گروه بین‌الملل: سازمان ملل متحد با انتشار گزارش‌های تکان‌دهنده‌ای از سوی گروه‌های وابسته به این سازمان در سرزمین‌های اشغالی خواستار توقف فوری تخریب منازل فلسطینی‌ها از سوی رژیم صهیونیستی شد

سرزمین اشغالی

دفتر سازمان ملل برای هماهنگ‌سازی‌ امور بشردوستانه در گزارشی اعلام کرد که رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۱۱ بیش از ۶۲۲ خانه متعلق به فلسطینی‌ها را تخریب کرده است که براثر آن یک‌هزار و ۱۰۰ نفر آواره شده‌اند.براساس این گزارش نصف آوار‌ه‌شدگان در اثر اقدامات رژیم صهیونیستی را کودکان تشکیل می‌دهند. در این گزارش تأکید شده است: این سیاست اسرائیل و تلاش برای تخریب منازل فلسطینی موجب بروز یک فاجعه انسانی می‌شود و باید هرچه سریع‌تر متوقف شود. ماکسول گیلارد، هماهنگ‌کننده امور بشردوستانه سازمان ملل در سرزمین‌های اشغالی در این بیانیه از افزایش تکان‌دهنده آمار تخریب خانه‌های متعلق به فلسطینی‌ها در سال گذشته میلادی خبر داده است.

وی هشدار داده که ده‌ها هزار نفر از فلسطینی‌ها همچنان در معرض تهدید تخریب خانه‌های خود و آوارگی از سوی مقام‌های رژیم صهیونیستی قرار دارند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، ماکسول گیلارد پنجشنبه شب هنگام اقامت در روستایی در نزدیکی بیت‌المقدس شاهد تخریب همزمان ۷ خانه از سوی نیروهای رژیم صهیونیستی بوده است. در بیانیه سازمان ملل آمده است که این مقام سازمان ملل در نیمه‌های شب از حضور ناگهانی بولدوزرها و نظامیان رژیم صهیونیستی در این روستا مطلع شده و مشاهده کرده است که این نیروها پس از بیرون کردن خانواده‌های فلسطینی منازل آنها را با خاک یکسان کرده‌اند.

خبرگزاری فرانسه همچنین گزارش کرده که روز گذشته یک خانه در نوار غزه با شلیک یک تانک‌ اسرائیلی تخریب شده است. گفته می‌شود در بامداد روز گذشته این خانه در شرق شهر غزه هدف گلوله تانک قرار گرفته اما این حادثه تلفاتی به‌دنبال نداشته است. همچنین ارتش رژیم صهیونیستی روز گذشته در گزارشی به افزایش خشونت‌های شهرک‌نشینان یهودی علیه فلسطینی‌ها در سال 2011 اذعان کرد.
براساس این گزارش که توسط ارتش رژیم صهیونیستی تهیه شده، میزان حملات و خشونت‌های شهرک‌نشینان یهودی علیه فلسطینی‌ها، طی سال 2011 میلادی به20 درصد افزایش یافته است.
گزارش مهم سازمان ملل در حالی منتشر شده که بان‌کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل متحد قرار است هفته آینده جهت تلاش برای احیای مذاکرات صلح میان رژیم صهیونیستی و تشکیلات خودگردان به سرزمین‌های اشغالی سفر کند. پافشاری مقام‌های رژیم صهیونیستی به ادامه شهرک‌سازی‌های غیرقانونی در کرانه‌باختری با وجود محکومیت جهانی باعث شد تا در سال ۲۰۱۰ آخرین دور از مذاکرات صلح باردیگر با شکست مواجه شود.

پایان بدون نتیجه مذاکرات اردن

دبیرکل سازمان ملل متحد در حالی قرار است هفته آینده با سفر به سرزمین‌های اشغالی برای از سرگیری مذاکرات صلح تلاش کند که گزارش‌ها پایان بدون نتیجه مذاکرات نمایندگان تشکیلات خودگردان و رژیم صهیونیستی در اردن را نشان می‌دهد. محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان که برای بررسی نتایج این نشست‌ها به اردن سفر کرده است در دیدار با عبدالله دوم پادشاه اردن، از «پایان بدون نتیجه» دور جدید مذاکرات نمایندگان تشکیلات خودگردان فلسطین و رژیم صهیونیستی در اردن خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری فلسطین الیوم، محمود عباس در این نشست گفت: تشکیلات خودگردان برای مذاکره با رژیم صهیونیستی درباره مسئله امنیت، «به شرط آنکه حتی یک اسرائیلی در سرزمین فلسطین نباشد» آماده است. صائب عریقات، مذاکره‌کننده ارشد تشکیلات خودگردان چندین نشست را طی روزهای گذشته با اسحاق مولخو همتای خود از سوی رژیم صهیونیستی برگزار کرد که نتیجه قابل ملاحظه‌ای غیراز اثبات زیاده‌خواهی رژیم صهیونیستی به‌دنبال نداشت. کمیته بین‌المللی چهارجانبه صلح اما از طریق پیشنهاد مشوق‌هایی به مقام‌های تشکیلات خودگردان سعی دارد تا آنها را به تمدید نشست‌های خود با رژیم صهیونیستی به‌مدت 2 ماه دیگر تشویق کند.

زیاده‌خواهی مجدد رژیم صهیونیستی

درحالی‌که مقام‌های رژیم صهیونیستی ادعای تلاش برای از سرگیری مذاکرات صلح را دارند گزارش‌ها نشان می‌دهد که این رژیم در مذاکرات اردن خواستار الحاق شهرک‌های غیرقانونی برای تعیین مرزهای دو کشور مستقل شده است. به گزارش روزنامه نیویورک تایمز، اسحاق مولخو، مذاکره‌کننده رژیم صهیونیستی در مذاکرات خود با صائب عریقات اعلام کرده است که دیوار حائل احداث شده توسط این رژیم باید به‌عنوان مرز با کشور مستقل فلسطین درنظر گرفته شود؛ مسئله‌ای که فلسطینی‌ها به‌شدت مخالفت خود را با آن اعلام کرده‌اند.

براساس طرح تشکیل دو کشور که حتی باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا بر آن تأکید کرده است مرزهای ۱۹۶۷ باید به‌عنوان مرزهای دو کشور مستقل درنظر گرفته شود. سخنرانی رئیس‌جمهوری آمریکا در این رابطه باعث خشم بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی شد و وی در سخنرانی خود در کنگره آمریکا به‌شدت با این مسئله مخالفت کرد.به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، مقام‌های رژیم صهیونیستی درصدد هستند با الحاق شهرک‌های غیرقانونی حداقل ۱۰ درصد کرانه باختری را از فلسطینی‌ها بگیرند. همچنین با این اقدام بیت‌المقدس به تصاحب رژیم صهیونیستی درخواهد آمد. یک مقام فلسطینی در گفت‌وگو با نیویورک تایمز تأکید کرد که اسرائیلی‌ها با این درخواست به‌صورت کامل قوانین بین‌المللی را زیر پا می‌گذارند.گزارش‌ها نشان می‌دهد که این درخواست یکی از عوامل اصلی شکست مذاکرات اردن بوده و مقام‌های تشکیلات خودگردان آن را نشانه تلاش‌های رژیم صهیونیستی برای گسترش اشغالگری خود خواندند.

سفر مشعل به اردن

خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی حماس امروز همراه با شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، ولیعهد قطر به امان(پایتخت اردن) سفر می‌کند. سخنگوی رسمی دولت حماس با اشاره به پایان هماهنگی‌های لازم برای این سفر اعلام کرد که ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن فردا صبح از رئیس دفتر سیاسی حماس و ولیعهد قطر که نقش میانجیگر میان دو طرف را داشته استقبال خواهد کرد.

کد خبر 158575
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز