چهارشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۷:۵۰
۰ نفر

گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: درحالی‌که همه هم و غم مرکز تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش معطوف به اجباری کردن رشته‌های ورزشی در دبستان‌هاست، «شپش» بدون اجازه وارد مدارس شده است.

هر روز خبری جدید در باره اجباری شدن رشته‌های ورزشی در مدارس شنیده می‌شود ولی ورزش مدارس از خمودگی خارج نشده، البته سلامت هم در برنامه‌های مرکز تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش جایی ندارد.تا‌کنون در سخنان رئیس مرکز تربیت‌بدنی و سلامت آموزش و پرورش به ندرت خبری در باره مسائل و مشکلات بهداشتی یا سرانه بهداشتی مدارس و مربی بهداشت شنیده شده است. طی چند ماهی که از آغاز سال تحصیلی 91-90 می‌گذرد اخباری مبنی بر شیوع شپش سر در برخی مدارس کشور منتشر شده است.

دیروز نیز خبر شیوع شپش سر در بین دانش‌آموزان استان البرز در یکی از خبرگزاری‌ها منتشر شد، البته چندی پیش نیز در همین استان خبری در این باره منتشر شده بود. به گفته رئیس گروه سلامت اداره کل آموزش و پرورش استان البرز هیچ موردی از شپش سر در دانش‌آموزان پسر استان البرز مشاهده نشده است و تنها تعداد کمی از دانش‌آموزان دختر به این آلودگی مبتلا هستند. وصی‌الله شاهمرادی، اظهار داشت: 90 درصد از آموزگاران مقطع ابتدایی استان البرز با همکاری دانشگاه علوم پزشکی البرز درخصوص چگونگی معاینه و تشخیص آلودگی پدیکلوز (شپش سر) در دانش‌آموزان آموزش دیده‌اند.

رئیس گروه سلامت اداره کل آموزش و پرورش استان البرز اضافه کرد: خوشبختانه هیچ موردی از آلودگی پدیکلوز در دانش‌آموزان پسر مشاهده نشده است.آذر ماه امسال چند همایش برای آموزگاران ابتدایی با هدف آگاهی از بیماری شپش سر و راه‌های پیشگیری آن برگزار شد اما ظاهرا تاثیر زیادی در جلوگیری از شیوع شپش سر در مدارس این استان نداشته است.البته شیوه‌نامه اجرایی طرح مبارزه با آلودگی پدیکلوز (شپش) در مدارس دوره ابتدایی کشور به ادارات کل آموزش و پرورش ابلاغ شده است.

فراموشی بهداشت در مدارس

امسال شپش نیز در غفلت مسئولان بهداشت در برخی مدارس کشور شیوع یافت که بنا به دلایلی رسانه‌ای نشد، برای مثال آذر ماه امسال خبر شیوع «شپـش» در تعدادی از مدارس استان مرکزی انتشار یافت و مسئولان استان مرکزی نیز آن را تایید کردند و این خبر موجب نگرانی خانواده‌ها شد. کمبود شدید مربی بهداشت در مدارس کشور مهم‌ترین علت شیوع شپش سر در مدارس است.
ابتلا به شپش هر سال وجود دارد و مختص به منطقه یا مدرسه خاصی نیست، شیوع این بیماری در فصول سرد بیشتر است و پوشیده بودن سر به‌مدت طولانی و نرسیدن هوا به سر، محیط را برای رشد شپش مساعدتر می‌کند.از آنجایی که شپش سر یک بیماری واگیردار است، درصورت مشاهده در هر دانش‌‌آموزی همه اعضای خانواده وی نیز باید از شامپوی مخصوص استفاده کنند.

غفلت از بهداشت

ظاهرا سلامت دانش‌آموزان تنها در اجباری شدن رشته‌های ورزشی خلاصه می‌شود. هرچند ورزش هم حال و روز خوشی ندارد و ارسال شیوه‌نامه نه موجب احیای ورزش دانش‌آموزی شده و نه سلامت دانش‌آموزان را به‌دنبال داشته است. مربیان بهداشت که با تبلیغات بسیار جذب شده‌اند هم تاثیری در ارتقای سطح بهداشت مدارس ندارند، زیرا سرانه بهداشتی مدارس مشخص نیست و تابعی از سرانه مدارس است که همچنان در هاله‌ای از ابهام است و مسئولان حاضر نیستند به صراحت سرانه‌ دانش‌آموزی، بهداشتی و تربیت‌بدنی را به‌طور شفاف اعلام کنند.

کد خبر 158300
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز