شنبه ۸ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۸:۳۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: دیوان عالی کشور سنگال حکم داد رئیس‌جمهور 85 ساله این کشور برای بار سوم نیز می‌تواند کاندیدا شود.

sengal

این حرکت برای مخالفان رئیس‌جمهور فعلی حکم جرقه‌ای را دارد که به انفجار برساندشان.آنها گفته بودند درصورتی که زمامدار سنگال بخواهد باز هم در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت کند، به خیابان‌ها خواهند آمد.

دقایقی بعد از اعلام حکم دادگاه، پلیس به سوی صدها جوانی که در مرکز شهر جمع شده بود گاز اشک‌آور پرتاب کرد و آتش گشود. معترضان در خیابان‌های فرعی پنهان شدند و بعد در گروه‌های 5 و 6 نفره به خیابان اصلی می‌آمدند و به سوی نیروهای امنیتی سنگ پرتاب می‌کردند.

معترضان از بازار چوب میزها را بیرون کشیدند و در سر چهارراه ها گذاشته و آتش زدند.به این ترتیب اعتراض در خیابان‌های پایتخت همه‌گیر و پخش شد.

قانونی کردن حضور رئیس‌جمهور فعلی در انتخابات برای بار سوم، جای بحث دارد. چون قانون اساسی سنگال کمی بعد از به قدرت رسیدن او در سال 2000 بررسی شد تا محدودیت دو دوره ریاست‌جمهوری تعیین شود.او این قانون را به چالش کشیده و می‌گوید نباید درباره او اجرا شود چون پیش از به تصویب رسیدن این قانون به قدرت رسیده بود.

دادگاه در پشت درهای بسته درخصوص فهرست کاندیداهای مجاز و تایید صلاحیت‌شان بعد از چند ساعت بررسی، تصمیم‌گیری کرد.

در فهرستی که نام رئیس‌جمهور فعلی سنگال آمده است ، نام یوسواندور خواننده پاپ این کشور و یکی از معروف‌ترین موزیسین‌های آفریقا در این فهرست دیده نمی‌شود.

کد خبر 158509
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز