دوشنبه ۹ مرداد ۱۳۸۵ - ۱۵:۴۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: آثار ژان ماری گوستاو لو کلزیو که بسیاری وی را شاخص ترین نویسنده در قید حیات فرانسه می دانند با حضور المیرا دادور و ساسان تبسمی در شهر کتاب مرکزی مورد نقد و بررسی قرار خواهد گرفت

به گزارش همشهری آنلاین در این نشست که در ساعت 17 سوم مرداد برگزار خواهد شد دو کتاب این نویسنده نامی که برگردان فارسی شده است ، نقد وبررسی خواهد شد.

لوکلزیو نویسنده‌ای خلاف جریان‌های رایج و مرسوم در فرانسه است و در دوره‌ای که نهضت رمان نو در اوج بود راه خودش را یک تنه با انکار تمامی دستاوردهای رمان نو ادامه می‌داد.رمان «بیابان» و مجموعه داستان «موندو» از مهم‌ترین آثار این نویسنده است که ما را با جهان داستانی و روحیات فردی او آشنا می‌سازد..

 ژان ماری گوستاو لوکلزیو در سال 1940 در شهر بندری نیس در جنوب فرانسه به دنیا آمد. خانواده‌ی او در قرن هجدهم به جزیره‌ی موریس مهاجرت کرده بودند. او تحصیلاتِ خود را از ابتدایی تا دانشگاه در همان شهر گذراند. در سال 1963، در سن بیست و سه سالگی نخستین رمانِ خود را با نامِ «صورت‌جلسه Le Proces Verbal» منتشر کرد که در همان سال جایزه‌ی معتبرِ «رنودو Prix Renaudot» را از آن خود کرد.

لوکلزیو از سال1967 تا 1970 در میان قبیله‌ای از سرخ‌پوستان اِمبِرا در جنگل‌های پاناما زندگی کرد. علاقه‌ او به فرهنگِ سرخ‌پوستان در چندین اثر وی بروز یافته  است. بعد از سال 1970 به نیومکزیکو رفت و در دانشگاه این ایالت دوره‌ دکترای ادبیات را گذراند و دست به ترجمه اساطیر و فولکلورِ سرخ‌پوستان زد.

لوکلزیو در سال 1978 کتاب «موندو و داستان‌های دیگر Mondo et autres histoires»  را منتشر کرد که نقطه‌ی عطفی در ادبیاتِ معاصرِ فرانسه محسوب می‌شود. لوکلزیو در سال 1996 به زادگاه خود بازگشت.

رمان بیابان او که  سال گذشته با ترجمه آزیتا همپارتیان از سوی انتشارات کاروان به بازار کتاب عرضه شد ،  دو داستان، هم‌زمان در بیابانی را روایت می کند  دراین داستان  «نور، پسری از قبایلِ صحراگرد است و مردمِ او باید در برابرِ استعمارگران و دشمنانِ خاکِ خود بجنگند. لالاّ، دختری است که در یک آبادی در حاشیه‌ی صحرا زندگی می‌کند و نیاکانِ او از جنگجویانِ صحرا بوده‌اند.

 نور به دنبالِ پیدا کردنِ جواب برای سوالاتی است که پیشرفتِ روحیِ او را آسان خواهد کرد؛ و لالاّ به دنبالِ تغییر و جستجوی بیشتر است و همین طور هم کناره‌گیری از مردمانی که هیچ نمی‌فهمدشان. لالاّ با چوپانی که تمامِ آبادی دیوانه و جن‌زده می‌داندش نزدیک و صمیمی می‌شود. کمی بعد با او به دلِ صحرا فرار می‌کند، اما چیزی نمی‌گذرد که بر اثرِ وقایعی سر از فرانسه درمی‌آورد، بیگاری می‌کشد، حامله می‌شود، به شغلِ مانکنی می‌پردازد و آن‌چه در دلِ او باقی می‌مانَد ایمان و شیفتگیِ اوست به بیابان».

 لوکلزیو در حال حاضر پرفروش‌ترین نویسنده‌ی فرانسه محسوب می‌شود.

کد خبر 1577
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز