جمعه ۳۰ دی ۱۳۹۰ - ۲۰:۱۷

رهبر انقلاب اسلامی در پیام نوروزی خود به مناسبت حلول سال 1390 این سال را به نام جهاد اقتصادی نامگذاری کردند و همه دستگاه‌های مسئول و مردم را به حرکت همه جانبه در این زمینه فراخواندند.

در این خصوص عملکرد قوه مقننه به‌عنوان یکی از ارکان کشور دارای اهمیت است برای همین به سراغ عزت‌الله یوسفیان ملا عضو کمیسیون برنامه و بودجه رفتیم تا ارزیابی وی از عملکرد مجلس هشتم را در سال جهاد اقتصادی جویا شویم.

  • ارزیابی‌تان از عملکرد مجلس هشتم در سال جهاد اقتصادی چیست؟

مجلس هشتم موادی را در این دوره تصویب کرده است که در جای خود می‌توان گفت که جهاد اقتصادی به مفهوم واقعی است.بند 28 قانون بودجه سال90 تحول بزرگی را در بخش صنعت و از سوی دیگر تحرکی را برای وصول معوقات بانکی به‌وجود آورده است زیرا معوقات بانکی نزدیک به یک‌چهارم نقدینگی کشور را دربرمی‌گیرد. در بخش هدفمند‌سازی‌ یارانه‌ها نیز کمیسیون ویژه‌ای تشکیل شد و اساسا تعداد کمیسیون‌های ویژه‌ای که در مجلس هشتم تشکیل شده نسبت به سایر مجالس بی‌نظیر است. قانون قاچاق کالا و ارز قانونی غیرقابل اجرا و مربوط به ده‌ها سال قبل بود و نیازهای روز را برآورده نمی‌کرد اما ما در این رابطه نیز با مصوبات خود این قانون را به روز کردیم.

  • پس‌ در بخش مصوبات اقتصادی مجلس هشتم موفق عمل کرده است؟

بله، در این بخش کار مجلس مضاعف شده است به‌عنوان یک نمونه دیگر قانون تجارت را می‌توان نام برد که 70 سال از تصویب آن می‌گذشت، در مجلس هشتم مواد این قانون مورد بازنگری و تصویب قرار گرفت ولی با این همه به این نکته هم باید اشاره کرد که ممکن است نواقصی هم وجود داشته باشد ولی در کل عملکرد مجلس را مثبت می‌دانم.

  • به عملکرد مجلس هشتم در این خصوص چه نمره‌ای می‌دهید؟

بنده به عملکرد مجلس هشتم در این رابطه نمره 19 می‌دهم.

  • شما به عملکرد اقتصادی مجلس نمره 19 دادید اما رهبری در رابطه با غیبت‌ها و تاخیرهای بیش از حد نمایندگان گلایه‌هایی داشتند نظرتان چیست؟

این مسئله دیگری است و نمره‌ای که دادم مربوط به بحث اقتصادی است و غیبت‌ها مربوط به انضباط نمایندگان است.

شما عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی هم هستید مجلس در این خصوص چه عملکردی داشته است؟

عملکرد ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی را اگر با مجالس دیگر مقایسه کنید این موضوع آشکار می‌شود که مجالس قبلی هیچ مصوبه‌ای نداشته‌اند ولی در مجلس هشتم مواد قانونی فراوانی درخصوص اراضی، زمین‌خواری و برگشت معوقات بانکی به تصویب رسیده است و اساسا نمایندگان باید کار تقنینی انجام دهند نه وظایف اجرایی.

  • آیا فکر نمی‌کنید اگر نمایندگان در بعد نظارت هم فعالیت خوبی داشتند شاهد اختلاس 3هزار میلیاردی نبودیم؟

نظارت مجلس تام، کامل و عام است نه نظارت موردی و ورود به جزئیات، زیرا بخش نظارت جزئی، از وظایف سازمان بازرسی کل کشور است و مجلس مسائل را باید کلی بررسی کند و اینکه اگر مجلس نظارت داشت اختلاسی صورت نمی‌گرفت این موضوع دیگری است و چندان ارتباطی با نظارت ندارد.

  • پس مجلس هشتم در بعد نظارت هم از شما نمره بالایی می‌گیرد؟

خیر، زیرا در بعد نظارت ضمانت اجرایی وجود ندارد و مجلس هفتم آمده تا حدی ضمانت اجرا گذاشته است ولی با وجود این، هنوز مشکل نظارت در مجلس حل نشده است. به‌عنوان مثال مجلس موضوعی را طی چند ماه تحقیق و تفحص می‌کند و در نهایت گزارشی تهیه می‌کند تازه باید آن‌را به قوه قضاییه ارسال کند که باید گفت همین کار را هم ابتدا می‌توانستند با یک نامه چند خطی انجام دهند‌.

کد خبر 157821

دیدگاه خوانندگان

آخرین خبرهای بازار