همشهری‌آنلاین: کتاب «استعاره و مجاز با رویکرد شناختی» که از سوی انتشارات نقش‌جهان و با برگردان فارسی فرزان سجودی، لیلا صادقی و تینا امر‌اللهی به بازار کتاب عرضه شده است، در نشست ساعت 16 و 30 سه‌شنبه 11 بهمن شهر کتاب نقد و ارزیابی خواهد شد.

کتاب استعاره و مجاز

 به گزارش همشهری‌آنلاین در این نشست علاوه بر مترجمان کتاب آزیتا افراشی، فرزان سجودی، لیلا صادقی و تینا امراللهی، خانم آزیتا افراشی هم به عنوان منتقد و بررسی ‌کننده این اثر به نقد و ارزیابی اثر برای مخاطبان خواهد پرداخت.

نظریه‌ی شناختی استعاره و مجاز جنبه‌ای اساسی از قلمرو زبان‌شناسی شناختی است و کتاب «استعاره و مجاز با رویکرد شناختی» گردآوری آنتونیو بارسلونا  است که مقاله‌هایی است که در دو سمینار در سال‌ 1997 توسط مولف  برگزار شده است و هر یک از مترجمان مقالاتی از این کتاب را برگردان فارسی کرده‌اند.

در این  کتاب به چند موضوع مهم در ارتباط با نظریه‌ی شناختی در باب استعاره و مجاز پرداخته شده است و نمونه‌ی مناسبی از چگونگی به کارگیری آن است. از جمله مباحثی که در این مجموعه طرح شده عبارت‌ است از: نظریه‌ی شناختی در باب استعاره و مجاز، دامنه‌ی استعاره، تعامل میان سلسله مراتب استعاری و مجازی، استعاره و مجاز در ساختار و گفتمان زبان.

مقالات کتاب کلا به دو دسته تقسیم می‌شوند،‌ گروه اول آن دسته از مقالات است که تاکید اصلی‌شان تحلیل نظری ماهیت استعاره یا مجاز و یا تعامل  آنهاست و دسته دوم آنهایی که شامل یک بررسی موردی می‌شوند و یا مجموعه‌ای از مطالعات با هدف مشخص‌شدن تاثیر استعاره یا مجاز مفهومی بر برخی جنبه‌های ساختار زبان و کاربرد آن همانند چندمعنایی و گفتمان است.

مولف کتاب مقدمه‌ای 40 صفحه‌ای بر مقالات ارائه شده در آن دو همایش و کتاب نوشته که به فهم خواننده از منظور و مراد مولف مدد بسیاری می‌رساند.

مرکز فرهنگی شهر کتاب در خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم است و ورود برای عموم علاقه‌مندان آزاد است.

استعاره و مجاز با رویکردی شناختی: گردآوری:آنتونیا بارسلونا/برگردان:فرزان سجودی،لیلا صادقی،تینا امراللهی/ناشر:انتشارات نقش‌جهان،چاپ اول،1390،قطع رقعی،قیمت:13000 تومان،418 صفحه

کد خبر 158419
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز