گروه بین‌الملل - عبدالله آلبوغبیش: عراق و تحولات سیاسی و امنیتی‌اش در روزهای اخیر بار دیگر در کانون توجه رسانه‌ها قرار گرفته‌است. ائتلاف سنی العراقیه پارلمان و دولت را تحریم کرده و معاون رئیس‌جمهور هم به تروریسم متهم شده و به کردستان عراق فرار کرده‌است.

محمد مجید الشیخ سفیر عراق

 در این باره با محمد مجید الشیخ سفیر عراق در تهران گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • ریشه اختلافات ائتلاف سنی العراقیه با دولت مالکی چیست؟

اول اینکه دولت و نخست‌وزیر عراق معتقدند که شراکت ملی باید در تمامی حوزه‌ها و عرصه‌ها باشد. نمی‌پذیریم که گروهی در روز شریکمان باشد و در شب علیه ما فعالیت کند. شریک سیاسی می‌باید برای تمامی عراق و نه برای یک گروه مذهبی یا گروه اجتماعی خاصی فعالیت کند. عراق به ائتلاف ملی نیاز دارد نه قومی و مذهبی. دوم اینکه حاکمیت باید با قانون اساسی باشد، زیرا برآمده از رای مردمی است. گره بسیاری از مشکلات با قانون اساسی حل می‌شود و از این رو، حکم قانون اساسی، باید بر تمامی طبقات و احزاب شریک و غیرشریک در حاکمیت، جاری و ساری باشد.

  • برخی‌ها معتقدند که مالکی با مطرح کردن پرونده هاشمی به‌دنبال ایجاد شکاف در فهرست العراقیه است. مسئله‌ای که عملا اتفاق افتاد و شماری از اعضای العراقیه در پارلمان، ضمن جداشدن از این فهرست، اقدام به ایجاد فراکسیونی تحت عنوان میهن‌گرایان کردند. آیا این برداشت درست است؟

آقای مالکی درباره پرونده هاشمی بارها تاکید کرده که هرچه را دادگاه و دستگاه قضا اعلام کرد، باید پذیرفت. هیچ مسئولی در موضوع قضا دخالت نمی‌کند و موضع دستگاه قضا، حاکم و فصل‌الخطاب است. اگر دادگاه درباره ایشان سند و پرونده‌ای دارد، این خود دادگاه و دستگاه قضاست که حکم صادر می‌کند و نه دولت و یا آقای مالکی. درست است که در این میان، چه‌بسا فهرست العراقیه از این موضوع تحت‌تأثیر قرار گیرد اما محور و اساس، حکم دادگاه است.

  • به‌نظر شما آیا کنفرانس ملی آتی عراق به نتیجه خواهد رسید؟

به‌نظر من نفس همین کنفرانس، مهم است. اگر تمامی گروه‌ها و احزاب عراق بر سر یک میز بنشینند، این کنفرانس نتیجه‌بخش و موفق خواهد بود. با توجه به اینکه تصمیم‌های آن طبعا برآمده از قانون اساسی عراق خواهد بود، بنابراین این تصمیمات برای تمامی گروهای شرکت‌کننده در این کنفرانس الزام‌آور خواهد بود. کنفرانس بسیار مهم و مکانی برای تبادل نظر میان گروه‌ها و احزاب عراق است و طبعا می‌باید تمامی گروه‌های عراقی که در حاکمیت سهیم بوده و نبوده‌اند، در آن شرکت کنند.

  • بحران کنونی عراق چه هنگام پایان می‌یابد خاصه اینکه کم‌کم این بحران بر روند سیاسی کشور سایه انداخته و روند قانونگذاری‌ها در پارلمان متوقف شده و هنوز بودجه سال جدید به تصویب نرسیده است؟

طبعا بحران می‌باید هر چه زودتر حل شود، زیرا ما دیگر وقتی برای ادامه یافتن این بحران نداریم. بودجه بسیار مهم است و بسیاری از گروه‌ها خواستار برگزاری نشست پارلمان برای بررسی و تصویب لایحه بودجه بودند و به‌نظر من، طی روزهای اندک آینده موضوع بودجه هم به تصویب خواهد رسید و برای ابلاغ به دولت ارسال خواهد شد. طی روزهای گذشته حدود 200 نماینده در پارلمان شرکت کرده بودند و انتظار می‌رود که جلسات مجلس روند طبیعی برگزاری خود را طی کند و در روزهای آینده این بودجه به تصویب برسد.

  • در روزهای اخیر شاهد تنش میان ترکیه و عراق بوده‌ایم. این تنش و رویارویی اکنون به کجا رسیده است؟

ما بر این باوریم که هرگونه دخالت از سوی هر کشور منطقه‌ای یا جهانی در هر کشوری غیرقابل‌قبول است. چه این دخالت در عراق باشد، چه در سوریه و هر کشور دیگری. ما معتقدیم که تمامی کشورها مستقل بوده و دارای ملت‌هستند و این ملت‌ها هستند که مواضع خود را بیان می‌کنند و نه دخالت‌های خارجی. این موضع ماست و از ترکیه و از هر کشور دیگری نمی‌پذیریم که در امور داخلی کشورها دخالت کنند. عراق کشوری مستقل و آزاد است و از سوی مردم اداره می‌شود و عراق خود تصمیمات خود را می‌گیرد و امکان ندارد که منازعه‌ای مذهبی در عراق درگیرد. گفتمان قانون و ملت، گفتمان حاکم است و هیچ مشکلی در عراق وجود ندارد. ما از برخی عملیات‌های تروریستی ناراحتیم که از سوی اینجا و آنجا می‌آید. با این حال، ما نیروهای مسلحی داریم که قادر به اداره امور امنیتی هستند. ما معتقدیم که اظهارات باید در چارچوب گفت‌وگو باشد و نه در رسانه‌ها. ترکیه کشور بزرگ، همسایه و دارای مرزهای طولانی با عراق است و از این رو، می‌باید رویکرد گفت‌وگو بین دو طرف برقرار باشد نه اینکه به‌دنبال اظهارنظر رسانه‌ای و تبلیغاتی باشند. ترکیه و عراق باید با یکدیگر گفت‌وگو کنند نه در رسانه‌ها جواب هم را بدهند.

کد خبر 158578
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز