چهارشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۰ - ۰۵:۳۴
۰ نفر

گروه ادب و هنر: سال‌هاست که مسئولان هنری شعار حمایت از جوانان شهرستانی را سر می‌دهند و در این میان اگر پشتکار جوانان شهرستانی نباشد، آنان هرگز به دنیای حرفه‌ای هنر راه پیدا نمی‌کنند.

نمایش کمدی الهی

 حتما از یاد نبرده‌ایم که عدم‌حمایت از گروهی جنوبی باعث شد که گروه تئاتر تی‌توک به سرپرستی ابراهیم پشت کوهی به جشنواره آوینیون نرسد. با این حال این کارگردان جوان که بارها در جشنواره تئاتر فجر برنده شده است امسال نیز در جشنواره تئاتر شرکت می‌کند.

ابراهیم پشت کوهی که 11سال پیش با « دو پای آویزان» توانست، بهترین جایزه جشنواره فجر را از آن خود کند، امسال با اجرای نمایش «کمدی الهی، جلد دوزخ» به بخش مهمان سی‌امین جشنواره تئاتر فجر می‌آید.

«تی توک» نام گروهی است که ابراهیم پشت کوهی تشکیل داده‌است؛ گروهی که همیشه ایده‌های جدیدی در عرصه تئاتر داشته است. پشت کوهی پس از گرفتن جایزه جشنواره تئاتر فجر برای نمایش دوپای آویزان، مجوز ورودش به تئاتر حرفه‌ای تهران صادر شد و تجربه‌های بعدی یکی یکی از راه رسیدند و در این میان «تاریخ سرکوب»، «حقیقت‌العشق» و « تنها سگ اولی می‌داند، مکبث» برای او بازهم موفقیت و جایزه‌هایی در‌پی داشتند.

اجرای موفق نمایش «تنها سگ اولی می‌داند، مکبث» (مکبث زار) که در سال 88 جایزه بهترین نمایش بخش تجربه‌های نوی بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر را نیز دریافت کرد، توانست به جایزه اجرای عمومی در تئاتر شهر دست یابد، جایزه‌ای که کمتر نصیب یک گروه تئاتر خارج از پایتخت می‌شود.

اجرای این نمایش شهریور و مهرماه 89 با استقبال خوبی از طرف تماشاگران در کارگاه نمایش مواجه شد و راه هنوز به نیمه نرسیده بود که این کارگردان و گروهش با تجربه جدیدی به‌عنوان« فروش یک روح سرکش و فن‌تف» راهی جشنواره بیست و نهم تئاتر فجر شد، هرچند این تجربه برای گروه بندرعباس تجربه موفقی نبود اما سال 90، سال خوش یمنی بود تا گروه کوچک جنوب ایران به‌رؤیای بزرگ بین‌المللی شدن، دست پیدا کند. اجرای «مکبث زار» او به فستیوال معروف آوینیون راه پیدا کرد ولی شانس حضور او به خاطر بی‌توجهی مسئولان سفارت فرانسه در ایران و سهل انگاری مدیران نمایشی و فرهنگی کشور، از آن ربوده شد و گروه با همه تلاش‌هایی که کرد نتوانست به خاطر ویزا نگرفتن، به جشنواره معتبرفرانسه راهی شود.

هنوز غم نرفتن به آوینیون فراموش نشده بود که گروه با همین نمایش برای مهره ماه 90 به جشنواره هایفست ارمنستان دعوت شد، اجرای آنان مورد استقبال تماشاگران ارمنی و مهمانان خارجی جشنواره قرار گرفت و تی توک این بار با نیروی تازه‌ای برای فجر سی‌ام دورخیز کرد.

تجربه‌ای تازه که دو نیم می‌شود، نیمی در جنوب و نیمی در شمال، دو گروه سه تایی از بازیگران بندرعباس و تهران که این بار در ادامه تجربه‌های قبلی گروه در زمینه فرم‌گرایی به خلق دوزخ «کمدی الهی» دانته می‌پردازند.

«کمدی الهی، جلد دوزخ» نمایش جدید ابراهیم پشت کوهی است که قراراست در بخش مهمان سی‌امین جشنواره تئاتر فجر امسال به صحنه برود. این نمایش که براساس کمدی الهی دانته در شکل جدید و به‌صورت دوسویه برای تماشاگران در صحنه اجرا می‌شود براساس شیوه‌های مدرن نمایش و با ترکیبی از آیین‌های جنوب ایران نگاهی طنزگونه به اسطوره‌ها دارد. یاسر خاسب، سعید چنگیزیان و مصطفی شب خوان بازیگران بخش شمالی این اجرا هستند که در کنار بازیگران بخش جنوب، (اعضای گروه تئاتر تی توک) محمد سایه‌بانی، مجید کشاورز و رضا کولغانی ایفای نقش می‌کنند.

کد خبر 158197

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز