گروه سیاسی: اتحادیه اروپا درنشست شورای وزیران خارجه این اتحادیه گزارشی داخلی را منتشرکرده است که درآن تصریح شده تحریم‌های مندرج در قطعنامه 1737 شورای امنیت بر برنامه هسته‌ای ایران، تاثیرچندانی ندارد.

در این گزارش که باعنوان گزارش تشریحی ایران اواخر هفته‌گذشته تهیه شده و ایرنا مهمترین مفاد آن‌را منتشرکرد همچنین تأکید شده است که مسائل مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران از طریق تحریم‌های اقتصادی حل و فصل نخواهد شد.

این گزارش برای اثبات این سخن خود خاطرنشان کرده است که ایران درگذشته و به‌عنوان نمونه درزمان جنگ ایران وعراق مقاومت زیادی دربرابرفشارخارجی ازخودنشان داده است.

گزارش مذکور که تلاش نموده شرایط کنونی ایران را برای وزیران خارجه اروپایی تبیین کند اذعان کرده است که ایران ارزش بسیاری برای یکپارچگی عراق قائل است وحضورتمام‌عیار نظامیان آمریکایی درعراق برای ایران خوشایند نیست.

این گزارش همچنین اقدامات جمهوری اسلامی‌ایران در کمک به ترمیم زیرساخت‌های کشاورزی، آموزشی و انرژی افغانستان و برخورد با قاچاق مواد مخدر ازاین کشور را مهم ارزیابی کرده است.

دربخش دیگری ازگزارش مذکورضمن اذعان به افزایش سطح قدرت تاریخی ایران درمنطقه تأکید شده است که گفت وگوی جامع چارچوبی است که درروابط با ایران می‌توان ازآن استفاده کرد.

مقایسه ایران و کره شمالی

پس ازموافقت کره‌ شمالی با متوقف ساختن فعالیت‌های تأسیسات هسته‌ای عمده خود درازای دریافت کمک‌های سوختی ظرف دو ماه آینده، مقامات کشورهای غربی مخالف برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران تلاش کرده‌اند برنامه هسته‌ای ایران رابا برنامه هسته‌ای نظامی‌کره شمالی مقایسه کنند.

درهمین راستا، دبیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی‌تأکید کرد که این اقدام می‌تواند درحل و فصل مسئله‌ هسته‌ای ایران به عنوان یک الگو مدنظر قرارگیرد. به گزارش ایسنا همچنین کاندولیزا رایس، وزیرخارجه آمریکا و تونی اسنو، سخنگوی کاخ سفید موضعگیری‌هایی مانند البرادعی داشتند.

کاندولیزا رایس گفت که این توافقنامه باید پیامی‌برای ایران باشد مبنی بر این که جامعه بین‌المللی قادر است منابع خود را گرد هم آورد، مخصوصا وقتی کشورهای همسایه با یکدیگر همکاری می‌کنند.

تونی اسنو نیزاین توافقنامه رایک الگو خواندوادعا کرد: امیدواریم ایرانیها نیز همانند کره شمالی به میز مذاکره باز گردند، زیرا ما فرصت‌های خوبی رابه آنها ارائه کرده‌ایم.

این درحالیست که به گزارش مهردیپلمات‌های حاضر درآژانس تأکید کرده‌اند که شرایط ایران و کره شمالی کاملا متفاوت است و مقایسه شرایط دوکشور نشان می‌دهد که مقایسه آنها صحیح نیست.

فرانسه، مخالف راه‌حل نظامی

وزیرخارجه فرانسه درحالی با راه حل نظامی‌برای حل مسئله هسته‌ای ایران مخالفت کرد که روزنامه‌ انگلیسی گاردین به نقل از منابعی مطلع در واشنگتن ادعا کرد به رغم تکذیب‌های مکرر دولت بوش، تدارکات آمریکا برای حمله‌ هوایی علیه ایران جدی است. 

فیلیپ دوست بلازی دیروز درجمع خبرنگاران گفت: من مطمئن هستم که راه حل دیپلماتیک برای این بحران وجود دارد.

دوست بلازی گفت: مقامات عالی رتبه آمریکایی چندین بارطی روزهای گذشته گزینه نظامی‌را ردکرده‌اند و هیچ دلیلی ندارد که ما سخنان آنان را مورد شک و تردید قراردهیم.

رایزنی چین وهند

درهمین حال پایگاه اینترنتی ای.ان.آی در مطلبی گزارش داد وزرای خارجه چین و هند درباره ایران رایزنی کردند.

نیروپاما رائو، فرستاده هند به پکن درباره دیدار لی ژائو ژنگ وزیرخارجه چین و پراناب موکرجی وزیر خارجه هند که روز سه‌شنبه در هند انجام گرفت، گفت: این دو درباره موضوع ایران نیز به گفت‌وگو پرداختند.

کد خبر 15799

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز