همشهری‌آنلاین: چندکارگزار بخش خصوصی بورس کالا به دلیل افزایش لگام گسسته معاملات آتی سکه با زیان 8 میلیارد تومانی روبرو شده و خواهان ابطال معاملات روزهای گذشته شدند.

گزارش فارس حاکی از آن است که بانک مرکزی درحالی اقدام به قطع پیش فروش سکه از شنبه و سپس اعلام قیمت های جدید (6 ماهه 599 هزار تومان و 4 ماهه 627 هزار تومان) و از سرگیری پیش فروش از روزجاری کرده که برخی کارشناسان از آشفته‌تر شدن بازار و سردرگمی سرمایه گذاران خبر داده بودند. این آشفتگی در همان روز شنبه در معاملات آتی سکه بورس کالا رخ داد و موجب قیمت گذاری شگفت انگیز حتی دو میلیون تومانی برای تحویل در اردیبشهت و تیر 91 شد.

براساس این گزارش، بررسی‌ها از معاملات آتی سکه نشان می‌دهد در پی تصمیم بانک مرکزی مبنی بر عدم پیش فروش سکه و تداوم سیر صعودی قیمت ارز و اونس، هیچ سرمایه گذاری نه تنها حاضر به فروش قراردادآتی سکه نشده بلکه صف‌های خرید بی‌سابقه و سنگینی ایجاد شد.

این جریان موجب شد تا طبق دستورالعمل معاملات آتی سکه در بورس کالا، قیمت‌گذاری سکه در بازارهای اول تا سوم آن هم با رشد 3 درصدی در هریک از این بازارها (در بازار اول دامنه نوسان روزانه 3 درصد، در بازار دوم 6 و در بازار سوم 9 درصد بعلاوه 3 درصد روزانه) انجام شود اما در این سه بازار هم کسی حاضر به فروش سکه نبود. در نهایت، معاملات به بازار چهارم که بازاری بدون نوسان است کشیده شد.

در این بازار هم تقاضای خرید تقریبا سنگینی وارد سامانه شد اما باز هم خبری از هیچ فروشنده‌ای نبود. به همین دلیل بورس کالا اقدام به فروش دو میلیون تومانی سکه کرد اما مشخص نیست چه تعداد از قراردادها با این قیمت خریداری شده است. به طوری که برخی کارگزاران قیمت سکه برای تیر 91 را کمتر از یک میلیون تومان و برای اردیبهشت یک میلیون و 500 هزار تومان اعلام کردند. این در حالی است که گروه دیگری منتظر ابطال معاملات روز شنبه هستند اما تا این لحظه هنوز تصمیم نهایی گرفته نشده و فقط معاملات روز شنبه منظور نشده است.

درپی چنین رویدادی تعداد متضررین و سرمایه گذارانی که در روزهای گذشته موقعیت فروش گرفته بودند، افزایش یافت به طوری که شنبه حجم کال مارجین (درخواست ترمیم وجه تضمین مشتریان) با رشد قابل توجهی به حدود دو هزار قرار داد رسید اما بسیاری از این گروه نتوانستند برای واریز وجه جدید ضمانت اقدام کنند. این روند به ضررهای هنگفت برخی شرکت‌های کارگزاری منتهی شد چرا که در قبال عدم پرداخت سرمایه گذاران و ترمیم وجه ضمانت از سوی مشتریان، این کارگزاران بورس کالا و فعال در معاملات آتی سکه هستند که باید چنین خلاء هایی را پر کنند.

دراین رابطه یک کارگزار گفت: وضعیت آشفته بازار معاملات آتی سکه به آنجا کشیده شده که برخی از مشتریان به رغم فروش دارایی‌هایی مانند خودرو و حتی زمین، نتوانسته‌اند ضررهای وارده را جبران کنند و دربرابر فشارهای ما کارگزاران مبنی بر واریز وجه و جبران بخشی از کال مارجین‌ها اعلام می‌کنند دیگر پولی نداریم و هر چه را می‌توانستیم فروختیم.

وی ادامه داد: این شرایط موجب شده تا چند شرکت کارگزاری بخش خصوصی بورس کالا با ضرر حدود 8 میلیارد تومانی روبرو شوند. چون تعدادی از مشتریان عمده که موقعیت فروش داشتند با زیان‌های شدیدی روبرو شده و نتوانستند به تعهدات مالی خود عمل کنند.

براساس این گزارش، در صورت تداوم روند و افزایش قیمت نقدی سکه در روزهای آینده، احتمال تشدید نابسامانی زیان‌های سنگین‌تر سرمایه گذاران و کارگزاران و حتی فشارهای شدید روحی و روانی بر آنان وجود خواهد داشت مگر اینکه ترمز رشد سکه و ارز کشیده شود و یا اینکه مسئولان فراری از رسانه‌ها اقدامی عاجلی را انجام دهند.

کد خبر 158087
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز