مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۷:۰۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان اروپایی طی پروژه‌ای در تلاش‌اند تا به راهی برای حفاظت از زمین در برابر سنگ‌های عظیم فضایی در حال حرکت در کهکشان راه‌شیری دست یابند

ساخت سپر ضد سیارکی زمین

به گزارش ایسنا، پروژه «سپر نئو (NEOShield)» که توسط دانشمندان برلین طراحی و بودجه آن از سوی اتحادیه اروپا تامین می‌شود، قرار است در سه سال آینده به مرحله نهایی خود برسد.

برخی از نظریه‌های کنونی شامل دفع سنگ‌های عظیم فضایی توسط موشک‌ها یا لوازم انفجاری یا استفاده از گرانش برای تغییر مسیر آنهاست.

روز جمعه گذشته، زمین شاهد عبور سیارک 11 متری 2012 BX34 از فاصله حدود 60 هزار کیلومتری زمین بود و قرار است در چند روز آینده با جسم سنگی بزرگ‌تری به اندازه 400 برابر شهر لندن ملاقات کند.

البته به گفته دانشمندان، عبور این سیارک خطری را برای زمین در بر نخواهد داشت. با این حال با برآورد ناسا در مورد حضور بیش از هزار سیارک با اندازه بیش از یک کیلومتر و نزدیک به 20 هزار سیارک بیش از 100 متری در فضا، دانشمندان موسسه تحقیقات سیاره‌ای در تلاش برای شناسایی اقداماتی در جهت حفاظت از زمین هستند.

با بودجه مالی چهار میلیون یورویی کمیته اروپا و کمک مالی 1.8 میلیون یورویی از موسسات و شرکای علمی، مرکز هوافضای آلمان قصد دارد در سه سال آینده ماموریت‌هایی را با این هدف به آزمایش بگذارد.

پس از این دوره در صورت وجود کمک‌های بیشتر، ماموریت اصلی در سال 2020 آغاز خواهد شد.

در این دوره دانشمندان به دنبال ایده‌ها و شیوه‌هایی برای این ماموریت بوده که بسیاری از آنها تاکنون مطرح شده‌اند. برای مثال برنامه ضربه جنبشی شامل یک موشک عظیم برای منحرف کردن سیارک است.

نمونه دیگر یک تراکتور گرانشی است که در آن یک کاوشگر کوچک به نزدیکی سیارک رفته و از کشش گرانشی آن برای خروج آن از مسیر زمین استفاده می‌کند.

در این میان نظراتی برای مقابله با این اجسام توسط سلاح‌های هسته‌ای نیز وجود دارد که به گفته مقامات، در مراحل آخر قرار دارند.

کد خبر 158821
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز