجسمی و محمد علی رجبی؛ دبیر جشنواره کیک چهار سالگی جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر بریده شد.

نمایش فیلم کوتاهی درباره سه دوره قبل جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر و کلیپ چهارمین دوره جشنواره و اجرای موسیقی از دیگر برنامه های افتتاحیه چهارمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر بود.

در ادامه نمایشگاه آثار هنرمندان پیشکسوت و استادان با حضور هنرمندان و مسئولان در موزه هنرهای معاصر تهران گشایش یافت.

در بخش نمایشگاه آثار هنرمندان پیشکسوت و استادان چهارمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر بیش از 290 اثر از بیش از 240 هنرمند در رشته‌های نقاشی، خوشنویسی، نگارگری، سفال، مجسمه‌سازی، عکاسی، پوستر، کاریکاتور و تصویرسازی به نمایش گذاشته شده است.

در افتتاحیه چهارمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر هنرمندانی از جمله محمود جوادی پور، مجید مهرگان، عباس جمال پور، صادق تبریزی، همایون سلیمی، نصرالله افجه‌ای، محمد باقر آقامیری، مسعود شجاعی طباطبایی، رضوان صادق زاده، رضا خدادادی، ناصر آراسته، احمد وکیلی، احمد خلیلی فرد، کاظم چلیپا، مرتضی گودرزی دیباج، علی وزیریان، ایرج اسکندری، بهزاد اژدری و .. حضور داشتند.

 

کد خبر 158894

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز