مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۴ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۸:۱۳
۰ نفر

گروه شهری: مرکز اقتصاد جهانی تهران در جنوب شهر با مساحت تقریبی 1050 هکتار ایجاد می‌شود.

مدیرکل شهرسازی و طرح‌های شهری معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران با اعلام این خبر گفت: محدوده مرکز اقتصاد جهانی از بوستان ولایت وپادگان قدیمی قلعه مرغی آغاز می‌شود و به سمت شرق توسعه یافته و تا خیابان فدائیان اسلام امتداد می‌یابد و پس از آن نیز به سمت جنوب و محدوده صنعتی شمالی منطقه20 ادامه خواهد یافت.مجید پاکساز اظهار داشت: این محدوده دارای 2 مشخصه برجسته است. یکی بوستان ولایت و محدوده پادگان قدیمی قلعه مرغی با وسعت تقریبی 300‌هکتار و دیگری پهنه راه آهن به‌عنوان مظهر ورود به عصر مدرنیته در ایران با وسعت تقریبی 300‌هکتار. وی محدوده‌های دیگر مرکز اقتصاد جهانی تهران را شامل 135 هکتار فضاهای خدماتی و حدود 170 هکتار کاربری‌های صنعتی و انبارداری و پایانه‌ای اعلام کرد و افزود: یکی از ویژگی‌های عمده این محدوده، به‌عنوان مزیت، ساختار مالکیتی آن است که حدود 80‌درصد مالکیت دولتی و عمومی و حدود 20‌درصد مالکیت خصوصی است.

وی این محدوده را به‌عنوان پنجره تهران به سمت اقتصاد جهانی دانست و تصریح کرد: یکی از راهبردهای طرح تفصیلی جدید تهران، این است که حیات مادی جنوب تهران نسبت به گذشته بیشتر خواهد شد و رویکرد به جنوب شهر نسبت به شمال، فعال‌تر و پویاتر خواهد بود.وی از تحریک توسعه به‌عنوان یک سیاست بنیادین در شکل‌گیری طرح‌های جامع و تفصیلی جدید نام‌برد و افزود: محله محوری که بارها مورد توجه شهردار محترم و بسیاری از مدیران ارشد شهرداری بوده، در طرح تفصیلی جدید مورد توجه قرار گرفته است و نمونه عینی این رویکرد، ایجاد مرکز اقتصاد جهانی در جنوب تهران و در محلات قدیمی پایتخت است.
وی محدوده مرکز اقتصاد جهانی تهران را شامل چند بخش دانست و گفت: بخشی از این مجموعه از زمان گذشته براساس الگوهای مناسب شهرسازی شکل گرفته است که حفظ خواهد شد و رویکرد تشویقی برای بهینه‌سازی‌ آن دنبال می‌شود. بخش دیگری از این مجموعه نیز شامل صنایع کوچک، کارگاه‌ها و گاراژ‌های قدیمی است که مورد بازنگری قرار خواهند گرفت و با اعمال سیاست‌های تشویقی به مجموعه اقتصادجهانی خواهند پیوست و در نهایت بخش مسکونی ریزدانه هستند که برای این بخش نیز برنامه‌ای مشخص تدوین شده است.

پاکساز یکی از اهداف ایجاد مرکز اقتصادی تهران را شامل انتقال کانون توسعه به جنوب تهران و تبدیل پهنه جنوب شوش به یکی از مراکز کلانشهری جهانی با اقتصاد دانش پایه به‌منظور کاستن از فشار ناشی از لغزش مرکز شهر به بخش‌های متراکم در شمال پهنه مرکزی دانست و گفت: از دیگر اهداف این طرح ارتقای عملکرد یک پهنه جنوبی محروم از طریق رفع تضاد موجود میان موقعیت مرکزی و عملکرد حاشیه‌ای پهنه‌های جنوب بازار، بستر‌سازی‌ برای استقرار خدمات برتر در سطح ملی، فراملی و جهانی، توسعه پایدار محیطی در چارچوب ساختار فضایی کارآمد و مقابله با فرایند قطبی شدن تهران، ایجاد فضای مناسب به‌عنوان کانون جذب سرمایه خارجی در شهر تهران و کشور و در نهایت ایجاد فرصت شغلی بی‌شمار و مبتنی بر توسعه نرم افزاری در محدوده شهر است. به گفته مدیرکل شهرسازی و طرح‌های شهری معاونت شهرسازی و معماری، در این محدوده یک فضای فعالیتی سایبر و مبتنی بر فناوری‌های نوین ارتباطی متکی بر IT&C شکل خواهد گرفت. پاکساز از توسعه فعالیت‌هایی مانند صنایع پاک، فناوری‌های نوین و صنایع‌دستی و گردشگری در این منطقه به‌عنوان یک اولویت یاد کرد.

کد خبر 158165
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز