پنجشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۸۵ - ۱۷:۱۳
۰ نفر

ستاره سمایی: خرید کردن شاید یکی از راحت‌ترین کارهایی باشد که به نظر می‌رسد و خیلی‌ها «خرید» را یک «تفریح سالم» می‌دانند

shopping

اما همین کار به ظاهر ساده، می‌تواند برای شما، در هر سن و جنس و شرایطی که هستید، خطرساز باشد. در مورد اهمیت «آداب صحیح خرید مواد غذایی»، همین‌‌قدر بدانیدکه اگر این آداب را بلد نباشید،‌ تمام زحمات‌تان برای سالم زندگی کردن، به باد می‌رود! پس کوتاهی نکنید و  مطالعه را از همین‌جا شروع کنید.

وقتی خسته و کوفته به سوپرمارکت یا فروشگاه مواد غذایی می‌روید، چون قند خون‌تان پایین آمده، اول سراغ شکلات‌ها و شیرینی‌های رنگارنگ می‌روید؛ بعد چیپس و پفک و در نهایت می‌بینید سبد خریدتان پر از چیزهایی است که اسمی از آن‌ها در لیست خریدتان وجود نداشت.

بنابراین، شرایط روحی و وضع جسمی شما می‌تواند بر نوع موادی که می‌خرید (و البته همان زمان، میل به خوردن‌شان دارید) تاثیر مستقیم بگذارد. سعی کنید هر بار که به فروشگاه می‌روید، مواد خوراکی و غذاهای جدید را پیدا کنید و روی بسته‌بندی آن‌ها را با دقت بخوانید. به این ترتیب، سالم‌ترین خوراکی را انتخاب می‌کنید و غذاهای آماده خوش‌رنگ و لعاب بی‌خاصیت، نمی‌توانند شما را اغوا کنند.

1 - وقتی خسته و گرسنه هستید و عجله دارید، خرید نکنید. سعی کنید برنامه خریدتان را به صورت هفتگی تنظیم کنید تا در هر هفته، یک روز خاص را به این امر اختصاص دهید. با اجرای راهکارهای مشخص، احتمال خرید مواد غذایی بی‌خاصیت به حداقل می‌رسد.

2 - در فروشگاه، قبل از هر چیز به قسمت میوه‌ها و سبزیجات بروید؛ هر فرد باید حداقل پنج وعده میوه و سبزی در روز میل کند و وقتی اطراف شما پر از میوه و سبزی در رنگ‌ها و انواع مختلف باشد، میل‌تان برای خرید آن‌ها زیاد می‌شود. به خاطر داشته باشید که انتخاب از چند نوع مختلف میوه و سبزی، بسیار مهم است و بدن به همه مدل میوه‌جات نیاز دارد؛ پس سعی کنید در هر نوبت خرید، یک میوه جدید را در سبدتان جای دهید.

3 - دور خریدن شیرینی، کلوچه و کیک خط قرمز بکشید! بیشتر مردم، شکر و آرد سفید زیادی در نان و دیگر غذاهای روزانه خود دریافت می‌کنند؛ پس در خوردن کیک و کلوچه زیاده‌روی نکنید.

سعی کنید «نان کامل» (نان سبوس‌دار) را در رژیم غذایی‌تان بگنجانید، چون انرژی حاصل از خوردن این نوع نان، کم‌کم در بدن آزاد می‌شود. نان جو از این دسته نان‌هاست.
هم‌چنین، گندم یکی از غلاتی است که زیاد مصرف می‌شود. سعی کنید مزه سایر غلات را نیز در غذاهای روزمره‌تان امتحان کنید تا از خاصیت‌شان هم بهره ببرید.

4 - زمان و پول کمتری را برای خرید غذاهای غیرمغذی هدر دهید. برای سلامت بدن بهتر است مصرف گوشت قرمز را کمتر و گوشت سفید را بیشتر کنید. اگر می‌دانستید که انواع برگرها، سس‌ها و...، از چه مواد بی‌خاصیت و در عین حال مضری تهیه می‌شوند، هرگز جایی برای این غذاها نمی‌گذاشتید.

5 - ماهی تازه بخرید؛ مخصوصا از نوع سفیدش. اگر سریال باغ مظفر را هم دیده باشید، تمام خواص خوردن دو سه بار ماهی در هفته را ازبر هستید و دیگر لازم نیست ما بگوییم که امگا3ای که با خوردن ماهی نصیب‌تان می‌شود، هیچ جا پیدا نمی‌شود!
مصرف امگا3 که چربی اشباع شده کمی دارد، برای کاهش کلسترول در بدن، از نان شب واجب‌تر است. اگر حوصله ماهی پاک کردن و تهیه آن را ندارید، کنسرو انواع ماهی در بازار موجود است؛ بخرید و نوش جان کنید.

6 - اگر سری به گنجه‌های  منزل بزنید. می‌بینید که به پناهگاه «آت و آشغال»هایی (همان چیپس و کیک و انواع پیتزا)  تبدیل شده که هر روز هم خودمان برای سرگرمی می‌خوریم هم به بچه‌هایمان می‌دهیم!
رحم کنید و این بی‌خاصیت‌ها را دور بریزید و به جایش، انواع توت‌ها (از خیس گرفته تا خشک!) فیله ماهی، نخودفرنگی، ذرت و کلم بروکلی دور و برتان پر کنید.

7 - ماکارونی غنی شده، برنج قهوه‌ای و جو را هم یک بار امتحان کنید. حبوبات، مخصوصا از نوع کامل (نه پرک شده)، منابع سرشاری از کربوهیدرات خوب، فیبر، ویتامین‌ ب، ویتامین ای، کلسیم، منیزیم، پتاسیم، آهن، مس و سلنیوم است و یک رژیم غذایی سالم، باید سرشار از حبوباتی باشد که کلسترول کمتری دارند و اگر رژیم لاغری دارید، گزینه خوبی هستند. در ضمن، قند خون را هم تنظیم می‌کنند.

8 - خیلی از مردم عادت به مصرف محصولات لبنی ندارند و به ندرت سراغ شیر و ماست و... می‌روند. بعضی‌ها هم به لبنیات حساسیت دارند. اگر شما هم با هضم این مواد مشکل دارید، بدانید که محصولات لبنی تهیه شده از شیر بز و گوسفند، راحت‌تر هضم می‌شوند. در ضمن می‌توانید از شیر و ماست رقیق و کم‌چربی استفاده کنید و برای جبران کمبود این مواد، از سویا، جو دوسر و شیربرنج استفاده کنید.

9 - نوشابه‌های شیرین غلیظ و گازدار ننوشید؛ در عوض از آب‌میوه  استفاده کنید و حتی برای کاهش درصد قندی که به بدن‌تان می‌رسد، آن‌ها را با کمی آب مخلوط کنید تا رقیق‌تر شوند. نوشیدن نوشابه‌های گازدار را  نیز به کل فراموش کنید!

10 - از خوردن غذاهای آماده‌ای که نمک، شکر و مواد نگهدارنده دارند، خودداری کنید. این نوع غذاها مواد مغذی بسیار کم و کالری و مواد شیمیایی زیادی دارند. سعی کنید در میان وعده‌هایتان، به جای شکلات و سیب‌زمینی برشته و...، از آجیل پوست کنده خام و البته بدون نمک و شکر استفاده کنید.

11 - آخرین نکته این‌که خوراکی‌هایی که با تبلیغات یکی بخر، دو تا ببر، بخر و جایزه بگیر، اول بخور بعد بخر و... به فروش می‌رسند، مطمئنا از مواد بی‌خاصیت تهیه شده‌اند و با این‌که ارزش غذایی ندارند، همچنان به دلیل سودآور بودن‌شان تولید و فروخته می‌شوند؛ دست‌کم شمایی که این مطلب را مطالعه کرده‌اید و این نکات را می‌دانید، از خریداران این مواد نباشید!

کد خبر 15829
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز