جمعه ۲۷ بهمن ۱۳۸۵ - ۱۵:۰۱
۰ نفر

رهبران حزب دمکرات آمریکا قبل از راى گیرى در مورد قطعنامه عراق در کنگره، فشار بر جرج بوش رئیس جمهور آمریکا را افزودند.

رئیس کمیسیون نظامى مجلس نمایندگان اعلام داشت که با وضع محدودیت‌هاى قانونى مانع از افزایش نیروها در عراق خواهد شد. از سوى دیگر رئیس جمهور آمریکا از نمایندگان مجلس خواست تا نیروهاى این کشور در عراق را تنها نگذارند. قطعنامه عراق امروز جمعه شانزدهم فوریه در مجلس نمایندگان آمریکا به راى گذاشته می‌شود.

پس از رسوائى سازمانهاى جاسوسى آمریکا درباره‌ی عراق پیش از جنگ و  درج گزارش هاى دروغ در مورد سلاح هاى کشتار جمعى در آن کشور، سناتورها و نمایندگان مجلس آمریکا خیلى با احتیاط عمل می‌کنند. این رفتار که پیامد جنگ عراق است، در واشنگتن به "سندروم عراق" معروف شده است. سناتور هیلارى کلینتون می‌گوید:"من حتى به یک کلمه از حرفهاى این رئیس جمهور باور ندارم".

حال همین رئیس جمهور، دولت ایران را متهم به رساندن کمک به شورشیان عراقى و قاچاق تله‌هاى انفجارى می‌کند و می‌گوید که دولت تهران به قتل سربازان آمریکائى کمک می‌رساند.  وى می‌گوید:"ما می‌دانیم که اسلحه به آنجا فرستاده می‌شود، ما می‌دانیم که نیروهاى ویژه حضور دارند. همچنین ما نمى‌دانیم چه کسى آنها را فرماندهى می‌کند، اما آنچه مهم است، این است که ما عکس‌العمل نشان خواهیم داد".

هفته گذشته ارتش آمریکا در بغداد در یک کنفرانس مطبوعاتى، بدون اجازه حضور دوربین و میکروفون، تصاویر سلاح‌هاى ایرانى و شماره سرى آنها را به نمایش گذاشت و اعلام کرد که مقامات عالى دولت تهران در این موضوع دخیل هستند. آنچه که قبل از آغاز جنگ عراق از سوى افکار عمومى آمریکا مورد سئوال و پرس وجو واقع نشد، اکنون در این مورد به گونه دیگرى است و تنها کسى که از آن در تعجب است، جرج بوش رئیس جمهور آمریکا است. وى می‌گوید:" این تصور که ما چنین اتهاماتى را در مورد ایران ساخته‌ایم، واقعا مضحک است".

یک روز بعد وزیر دفاع و مقامات عالیرتبه نظامى در مقابل مطبوعات به تشریح دخالت دولت ایران در عراق و آنچه که می‌دانند و نمى‌دانند، می‌پردازند. وزیر دفاع آمریکا می‌گوید:"اینکه مقامات عالیرتبه ایرانى اطلاع دارند یا نه، ما نمى‌دانیم، اما وجود این سلاح‌ها دلیلى براى نگرانى هستند".

پنتاگون بر این باور است که تاکنون بیش از یکصد سرباز آمریکائى بر اثر تله‌هاى انفجارى ساخت ایران به قتل رسیده رسیده‌اند. اما افکار عمومى آمریکا بر این باور است که در مناقشه بر سر برنامه اتمى با ایران، دولت آمریکا با عنوان دخالت ایران در عراق و حمایت از گروههاى تروریستى بدنبال بهانه‌اى براى حمله به ایران می‌گردد، همانگونه که قبلا نیز که دولت صدام حسین را با شبکه القاعده در ارتباط دانستند.

وزیر دفاع و سخنگوى دولت، هر دو بارها تاکید کرده‌اند که موضوع حمله به ایران در دستور کار نیست. اما"سندروم"عراق همچنان ادامه دارد و "نانسى پلوزى"رئیس کنگره آمریکا می‌گوید که  پرزیدنت بوش اختیار حمله به ایران را ندارد و باید اجازه مخصوص آن از سوى کنگره صادر شود. بخاطر خطاهائى که در جنگ عراق صورت گرفتند، دولت بوش اکنون در نزد افکار عمومى به چوپان دروغگو تبدیل شده است.

دویچه وله/جمعه 16 فوریه 2007

کد خبر 15877

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز