گروه سیاسی: در روزهایی که علی‌اکبر صالحی وزیر امور خارجه کشورمان به ترکیه رفت تا درباره زمان و مکان مذاکرات با اردوغان نخست‌وزیر و اوغلو وزیر خارجه گفت‌وگو کند، علی باقری معاون سیاست خارجی دبیر شورای‌عالی امنیت ملی نیز در سفری به روسیه با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه دیدار کرده و برای ادامه رایزنی‌ها به چین رفته است.

صالحی

سفر صالحی به ترکیه در حالی صورت گرفته است که مقامات این کشور در ماه اخیر، دیپلماسی فعالی را در رابطه با پرونده هسته‌ای کشورمان در پیش گرفته‌اند، اوغلو در ماه اخیر یک سفر به ایران انجام داده، سپس رئیس مجلس شورای اسلامی به ترکیه رفته و بعد از آن هم وزیر خارجه ترکیه دیدارهایی با مقامات آمریکا و غرب داشته است.

علی‌اکبر صالحی روز پنجشنبه در کنفرانس خبری مشترکی با همتای ترک خود گفت که سعید جلیلی مذاکره‌کننده هسته‌ای ارشد ایران زمان و تاریخ پیشنهادی برای گفت‌وگوها را به داوود اوغلو پیشنهاد خواهد داد تا او آن را به کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا منتقل کند.داوود اوغلو نیز در این نشست گفت: به عقیده من مذاکرات باید در استانبول برگزار شود، فقط لازم است درباره تاریخ آن به توافق برسیم. زمان آن رسیده که مذاکرات را آغاز کنیم.

بدون پیش شرط

در مذاکرات قبلی که بهمن ماه سال گذشته در استانبول برگزار شد، تقریبا پیشرفتی حاصل نشد.صالحی در حاشیه این سفر در گفت‌وگویی نیز با اشاره به نامه اخیر اوباما به ایران گفته است که باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا نامه‌ای برای مقامات ایرانی فرستاده است اما آمریکا باید مشخص کند که نیتش خیر است و باید تاکید کند که برای گفت‌وگوهای بدون پیش شرط آماده است. آنها به‌طور علنی فقط زور بازویشان را به نمایش می‌گذارند اما پشت پرده از ما خواهش می‌کنند که (پشت میز مذاکرات) بنشینیم و صحبت کنیم. آمریکا باید یک استراتژی ایمن و صادقانه را دنبال کند تا ما بتوانیم این برداشت را حاصل کنیم که آمریکا این بار جدی و آماده است.

از سوی دیگر علی باقری معاون سعید جلیلی نیز در مسکو و در دیدار سرگئی لاوروف، وزیر خارجه فدراسیون روسیه با اشاره به روند تصاعدی رایزنی‌ها و مشورت‌های ایران و روسیه در عرصه‌های مختلف تاکید کرد: همکاری‌های ایران و روسیه تضمین‌کننده ثبات در منطقه خواهد بود. معاون سیاست خارجی دبیر شورای‌عالی امنیت ملی ایران که پیش از این هم آبان ماه سال‌جاری سفری به مسکو داشت همچنین به نقش ایجابی روسیه در شکل‌گیری دور جدید گفت‌وگوها با کشورهای عضو 1+5 اشاره کرد و گفت: ایران راهبرد دو مسیر گفت‌وگو ـ فشار را راهبردی ناکارآمد می‌داند و راهبرد گفت‌وگو ـ همکاری را مسیری نتیجه‌بخش با پیامد برد ـ برد برای دو طرف تلقی می‌کند.

او همچنین با اشاره به ترور دانشمندان هسته‌ای کشورمان اظهار کرد: افکار عمومی جهان کسانی را که بارها اعلام کرده‌اند برای متوقف کردن فعالیت‌های هسته‌ای ایران همه گزینه‌ها را روی میز قرار داده‌اند، متهم اصلی این حوادث تروریستی می‌دانند.در این دیدار لاوروف با تقدیر از رویکرد ایران برای استمرار همکاری‌ها با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از رویکرد برخی در گسترش روند تقابلی با ایران انتقاد کرد و با اشاره به برگزاری دور جدید گفت‌وگوهای ایران و 1+5 بر آمادگی مسکو برای کمک به موفقیت این گفت‌وگوها تاکید کرد.

مذاکرات در پکن

معاون سعید جلیلی پس از مسکو عازم پکن شد تا با مقامات چین درخصوص تحولات دوجانبه و آخرین تحولات موضوع هسته‌ای به بحث و تبادل نظر بپردازد. در کنار این تحولات، ایران بار دیگر پذیرفته است که بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از تاسیسات هسته‌ای کشورمان بازدید کنند. آنچنان که گفته شده این بازرسان روز 9 بهمن در ایران حضور خواهند یافت. پیش از این رامین مهمانپرست سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان با بیان اینکه اجازه بازدید از تاسیسات هسته‌ای کشورمان نشان می‌دهد که فعالیت‌های ما شفاف و با اهداف صلح‌آمیز است گفته بود راه‌اندازی سایت فوردو با اطلاع کامل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صورت گرفته است. هر حرکتی که در فوردو آغاز کرد‌ه‌ایم و ادامه خواهیم داد با اطلاع آنها خواهد بود. در فوردو هیچ موضوع مخفی وجود ندارد. اگر قرار باشد غنی‌سازی صورت گیرد به آژانس اطلاع داده می‌شود. اگر نکته‌ای برای پیشرفت جدید در فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز کشورمان وجود داشته باشد نیز به آژانس اطلاع خواهیم داد و خود را متعهد به همکاری با آژانس می‌دانیم و اینگونه فعالیت‌ها را نیز حق خود می‌دانیم. اگر کسی بدون منطق و دلیل با حقوق هسته‌ای ملت ما مخالفت کند حرف‌هایی زده است که از نظر ملت ما ارزش و اعتباری ندارد.

مدیرکل آژانس انرژی اتمی: نام احمدی‌روشن را ما منتشر نکردیم

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگو با روزنامه آلمانی فایننشیال تایمز دویچلند، گزارش‌های برخی رسانه‌ها مبنی بر اینکه آژانس ممکن است مسئول ترور دانشمند هسته‌ای ایرانی در هفته گذشته باشد را رد کرد.یوکیا آمانو با اشاره به ترور مصطفی احمدی‌روشن گفت: این کاملا اشتباه است. ما نام او را منتشر نکردیم. من او را نمی‌شناختم.پیش از این گفته شده بود بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیش از به شهادت رسیدن شهید احمدی روشن با وی ملاقاتی داشته‌اند.آمانو افزود: من به خشونت اعتقادی ندارم و به گفت‌وگو و مذاکره اعتقاد دارم. من فقط از ایران انتظار همکاری دارم.

کد خبر 157824
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز